InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Zes gewoontes voor een gelukkig huwelijk. Een Joodse visie

Zes gewoontes voor een gelukkig huwelijk. Een Joodse visie

Vele relaties lopen op de klippen. In Nederland strandt een derde van alle huwelijken. Toch zijn er gewoontes die nageleefd kunnen worden om een gelukkig huwelijk te hebben. In dit artikel aandacht voor zes gewoontes: geef elkaar plezier; schep wederzijdse liefde en vriendschapsrituelen; schep een veilige haven om kwesties open en eerlijk te discussiëren; gebruik goede communicatie methoden om verhitte kwesties op te lossen; blijf met elkaar in contact; schep een gemeenschappelijk levensdoel. In het Jodendom staat het huwelijk centraal. Meer hierover kan je hier lezen. Dit artikel geeft dan ook een Joodse visie weer. Desalniettemin kunnen ook niet-Joodse lezers profijt hebben bij onderstaande adviezen.

Gewoonte 1: Geef elkaar plezier

Het belangrijkste doel in een gelukkig huwelijk is om elkaar plezier te geven en niet om pijn te veroorzaken. Dit klinkt simpel. Maar het kan in de praktijk erg moeilijk zijn.

Probeer voor één dag bewust te zijn bij alles wat je doet: "Is veroorzaakt wat ik doe of zeg pijn of plezier?" Hou allebei twee lijstjes bij en schrijf op het ene lijstje wat pijn veroorzaakt en op het andere lijstje wat plezier schenkt. Ruil de lijstjes onderling en nu weet je precies van elkaar wat wel en wat niet te doen. Gedachten lezen is er niet meer bij.

Gewoonte 2: Geef elkaar wederzijdse liefde en schep vriendschapsrituelen

Rituelen zijn gewoontes die een relatie bouwen en versterken. Je kan hierbij denken aan elkaar hartstochtelijk begroeten wanneer één van beiden thuiskomt. Maar er zijn ook nog andere rituelen, bijvoorbeeld:
  • Dagelijks elkaar e-mailen met een compliment tijdens het werk
  • Dagelijks elkaar opbellen tijdens het werk (vooral voor mannen erg belangrijk)
  • Veel aandacht schenken aan verjaardagen. Plan van tevoren wat je gaat doen.
  • Verzin elke avond iets nieuws om elkaar te complimenteren voordat je gaat slapen
  • Zorg ten minste elke week voor een 'date night'.

Gewoonte 3: Schep een veilige plek om dingen open en eerlijk te bediscussiëren

Slechte relaties zijn relaties waarbij je bang bent je gevoelens en meningen uit te drukken. Bij gelukkig getrouwde echtparen is het geen probleem om de gevoelens te uiten. Zonder de mogelijkheid te communiceren en te onderhandelen raakt een relatie beschadigd.

Gewoonte 4: Gebruik goede communicatie technieken om verhitte kwesties op te lossen

De beste techniek is luisteren en praten. Laat elkaar steeds goed uitpraten en luister goed naar elkaar. Alleen dan zul je in staat zijn problemen op te lossen. Wanneer je elkaar onderbreekt, bekritiseert of aanvalt dan zullen problemen niet worden opgelost.

Gewoonte 5: Blijf met elkaar in contact

Bij slechte relaties lopen partners langs elkaar heen. Goede relaties hebben constant emotionele contacten met elkaar. Het is belangrijk zowel fysiek als emotioneel contact met elkaar te onderhouden. Zorg dat je partner prioriteit nummer één is en blijft. Daarnaast is het van belang dat je dingen samen doet en er beiden van geniet. Wandel samen, drink samen koffie, eet samen, bestudeer samen de Tora, luister samen naar muziek, etc. Dit zijn allemaal voorbeelden hoe partners met elkaar in contact blijven. Belangrijk is hierbij elkaar te respecteren. Wie goed doet, goed ontmoet.

Gewoonte 6: Zorg voor een gezamenlijk levensdoel

Nadat man en vrouw eenmaal met elkaar getrouwd zijn komt de volgende vraag aan de orde: wat ga je de komende 40 jaar samen met elkaar doen? Het is belangrijk om een gemeenschappelijk levensdoel te hebben. Daarom is het vieren van de Sjabbat en het bestuderen van de Tora zo belangrijk. Wanneer er een gemeenschappelijk levensdoel is wordt de band op een dieper niveau versterkt.

Conclusie

Deze gewoontes lijken klein te zijn, maar wanneer ze intensief en constant worden uitgevoerd vormen ze de ruggengraat van een gelukkig huwelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie Past bij Wie? Relatiematch - Liefdeshoroscoop AstrologieWie Past bij Wie? Relatiematch - Liefdeshoroscoop AstrologieWie past bij wie volgens de Chinese astrologie? Welke Horoscopen: Dierentekens (vgl. sterrenbeelden) passen goed bij elk…
Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?Joodse dating: Ik hou van haar (hem), maar is dit de ware?"Ik hou van haar", denk ik. "Maar hoe weet ik dat dit de persoon is met wie ik de rest van leven wil delen?" Elke relati…
Kost liefde vrienden?Kost liefde vrienden?Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom i…
Bronnen en referenties
  • Rabbijn Dov Heller (modern orthodoxe Jood)

Reageer op het artikel "Zes gewoontes voor een gelukkig huwelijk. Een Joodse visie"

Reactie

Corine, 07-10-2013 10:45 #1
Wij hebben het boek van shmuley boteach over kosjer seks gelezen. Mijn vraag is nu:
Hoe gaat het als de vrouw in de overgang is of geen cyclus meer heeft? Wat zijn daar dan de regels over?

Groeten, Corine Pruim. Reactie infoteur, 08-10-2013
Shalom,

Mogelijk kunt u hier een antwoord vinden op uw vraag: http://www.chabad.org/theJewishWoman/article_cdo/aid/313388/jewish/Relationships-Marriage.htm

Zo niet dan kunt u hier uw vraag voorleggen: http://www.askmoses.com/

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Reacties: 1
Schrijf mee!