Wie zal ik trouwen? - Joods orthodoxe visie

Het is overbodig te zeggen dat het kiezen van een partner erg persoonlijk is. Iemand die netjes is ingesteld zal niet trouwen met een slordig ingestelde persoon. Het is bijna zeker dat zo'n relatie op een mislukking zal uitlopen. Toch zijn er een aantal algemene punten die op iedereen toepasbaar zijn. In dit artikel aandacht voor de Joods orthodoxe zienswijze op partnerkeuze.

Trouw een Joods persoon

Trouwen is de eenheid van twee zielen. Zielen kunnen erg van elkaar verschillen. Voor het voortbestaan van het Joodse Volk is het erg belangrijk dat Joden met Joden trouwen. Er kunnen best sterke gevoelens en fysieke aantrekking zijn tussen een Jood en een niet-Jood maar de zielen zullen minder bij elkaar passen. Ze zullen, vanuit religieus oogpunt bezien, nauwelijks overeenkomsten hebben. Voor de opvoeding van kinderen is dat echter heel belangrijk.

Kijk naar vriendelijkheid

Toen Abraham zijn dienaar Eliëzer naar de stad Charan stuurde om een vrouw uit te kiezen voor Izaak, stond hij voor de moeilijke taak een geschikte vrouw te vinden. Hij verzon een plan. Hij keek naar de vrouw met natuurlijke vriendelijkheid. De vrouw die vrijwillig water zou brengen voor de dorstige kamelen zou de juiste keuze zijn voor Izaak; de juiste om een aartsmoeder te zijn van de Joodse natie.

Eén van de beste datingtips is te kijken naar hoe je date het restaurant personeel behandelt. Wanneer je date aardig tegen jou praat maar onaardig is tegen de kelner is dze waarschijnlijk niet de beste date.

Kijk naar overeenkomstige waarden

Belangrijk is om te kijken hoe de persoon nu is, en niet hoe die zal worden. Van belang is dat de waarden overeenkomen. Staat het hebben van een 'Joods' huis op je prioriteitenlijst? Hoe denk je over het Joods opvoeden van de kinderen? Ga je deelnemen aan de Joodse gemeenschap? Het is belangrijk dat beide partners een Joods leven willen leiden.

Familie en achtergrond

Een kind dat is grootgebracht in een harmonieus en liefhebbend gezin met ouders die elkaar en hun kinderen respecteren, zal waarschijnlijk zelf ook een huishouden willen stichten geleid door dezelfde ethiek. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat een persoon die uit een goed gezin komt zelf geen waarden heeft, of omgekeerd een persoon die integer is maar een slechte familie heeft. In dat geval kies je voor het laatste.

Wees niet over idealistisch

Sluit bij het daten geen mensen uit omdat zij er op een bepaalde manier uitzien, een bepaalde haar- of oogkleur hebben, of een bepaald beroep hebben. Teveel mensen blijven single omdat ze opzoek zijn naar de perfecte partner. Men moet wel kieskeurig zijn wat betreft bovengenoemde zaken maar men moet bereid zijn tot een compromis over niet essentiële dingen zoals uiterlijk, beroepskeuze, politieke standpunten en nationaliteit. Vaak is het zo dat mensen verrast zijn aangetrokken te worden tot iemand die op het eerste gezicht niet paste in hun beeld. Niemand is perfect. Maar als een persoon aan de belangrijkste criteria voldoet dan moet je voor die persoon gaan.

Wederzijdse aantrekking

Een individu kan op papier aantrekkelijk lijken, maar als er geen sprake is van wederzijdse aantrekking dan heeft een relatie geen zin. Soms duurt het even voordat de vonk overslaat. Geef niet te snel op. Maar steek ook niet teveel tijd in een teleurstelling. Als het niks wordt dan is het beter om op zoek te gaan naar een ander. Zaak is om van elkaar te kunnen genieten. Ware liefde zal zich pas ontwikkelen na het trouwen.

Technische overwegingen op grond van de Joodse wet

Een Cohen (priester) kan niet trouwen met een gescheiden vrouw. Daarnaast moet een potentiële echtgenoot indien die gescheiden is, in het bezit zijn van een get (Joods religieuze scheidingspapieren) van een vorig huwelijk.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Chabad
Jehoeda (1.535 artikelen)
Laatste update: 17-07-2022
Subrubriek: Relatie en huwelijk