InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Verloving - de Joods orthodoxe benadering

Verloving - de Joods orthodoxe benadering

Nadat partners elkaar eenmaal gevonden hebben en besluiten samen door het leven te gaan breekt de verlovingstijd aan. Deze opwindende periode is cruciaal omdat de voorbereidingen op het huwelijk een directe invloed zullen hebben op de huwelijksjaren die volgen. In dit artikel aandacht voor de Joods orthodoxe benadering.

Dromen en ambities verwezenlijken betekent hard werken

Iedereen heeft dromen en ambities op persoonlijk, professioneel en spiritueel vlak. Om deze te bereiken is hard werken van belang. Dit geldt vooral voor spirituele ambities. Wanneer je eenmaal getrouwd bent is het moeilijker je spirituele ambities te veranderen.

Verlovingstijd is een tijd van het verwezenlijken van de spirituele droom

In de verlovingstijd leer je om je spirituele droom te verwezenlijken. Een spiritueel persoon is iemand die toegewijd is aan zijn idealen en het praktiseren van de Tora; niet iemand die dat wenst te doen. De verlovingstijd kan beter gebruikt worden voor spirituele ontwikkeling dan aan het samenstellen van gastenlijst, menu's etc. Dat kan je beter aan vrienden en kennissen overlaten. Een goede spirituele basis leidt tot een gezond huwelijk.

Geen seks voor het huwelijk leidt tot een betere relatie

Het doel van het huwelijk is dat de twee zielen samensmelten, niet de twee lichamen. Door het afzien van lichamelijk contact zal de intieme relatie tussen de zielen zich beter ontwikkelen. Pas in het huwelijk is plaats voor lichamelijk contact.

Om de verleiding te weerstaan mogen man en vrouw in het orthodoxe Jodendom niet in één ruimte verblijven vóór hun huwelijk.

Twijfels over de juiste keuze

Het is heel normaal dat man en vrouw twijfelen over de juiste beslissing. Dit kan door verschillende redenen komen, zoals een bepaalde karaktertrek van de verloofde die opeens zichtbaar wordt. In zo'n geval is de eerste stap om opnieuw na te denken waarom je deze persoon aanvankelijk wilde trouwen. Zijn deze oorspronkelijke redenen sterk genoegd om de nieuwe zorgen te overwinnen? Als je onzeker bent kan je het beste advies vragen aan een verstandige onpartijdige vriend(in), of met een rabbi overleggen.

Het verlovingscontract

Soms wordt een verlovingscontract, de tena'iem', geschreven en ondertekend door de aanstaande bruid en bruidegom. Sommigen doen dit aan het begin van de verloving, andere wachten tot de receptie die voorafgaat aan de choepa voor het officieel verloven.

Voorbereidende studie

De heiligheid van het Joodse huis draait om de richtlijnen van gezinsreinheid die man en vrouw volgen. De maandelijkse post-menstrueel onderdompeling in de mikwe (ritueel bad) versterkt de huwelijksrelatie met heiligheid en voegt nieuwe dimensies van diepte, opwinding en romantiek aan het huwelijk.

Man en vrouw krijgen gescheiden privélessen aangaande gezinsreinheid door gekwalificeerde begeleiders. Zo leren bruid en bruidegom niet alleen de wetten, maar krijgen ook advies van een ervaringsdeskundige. Ze kunnen persoonlijke vragen stellen waarbij ze zich anders oncomfortabel zouden voelen bij familie of vrienden.

Het geven van geschenken

Het uitwisselen van geschenken tussen de verloofden is een lange Joodse traditie. Vaak gaat het om juwelen. Maar geen ring. Dat gebeurt pas bij de trouwerij. Ook geeft men elkaar vaak Joodse boeken of een liefdadigheidsbusje. Vaak geeft de bruid een talliet (gebedssjaal) aan de bruidegom, en de bruidegom een kandelaar aan de bruid die op Sjabbatsavond gebruikt wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chinese huwelijkstraditiesDoor de eeuwen heen zijn er door de etnische migratie in Azië veel regionale en culturele verschillen ontstaan. Er zijn…
Relatie: verwachtingen van het huwelijkRelatie: verwachtingen van het huwelijkKomen de verwachtingen van het huwelijk van de bruid en bruidegom overeen? Wat verwacht een vrouw van het huwelijk? Wat…
De Mikwe: rituele reinheid voor de Joodse man en vrouwOnderdompeling in de mikwe is de poort naar reinheid sinds de schepping van de mens. De Midrasj vertelt dat Adam, nadat…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Verloving - de Joods orthodoxe benadering"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!