InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Hoe maak je ruzie met je partner op een constructieve manier

Hoe maak je ruzie met je partner op een constructieve manier

Hoe maak je ruzie met je partner op een constructieve manier Als je het binnen een relatie altijd met elkaar eens bent, dan is een van de twee overbodig. Dat is iets om over na te denken. Het is natuurlijk fijn wanneer je allebei op dezelfde golflengte zit als het gaat om bijvoorbeeld bepaalde levensovertuigingen, manieren van opvoeden van kinderen of keuzes van ontspanning. Maar het wordt interessant wanneer er zo nu en dan meningsverschillen zijn. Elkaar prikkelen op een constructieve wijze is nuttig. De beste ideeën ontstaan door met wederzijds respect aangegane discussies. En wordt het toch ruzie? Ga dan niet samen schreeuwen. Een greep uit bekende en minder bekende tips.

In den beginne is er de roze wolk

Als je nog niet zo lang bij elkaar bent accepteer je bijna alles van elkaar. Samen op de roze wolk zie je, heel positief, alleen de mooie dingen en negeer je de minder leuke trekjes van je onderwerp der verliefdheid, zeker als je nog jong bent. Meestal ben je het in grote lijnen met elkaar eens en zit je midden in de fase van het leren kennen van elkaar. Na verloop van tijd merk je allebei dat eenieder uniek is en een eigen kijk op het leven heeft. Deze kijk op het leven, of, je real life system, is voortgekomen uit je opvoeding en omgang met familie, school, vrienden, hetgeen je leest, studie, interesses en gezond verstand gekoppeld aan levensvragen. Bij de één openbaart zich dat meer dan bij de andere. En ook je partner doet uiteindelijk een duit in het zakje. Natuurlijk gebeurt het ook dat mensen heel nuchter de roze-wolkfase overslaan, vooral op wat latere leeftijd. Allan Pease, een Australische lichaamstaalexpert, spreker en auteur van boeken die gaan over de verschillen, en de daaruit voortvloeiende miscommunicaties tussen man en vrouw, zegt in één van zijn boeken: 'Heel herkenbaar is dat mannen graag willen dat hun vrouw altijd dezelfde zal blijven als bij de eerste keer dat ze elkaar ontmoetten, terwijl vrouwen graag hun man willen zien veranderen in de perfecte partner'. Beide gaat hem niet worden. Dat is de eerste acceptatie in een relatie. Weet gewoon van elkaar dat jullie allebei je foutjes en rottigheidjes hebben. Niemand is perfect.

Eén onderwerp tegelijk

Ruzie krijgen kun je zo voor elkaar hebben, zeker als een en ander opgekropt wordt. Meestal ben je dan al te ver gevorderd om de onenigheid nog zonder al te veel trammelant op te lossen. Natuurlijk is het in een gezonde relatie niet nodig om elk wissewasje direct te bespreken, maar als het gaat om zaken die de ander enigszins onbedoeld kwetsen dan moet je, met wederzijds respect, het gesprek aangaan. Maak van je hart geen moordkuil. Iedereen zegt wel eens iets wat vervelend is. We zijn allemaal onvolmaakt. Maar er is een verschil tussen ruzie hebben of oorlog.

Dus als je ruzie hebt, beperk je dan tot één bepaald onderwerp en ga daar de dialoog over aan. Haal er dus niet de halve schoonfamilie bij omdat je denkt dat er causaal verband bestaat tussen hetgeen je dwars zit en invloeden van deze personen. Maar is dat dan wel zo, bespreek dan eerst het eigenlijke probleem en ga dan op zoek naar de oorzaak. Anders dreigt de ruzie te ontaarden in een potpourri van problemen en het opblazen van iets relatiefs eenvoudigs.

Leer op je tong te bijten

Bedenk van te voren dat het belangrijk is om tijdens een ruzie geen dingen te zeggen die kwetsend zijn. Misschien voelt het in het heetst van de strijd als een overwinning wanneer je je partner uitmaakt voor alles wat mooi of lelijk is, maar achteraf zorgt dat voor spijt, veel spijt. Het aloude tot tien tellen is dan een zeer waardevolle gewoonte die je jezelf moet aanwennen. Verneder je partner nooit. De geestelijke wonden die geslagen kunnen worden met onbeheerst kwetsende woorden kunnen jaren later nog tot uiting komen in andere situaties. Vernederende woorden kun je niet meer ongedaan maken. Behandel andere mensen dus zoals je zelf graag behandeld wilt worden. Bijt op je tong. Dat houdt ook in dat je geen emotionele chantage moet gaan toepassen door te gaan dreigen weg te gaan, als daar geen zwaarwegende reden voor is. In dit artikel gaat het over huis-tuin-en-keukenruzies die zonder relatietherapeut opgelost kunnen worden. Blijf altijd eerlijk naar elkaar toe. Ook al is dat soms een beste uitdaging.

Communicatie met je partner in een relatie

Waar het in een relatie nog wel eens aan ontbreekt is een gedegen communicatie. En dat is zowel de non-verbale als de verbale communicatie. Het begint vaak al met lichaamstaal. Op de manier hoe je partner op je kan reageren door middel van lichaamshouding of oogcontact kun je afleiden hoe zijn/haar gemoedstoestand op dat moment is. Denk maar eens terug aan de eerste dag dat jullie elkaar hadden ontmoet. Het flirten ging zeer zeker voornamelijk gepaard met de juiste uitdagende lichaamstaal en veel oogcontact. Zelfs de grootte van de pupillen zegt daarbij veel. Wanneer je je partner beter leert kennen, snap je ook meer van de signalen die je partner afgeeft wanneer hij of zij boos is. Maar nog belangrijker is de verbale communicatie: praten met elkaar. Communiceren. Elkaar aanhoren wat de ander dwars zit. En als de ander praat, luister dan oprecht en denk er over na. Dat kan een uitdaging zijn als je van nature extravert bent en graag aan het woord bent, met de nodige impulsiviteit. Maar als je daarentegen introvert bent kan het zijn dat de woorden uit je getrokken moeten worden. Vaak komen tegenstellingen in relaties voor, en in een geval als dit krijg je dan de klassieker dat de één constant aan het woord is terwijl de ander zuchtend voor zich uit staart en af en toe een sneer in de groep gooit. Nogmaals, het is geven en nemen, constructief ruzie maken is communiceren. Soms moet je moeite doen om pas op de plaats te doen en soms is juist je best doen om te praten ook gewenst. Maak trouwens de afspraak dat als de ene schreeuwt, mocht het gebeuren, de ander zijn mond houdt. Een vriendelijk antwoord keert woede af, maar harde woorden wekken woede op. Als er twee gaan schreeuwen zijn het alleen de buren die met een oor tegen de muur aandachtig zitten te luisteren.

Ruzie liever thuis

Wanneer jullie een constructieve ruzie hebben, zorg er dan voor dat je thuis bent. Het liefst met z'n tweeën. Ga niet in je favoriete kroeg zitten bekvechten met je partner waar al je vrienden bij zijn. Je valt de één er mee lastig terwijl de ander extra olie op het vuur gooit. Meestal speelt alcohol dan ook een rol en dat is uit den boze wanneer er een discussie ontstaat. Alcohol neemt remmingen weg en maakt, om met een oude bekende reclame te spreken, meer kapot dan je lief is. Bij familie de strijdbijl opgraven heeft ook geen nut. Familie heeft de neiging om partij te kiezen voor hun bloedverwanten, ook al heeft de tegenpartij een punt. Wanneer je thuis bent is de slaapkamer de plek waar je slaapt en waar goedgemaakte ruzies bezegeld worden. Dus geen trammelant in de slaapkamer. Maak het sowieso goed voordat jullie gaan slapen.

Humor als wapen

Hoe dan ook, het hebben van een flink meningsverschil, of ruzie, is noodzakelijk voor ons onvolmaakte mensen om de ander te leren begrijpen en om af en toe eens stoom af te blazen. Wees blij als je partner na een lange werkdag eens lekker wil klagen over het werk. Dan ben je alleen even de bliksemafleider. Wees niet dagen boos op elkaar, en laat na een constructieve ruzie ook echt blijken dat je wat gaat doen met eventuele raad die je hebt gekregen. Lach daarna weer met elkaar. Humor is een geweldig middel tegen boosheid. Zeker als het zelfspot is waarbij de ander een glimlach niet kan onderdrukken. Uiteindelijk komt het allemaal wel weer goed. Levensfases volgen elkaar op en zorgen voor uitdagingen op jullie pad, maar deze bewerkstelligen, wanneer je het beiden goed doet, wel een hechte band tussen jullie als geliefden.
© 2019 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…
Ruzie met je exRuzie met je exWanneer een relatie wordt verbroken, is dat helemaal geen leuke gebeurtenis in je leven. Maar ruzie met je ex kan voor e…
Hoe pak je ruzie aan?Hoe pak je ruzie aan?Ruzie is niet fijn, en probeer je natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen, maar wat als het niet anders kan? Je moet iem…
Huwelijksadvies voor hem en voor haarHuwelijksadvies voor hem en voor haarWat kunnen echtparen doen om de liefde en affectie die ze voor elkaar voelen te beschermen? Dit met het oog op de versch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RyanMcGuire, Pixabay
  • 'Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps', Allan and Barbara Pease. ISBN 9788186775080, Uitgever Manjul Publishing House Pvt Ltd

Reageer op het artikel "Hoe maak je ruzie met je partner op een constructieve manier"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 20-05-2019
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!