Waarom draagt een Joodse bruid een sluier voor haar gezicht?

Waarom draagt een Joodse bruid een sluier voor haar gezicht? Rebecca was de eerste Bijbelse vrouw die een sluier droeg tijdens het huwelijk met Izaäk. Dat gebeurde nog voor het Joodse volk ontstond in de Sinaï. Later schreef de Misjna (voltooid in de tweede eeuw van de gewone jaartelling) over de gewoonte van sommige Joodse bruiden om hun gezicht te bedekken. De traditie van een sluier bestaat dus al heel lang. Maar wat zijn eigenlijk de redenen dat een Joodse bruid een sluier draagt tijdens de huwelijksplechtigheid?

Genesis 24:64-67

En Rebecca sloeg haar ogen op en zag Izaäk, en ze liet zich van de kameel vallen. En ze zei tegen de bediende: "Wie is die man die in het veld naar ons toe loopt?" En de knecht zei: "Hij is mijn meester." En ze nam de sluier en bedekte zichzelf. En de knecht vertelde Izak alles wat hij had gedaan. En Izaäk bracht haar naar de tent van zijn moeder Sara, en hij nam Rebecca mee, en zij werd zijn vrouw en hij hield van haar. En Izaäk werd getroost voor [het verlies van] zijn moeder.

De twee fasen van het Joodse huwelijksproces

Het Joodse huwelijksproces bestaat uit twee verschillende fasen: kiddushin (heiliging of toewijding) en nissuin (huwelijk). Kiddushin gaat in vanaf het moment dat een vrouw de bruid gaat worden van een man. Ze is dan niet meer beschikbaar voor andere mannen. Er is op dat moment echter nog geen sprake van een koppel. Dat gebeurt vanaf nissuin, het huwelijk. Dan beginnen man en vrouw gezamenlijk hun leven.

Oorspronkelijk werden de twee fasen afzonderlijk uitgevoerd, met soms weken, maanden of zelfs jaren tussenpozen. Tegenwoordig vinden de twee fasen tijdens het huwelijksceremonie plaats. Kiddushin vindt plaats als de bruidegom de ring geeft aan de bruid.

Nissuin: Bedekken sluier

Nissuin wordt bereikt, volgens sommigen, door het bedekken van de bruid met een sluier door de bruidegom. Maar dat laatste (door de bruidegom) is niet over het geval. In sommige gemeenschappen is de bruidegom hierbij niet aanwezig.

Andere redenen waarom de bruid haar gezicht met een sluier bedekt

Rechtvaardige kinderen

Tamar, de schoondochter van Juda, bedekte haar gezicht. Volgens Joodse wijzen verdiende ze daarom dat koningen en profeten van haar afstamden. Zo bedekt ook de Joodse bruid haar gezicht, in de hoop rechtvaardige kinderen te krijgen.

Mozes droeg een sluier

Toen Mozes, na de zonde van de Gouden Kalf, van de berg Sinaï afdaalde straalde zijn gezicht van heiligheid en durfde niemand naar hem te kijken. Hij droeg daarom een sluier wanneer hij met mensen sprak.

De bruidegom en bruid staan onder de choeppa (baldakijn) tijdens hun verbintenis. Deze verbintenis symboliseert de verbintenis tussen G'd (bruidegom) en Zijn volk (bruid) in de Sinaï. De Joodse vrouwen hadden, net als Mozes, niet deelgenomen aan de zonde van de Gouden Kalf, en waren daarom heilig. Daarom dragen Joodse bruiden net als Mozes een sluier.

Niet naar gezicht kijken

De toekomstige echtgenoot mag staren naar de prachtige kleding en sieraden van de bruid, maar niet naar haar gezicht. Dit is een andere verklaring waarom het gezicht wordt bedekt met een sluier.

Bruid mag zich niet druk maken om waarde van de ring

Een volgende verklaring voor gezichtsbedekking van de bruid, is dat zij zich niet druk mag maken om de waarde van de ring. Door de sluier kan zij de ring minder goed zien. Het gaat bij het huwelijk immers niet om de ring maar om het trouwen zelf.

Schoonheid is voor haar man

Een andere reden waarom een sluier wordt gedragen is dat de schoonheid van de bruid vanaf het moment van trouwen exclusief is voorbehouden aan haar man.

Een boze oog afwenden

Alle ogen zijn gericht op de bruidegom en de bruid tijdens de choeppah. Het gezicht van de bruid wordt bedekt zodat niemand haar jaloers kan zien en haar een 'boze oog' zal geven.

Innerlijke schoonheid

Tot slot gaat het om de innerlijke schoonheid van de bruid. De sluier geeft aan dat de bruidegom met de bruid trouwt niet vanwege haar schoonheid, maar vanwege wie ze werkelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouwHet Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouwBij het Joodse volk staat de familie centraal en niet de synagoge. De familie zorgt voor de eenheid. Hier worden de mees…
Voorbereidingen trouwerij - de Joods orthodoxe wijzeHet kiezen van een datum voor de bruiloft is binnen de Joodse orthodoxie nogal een lastige aangelegenheid. De Joodse kal…
Something old... en nog meer geluksbrengersDe oorspronkelijk Engelse traditie uit de Victoriaanse tijd van 'iets ouds, iets nieuws, iets geleends, iets blauws' is…

5 inzichten in de liefde: psychologie en filosofie5 inzichten in de liefde: psychologie en filosofieLiefde is moeilijk. Relaties zijn lastig. Het ene moment wil je dat jullie samenzijn eeuwig voortduurt, het andere momen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gryffindor, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Mishnah Ketubot 15b
  • Genesis 24:65.
  • Tosafot op Talmud Yoma 13b; Ramah in Shulchan Aruch, Even HaEzer 55: 1.
  • Ramah, Shulchan Aruch, Even HaEzer 31:2.
  • Chatam Sofer over Genesis 24:63.
  • Mishnat Yehoshua 12:5.
  • Sefer Matamim, Chatan VíKallah 13.
  • Rabbi Nachman van Breslav in Sefer HaMiddot, Chitun 7.
  • Spreuken 31:30.

Reageer op het artikel "Waarom draagt een Joodse bruid een sluier voor haar gezicht?"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 22-07-2020
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Jodendom en lichaam
Schrijf mee!