Het Joods huwelijk - het traditionele huwelijk

Het Joods huwelijk - het traditionele huwelijk Een traditioneel Joods huwelijk zit boordevol rituelen die de schoonheid van de relatie tussen man (bruidegom) en vrouw (bruid) symboliseren, zowel in hun verplichtingen naar elkaar toe als naar het Joodse Volk. Bij een Joods huwelijk gaat het erom dat twee personen één kunnen worden - wanneer zielsverwanten gebruik maken van de unieke ziel die ze delen. Een traditionele Joodse bruiloft is als een geweven tapijt dat bestaat uit vele draden: Bijbels, historisch, mystiek, cultureel en legaal. Het Joodse huwelijk bestaat al meer dan 3800 jaar. Het huwelijk tussen een Joodse man en Joodse vrouw wordt op kosmisch niveau beschouwd als een herbevestiging van het huwelijk dat plaatsvond tussen G'd en het Joodse volk op de Berg Sinaï. Het huwelijk wordt gezien als een persoonlijke Jom Kippoer, de heiligste dag in iemands leven.

De trouwdag

De trouwdag is de gelukkigste en heiligste dag van iemands leven. Het wordt gezien als een persoonlijke Jom Kippoer voor de Joodse bruidegom (chatan) en de Joodse bruid (kallah).1 Want op deze dag worden alle zonden uit het verleden vergeven en smelten beide zielen samen in één nieuwe ziel. Bruid en bruidegom vasten op deze dag tot na de trouwceremonie.2 De bruid draagt een witte bruidsjurk (kittel).

Kabbalat Panim

De bruid en bruidegom zien elkaar een week lang niet voor de trouwerij.3 Voor de trouwceremonie ontmoeten de chatan en kalah de gasten apart. Dit heet 'Kabbalat Panim' (receptie). De bruid zit op haar 'troon' om de gasten te ontvangen, terwijl de bruidegom omringd wordt door gasten die zingen en op hem toasten. De moeders van de bruid en de bruidegom staan samen en breken een plaat om aan te tonen dat de verbintenis serieus is en een gebroken relatie nooit geheel gerepareerd kan worden.

Badeken (sluierceremonie)

De Badeken is de sluier van de kallah. Het symboliseert bescheidenheid en de les dat hoe aantrekkelijk iemand er fysiek ook uit mag zien, de ziel en het karakter het belangrijkste zijn. De bruidegom plaatst de sluier over haar gezicht.4 Het is een teken van bescherming.

Huwelijksceremonie onder de choepa / Bron: Gryffindor, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Huwelijksceremonie onder de choepa / Bron: Gryffindor, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Choepa

De ceremonie vindt plaats onder de choepa dat het huis symboliseert dat gebouwd gaat worden.5 Het is aan alle kanten open om de gastvrijheid te tonen. Het wordt gewoonlijk buiten gehouden onder de sterren als een teken van zegen door G'd aan Abraham dat zijn kinderen zullen zijn als de sterren van de hemel. De bruid en bruidegom dragen geen juwelen als teken dat ze zijn zoals mensen zonder bezittingen. Zowel de bruidegom als de bruid worden door hun ouders naar de choepa geleid. De bruid loopt zeven keer rond de bruidegom (in zeven dagen werd de wereld gebouwd; zeven symboliseert ook de heelheid en compleetheid die ze niet apart kunnen verkrijgen). De bruid gaat dan aan de rechterhand van de bruidegom zitten.

Zegens van de verloving (Kiddoesjien)

Twee koppen wijn worden gebruikt tijdens de trouwceremonie.6 Over de eerste wordt de Kiddoesjien uitgesproken en daarna drinkt het paar van het kopje.

De huwelijksringen zijn glad als symbool van simpele schoonheid / Bron: Jeff Belmonte from Cuiabá, Brazil, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)De huwelijksringen zijn glad als symbool van simpele schoonheid / Bron: Jeff Belmonte from Cuiabá, Brazil, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Het geven van de ring

De ring moet glad zijn zonder versieringen als symbool dat het huwelijk van simpele schoonheid is. De bruidegom schuift de ring om de vinger van de bruid haar rechterhand. Vanaf nu zijn het paar getrouwd. De bruid geeft de bruidegom de ring nadien, niet onder de choepa.7
Het ondertekenen van de ketoeba door Opperrabbijn Jacobs / Bron: Meshulam, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het ondertekenen van de ketoeba door Opperrabbijn Jacobs / Bron: Meshulam, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Ketoeba (huwelijkscontract)

In het Joodse huwelijk verplicht de bruidegom zichzelf met verschillende verantwoordelijkheden die in de ketoeba staan geschreven, zoals: voedsel, onderdak en kleren voor zijn vrouw en emotionele zorg. Het document wordt door twee getuigen getekend en heeft wettelijke betekenis. De ketoeba is het eigendom van de bruid.
Het breken van het glas door de bruidegom / Bron: Brian Johnson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Het breken van het glas door de bruidegom / Bron: Brian Johnson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Het breken van het glas

Aan het einde van een Joods bruiloftsceremonie breekt de bruidegom (chatan) een glas met zijn voet. Dit bruiloftsgebruik staat voor de herdenking aan de vernietiging van de Tempel in Jeruzalem, die tweeduizend jaar geleden plaatsvond. Jeruzalem is de hoogste vreugde van de Jood, zo zegt de Psalmist. Het breken van het glas staat ook symbool voor de verbrijzeling van de ziel (die wordt gezien als de tempel van de Jood) in een mannelijke en vrouwelijke helft vlak voor de geboorte. Het huwelijk staat voor het herenigen van de mannelijke en vrouwelijke ziel zoals ook de Tempel ooit weer herbouwd wordt en Joden zich zullen herenigen met G'd. Er wordt vervolgens luid geroepen: “Mazel Tov”. De chatan (bruidegom) en kallah (bruid) verlaten dan de choepa (baldakijn) en mengen zich onder de gasten.

De zeven zegens (sheva brachot)

Nu worden de zeven zegens gezegd over het tweede kopje wijn. Het thema van de zegens is het vertrouwen in G'd als Schepper van de wereld, Schenker van vreugde en liefde, en de uiteindelijke Verlosser van het Joodse Volk. De zegens worden voorgelezen door de rabbijn of iemand anders. Daarna drinken de man en vrouw van de wijn.

Hebreeuws tekst van de sheva brachot

  1. בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ אֱלֹהֵ-ינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
  2. בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ אֱלֹהֵ-ינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.
  3. בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ אֱלֹהֵ-ינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.
  4. בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ אֱלֹהֵ-ינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד: בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ, יוֹצֵר הָאָדָם.
  5. שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל הָעֲקָרָה, בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה: בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ, מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.
  6. שַׂמַּח תְּשַׂמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵֽדֶן מִקֶּֽדֶם: בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ, מְשַׂמֵּֽחַ חָתָן וְכַלָּה.
  7. בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ אֱלֹהֵ-ינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה, חָתָן וְכַלָּה, גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחֲוָה שָׁלוֹם וְרֵעוּת, מְהֵרָה יְ-יָ אֱלֹהֵ-ינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלָיִם, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה, קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם: בָּרוּךְ אַתָּה יְ-יָ, מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה.

Nederlandse vertaling

  1. Gezegend bent U, Heer onze G'd, Koning van het universum, die de vrucht van de wijnstok schept.
  2. Gezegend zijt u, Heer onze G'd, Koning van het universum, die alle dingen heeft geschapen voor Zijn glorie.
  3. Gezegend bent U, Heer onze G'd, Koning van het universum, Schepper van de mens.
  4. Gezegend zijt u, onze Heer, de Koning van het universum, die de mens naar zijn beeld schiep, naar het beeld [van zijn] gelijkenis [hij vormde] zijn vorm, en bereidde voor hem uit zichzelf een eeuwigdurend gebouw voor. Gezegend bent u Heer, Schepper van de mens.
  5. Moge de onvruchtbare [Jeruzalem] zich verheugen en gelukkig zijn bij het verzamelen van haar kinderen voor haar midden van vreugde. Gezegend zijt U, die Sion met haar kinderen blij maakt.
  6. Schenk overvloedige vreugde aan deze liefhebbende vrienden, zoals U blijdschap schonk aan Uw geschapen wezen in de Hof van Eden vanouds. Gezegend zijt U, die de bruidegom en de bruid blij maakt.
  7. Gezegend bent U, Heer onze G'd, Koning van het universum, die vreugde en geluk schiep, bruidegom en bruid, blijdschap, vreugde, liefde, vriendschap, harmonie en vriendschap. Onze G'd, laten we daar snel in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem het geluid van vreugde en het geluid van geluk horen, het geluid van een bruidegom en het geluid van een bruid, het geluid van uitbundigheid van bruidegoms onder hun choepa, en jongeren van hun vreugdevolle banketten. Gezegend zijt u, die de bruidegom blij maakt met de bruid.

Jichoed

Het paar wordt geleid naar een aparte kamer waar ze even alleen kunnen zijn. Op dit moment wordt opgehouden met het vasten.

Het feestmaal (Seuda)

Het is een plicht voor de gasten vreugde te brengen voor de bruidegom en bruid. Er is veel muziek en dans. Na de maaltijd wordt de Birkat Hamazon gereciteerd en de Sheva Brachot worden herhaald.

Gedurende de week na de bruiloft houden vrienden en kennissen feestmaaltijden ter ere van de bruidegom en bruid. Dit wordt de week van de Sheva Brachot genoemd.

Voetnoten

1 Een Joods huwelijk wordt alleen zo genoemd als zowel de man als de vrouw Joods zijn. Wanneer één van de partners niet-Joods is is er geen sprake van een Joods huwelijk en vinden de huwelijksrituelen niet plaats. Mocht de niet-Joodse partner zich voor het huwelijk bekeerd hebben tot het Jodendom dan is wel sprake van een Joods huwelijk. Van belang is wel te melden dat een huwelijk tussen een religieuze en atheïstische Jood als problematisch wordt beschouwd. Dan is er geen sprake van een traditioneel Joods huwelijk. Ook vindt binnen de Joodse traditie geen homohuwelijk plaats. Alleen Joodse mannen en Joodse vrouwen kunnen met elkaar trouwen.

2 Het vasten begint bij zonsopgang. Het eindigt na de huwelijksceremonie als de bruid en bruidegom zich afzonderen in een kamer en ze samen een maaltijd eten.

3 Daar zijn verschillende suggesties voor, het is geen Halachisch voorschrift:
  • Om de zenuwen te bedwingen.
  • Het zorgt voor een groter verlangen naar elkaar.
  • Omdat de vrouwen ritueel puur kunnen zijn, kan het de bruid en bruidegom in een moeilijke situatie plaatsen, zodat ze elkaar niet aanraken.

4 Dit vindt plaats voor de eigenlijke Choepa.

5 Het wordt technisch hier. Er zijn verschillende meningen over wat het huwelijk, de verwerving of het samenleven consumeert. Choepa wordt als beide gezien.

6 Dit is tegenwoordig, waar verloving en huwelijk in dezelfde ceremonie plaatsvinden. Dus worden twee kopjes gebruikt, één voor elk deel van het proces.

7 Het dragen van de ringen tijdens het huwelijk is geen traditionele praktijk, maar geleend van de populaire cultuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouwHet Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouwBij het Joodse volk staat de familie centraal en niet de synagoge. De familie zorgt voor de eenheid. Hier worden de mees…
Verloving - de Joods orthodoxe benaderingNadat partners elkaar eenmaal gevonden hebben en besluiten samen door het leven te gaan breekt de verlovingstijd aan. De…
Voorbereidingen trouwerij - de Joods orthodoxe wijzeHet kiezen van een datum voor de bruiloft is binnen de Joodse orthodoxie nogal een lastige aangelegenheid. De Joodse kal…

Vrouwenbesnijdenis in EgypteVrouwenbesnijdenis in EgypteVrouwenbesnijdenis wordt vaak nog als de normaalste zaak van de wereld gezien in Egypte en andere Oost-Afrikaanse landen…
Een paar veiligheidstips voordat je je online date ontmoetEen paar veiligheidstips voordat je je online date ontmoetOf je nu mensen on line of off line, je moet je verstand gebruiken om jezelf te beschermen. Hier volgen een paar veiligh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SharonaGott, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/476757/jewish/Jewish-Wedding-Ceremony.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/479965/jewish/Text-of-Sheva-Brachot.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/542288/jewish/Why-Break-a-Glass-at-a-Wedding.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/313726/jewish/The-Breaking-of-the-Glass-Under-the-Chuppah.htm
  • https://www.chabad.org/therebbe/livingtorah/player_cdo/aid/3861908/jewish/Two-Halves-of-a-Whole.htm
  • https://www.aish.com/jl/l/m/48969841.html
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3176913/jewish/Why-Do-People-Shout-Mazal-Tov-When-Dishes-Drop.htm
  • https://www.chabad.org/multimedia/video_cdo/aid/1916020/jewish/Breaking-the-Glass.htm
  • Afbeelding bron 1: Gryffindor, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Jeff Belmonte from Cuiabá, Brazil, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Meshulam, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Brian Johnson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Het Joods huwelijk - het traditionele huwelijk"

Reacties

A. Oude Kempers, 04-07-2013 15:21 #2
Is het mogelijk voor een Joodse man een niet Joodse vrouw te trouwen? Reactie infoteur, 04-07-2013
Ja, maar wordt afgeraden tenzij de niet-Joodse vrouw zich bekeert tot het Jodendom zodat het nageslacht ook Joods blijft.

Etsel

Arthur de Grund, 29-05-2010 20:26 #1
Ik ben zeer geboeid geraakt door de symboliek en de achterliggende gedachten welke God heeft gelegd in het huwelijk en de ceremonie rondom het huwelijk. Nu hoorde ik onlangs ook dat de aanstaande bruidegom in de verlovingsperiode geen wijn drinkt en dat hij zich in deze periode tot doel stelt om een woning te regelen en deze geschikt te maken voor zijn aanstaande bruid. Is hier misschien in 1 van uw artikelen meer over te lezen? Ik dank u voor de informatie welke ik reeds gevonden heb op uw site.
MVG, Arthur de Grund Reactie infoteur, 29-05-2010
Http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/17994-verloving-de-joods-orthodoxe-benadering.html

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-07-2020
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Reacties: 2
Schrijf mee!