InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het Joods huwelijk

Het Joods huwelijk

Het Joods huwelijk Een traditioneel Joods huwelijk zit vol rituelen die de schoonheid van de relatie tussen man (bruidegom) en vrouw (bruid) symboliseren, zowel in hun verplichtingen naar elkaar toe als naar het Joodse Volk. In dit artikel worden de tradities uitgelegd.

De trouwdag

De trouwdag is de gelukkigste en heiligste dag van iemands leven. Het wordt gezien als een persoonlijke Jom Kippoer voor de bruidegom (chatan) en de bruid (kallah). Want op deze dag worden alle zonden uit het verleden vergeven en smelten beide zielen samen in één nieuwe ziel. Bruid en bruidegom vasten op deze dag tot na de trouwceremonie. De bruid draagt een witte bruidsjurk (kittel).

Kabbalat Panim

De bruid en bruidegom zien elkaar een week lang niet voor de trouwerij. Voor de trouwceremonie ontmoeten de chatan en kalah de gasten apart. Dit heet 'Kabbalat Panim'. De bruid zit op haar 'troon' om de gasten te ontvangen, terwijl de bruidegom omringd wordt door gasten die zingen en op hem toasten. De moeders van de bruid en de bruidegom staan samen en breken een plaat om aan te tonen dat de verbintenis serieus is en een gebroken relatie nooit geheel gerepareerd kan worden.

Badeken

De Badeken is de sluier van de kallah. Het symboliseert bescheidenheid en de les dat hoe aantrekkelijk iemand er fysiek ook uit mag zien, de ziel en het karakter het belangrijkste zijn. De bruidegom plaatst de sluier over haar gezicht. Het is een teken van bescherming.

Choepa

De ceremonie vindt plaats onder de choepa dat het huis symboliseert dat gebouwd gaat worden. Het is aan alle kanten open om de gastvrijheid te tonen. Het wordt gewoonlijk buiten gehouden onder de sterren als een teken van zegen door God aan Abraham dat zijn kinderen zullen zijn als de sterren van de hemel. De bruid en bruidegom dragen geen juwelen als teken dat ze zijn zoals mensen zonder bezittingen. Zowel de bruidegom als de bruid worden door hun ouders naar de choepa geleid. De bruid loopt zeven keer rond de bruidegom (in zeven dagen werd de wereld gebouwd; zeven symboliseert ook de heelheid en compleetheid die ze niet apart kunnen verkrijgen). De bruid gaat dan aan de rechterhand van de bruidegom zitten.

Zegens van de Betrothal (Kiddoesjien)

Twee koppen wijn worden gebruikt tijdens de trouwceremonie. Over de eerste wordt de Kiddoesjien uitgesproken en daarna drinkt het paar van het kopje.

Het geven van de ring

De ring moet glad zijn zonder versieringen als symbool dat het huwelijk van simpele schoonheid is. De bruidegom schuift de ring om de vinger van de bruid haar rechterhand. Vanaf nu zijn het paar getrouwd. De bruid geeft de bruidegom de ring nadien, niet onder de choepa.

Ketoeba (huwelijks contract)

In het Joodse huwelijk verplicht de bruidegom zichzelf met verschillende verantwoordelijkheden die in de ketoeba staan geschreven, zoals: voedsel, onderdak en kleren voor zijn vrouw en emotionele zorg. Het document wordt door twee getuigen getekend en heeft wettelijke betekenis. De ketoeba is het eigendom van de bruid.

De zeven zegens (sheva brachot)

Nu worden de zeven zegens gezegd over het tweede kopje wijn. Het thema van de zegens is het vertrouwen in God als Schepper van de wereld, Schenker van vreugde en liefde, en de uiteindelijke Verlosser van het Joodse Volk. De zegens worden voorgelezen door de rabbijn of iemand anders. Daarna drinken de man en vrouw van de wijn.

Het breken van het glas

Een glas wordt nu op de grond geplaatst en kapot getrapt door de bruidegom. Dit symboliseert het verdriet over het verlies van de Tempel. en identificeert het paar met de spirituele en nationale bestemming van het Joodse Volk. N.B. in Israël vindt het breken van het glas voor het lezen van de ketoeba plaats.

Daarna wordt 'Mazal tov' geroepen en is de ceremonie ten einde.

Jichoed

Het paar wordt geleid naar een aparte kamer waar ze even alleen kunnen zijn. Op dit moment wordt opgehouden met het vasten.

Het feestmaal (Seuda)

Het is een plicht voor de gasten vreugde te brengen voor de bruidegom en bruid. Er is veel muziek en dans. Na de maaltijd wordt de Birkat Hamazon gereciteerd en de Sheva Brachot worden herhaald.

Gedurende de week na de bruiloft houden vrienden en kennissen feestmaaltijden ter ere van de bruidegom en bruid. Dit wordt de week van de Sheva Brachot genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorbereidingen trouwerij - de Joods orthodoxe wijzeHet kiezen van een datum voor de bruiloft is binnen de Joodse orthodoxie nogal een lastige aangelegenheid. De Joodse kal…
Verloving - de Joods orthodoxe benaderingNadat partners elkaar eenmaal gevonden hebben en besluiten samen door het leven te gaan breekt de verlovingstijd aan. De…
Chinese huwelijkstraditiesDoor de eeuwen heen zijn er door de etnische migratie in Azië veel regionale en culturele verschillen ontstaan. Er zijn…
Marokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Joods huwelijk"

Reacties

A. Oude Kempers, 04-07-2013 15:21 #2
Is het mogelijk voor een Joodse man een niet Joodse vrouw te trouwen? Reactie infoteur, 04-07-2013
Ja, maar wordt afgeraden tenzij de niet-Joodse vrouw zich bekeert tot het Jodendom zodat het nageslacht ook Joods blijft.

Etsel

Arthur de Grund, 29-05-2010 20:26 #1
Ik ben zeer geboeid geraakt door de symboliek en de achterliggende gedachten welke God heeft gelegd in het huwelijk en de ceremonie rondom het huwelijk. Nu hoorde ik onlangs ook dat de aanstaande bruidegom in de verlovingsperiode geen wijn drinkt en dat hij zich in deze periode tot doel stelt om een woning te regelen en deze geschikt te maken voor zijn aanstaande bruid. Is hier misschien in 1 van uw artikelen meer over te lezen? Ik dank u voor de informatie welke ik reeds gevonden heb op uw site.
MVG, Arthur de Grund Reactie infoteur, 29-05-2010
Http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/17994-verloving-de-joods-orthodoxe-benadering.html

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-06-2015
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Reacties: 2
Schrijf mee!