InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Foto's op een bruiloft

Foto's op een bruiloft

Foto's op een bruiloft Trouwfoto's zijn de manier om een bruiloft levendig te houden. De meeste mensen beleven hun trouwdag als een onvergetelijke dag. Toch gaan veel herinneringen door de jaren heen weer verloren. Foto's voorkomen dat die herinneringen te veel verdwijnen. Tegelijkertijd kunnen de kosten voor een professionele fotograaf snel oplopen.

Wie

De belangrijkste vraag om als eerste te beantwoorden is wie de foto's gaat maken. Bijna iedereen heeft wel een vriend, kennis of familielid die vaak met het fototoestel rond loopt en een redelijke amateurfotograaf is. Vaak bieden deze mensen het spontaan aan om te doen en dan is het verleidelijk om ja te zeggen. Niet alleen omdat het moeilijk is om nee te zeggen, maar ook omdat de kosten laag zijn. Een belangrijk criteria dat echter vergeten wordt is kwaliteit. Een goede fotograaf hoeft niet perse een goede bruiloftsfotograaf te zijn. En je wilt niet dat er van de bruiloft geen foto's worden gemaakt. Vraag dus of de persoon in kwestie ervaring heeft met het fotograferen op bruiloften en zo ja, vraag of je eens iets mag zien. Zo nee; overweeg ernstig of jij de eerste wil zijn en wil je dat: spreek dan de dag goed door.

Professionele fotograaf

Het tweede alternatief is een professionele fotograaf in te huren. Nadeel is dat je wel meer geld kwijt bent, maar de kans op kwaliteit is groter. Wel is het belangrijk om van te voren door te spreken wat precies de verwachtingen zijn, omdat fotografen ook een eigen stijl en een eigen wil hebben. Vaak helpt het om bij kennissen of vrienden die getrouwd zijn informatie in te winnen over hun ervaringen met bepaalde fotografen. Mondelinge referenties helpen vaak nog het beste en het bekijken van trouwalbums van anderen. Het geeft inzicht in de stijl van een fotograaf en het bepalen of die stijl bij jullie past. Bovendien levert het bekijken van trouwfoto's van anderen ook weer nieuwe inspiratie en ideeën op. De kosten voor een speciale fotograaf lopen al snel op richting de duizend euro.

Wanneer?

De meeste koppels laten hun foto's maken op de trouwdag zelf. Voordeel is dat je dan je trouwkleding al aan hebt. Om het op een andere dag te doen zou het misschien iets minder speciaal maken. Een argument om het niet te doen is dat het meer rust geeft op de trouwdag zelf. Die is vaak al druk genoeg. Het geeft dus minder stress. In verband met de kosten kunt u er voor kiezen alleen de fotoreportage door een professionele fotograaf te laten doen, maar de rest van de dag bijvoorbeeld door een bevriende fotograaf.

Waar?

Er zijn veel mooie locaties. Kastelen, parken,een oude fabriekshal met veel graffiti of op de boerderij. Belangrijk is om hier van te voren informatie over in te winnen en te kijken wat jullie wat lijkt. Een paar dingen om rekening mee te houden: Zorg dat je zeker weet dat een locatie open is op de dag dat je de foto's laat maken. Je zou niet de eerste zijn die voor de dichte deur van een kasteel staat. Ten tweede; zorg dat je toestemming hebt. Bij de meeste locaties is het geen probleem om foto's te maken, maar hier kan je zekerheid over hebben door van te voren te vragen of het mag. Sommige locaties rekenen een vergoeding. En daarnaast is het wel zo netjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Foto's op een bruiloft"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Bruiloft
Schrijf mee!