Hoe gaan religieuze Joden met huwelijk en intimiteit om?

Hoe gaan religieuze Joden met huwelijk en intimiteit om? Intimiteit is zo'n sterke kracht dat deze gecontroleerd dient te worden. Er zijn drie aspecten van intimiteit: positief (het lichaam produceert chemische energie op momenten van aantrekking); negatief (het lichaam laat zich leiden door hormonen); balans (de geest controleert de handelingen en gebruikt het op de juiste momenten). De balans is ook belangrijk binnen het huwelijk. Het zorgt ervoor dat men niet te egoïstisch wordt binnen de relatie.

Intimiteit binnen de context van het huwelijk

In de Tora wordt intimiteit aangeduid met het woord 'jadah' (weten). Adam kende zijn vrouw Eva en ze werd zwanger en kreeg een kind. 'Jada' geeft aan dat intimiteit niet alleen een fysieke handeling is, maar ook een emotionele verbinding tussen twee mensen. In het Jodendom wordt het huwelijk gezien als het vinden van je andere helft. De ene helft is op zoek naar de andere helft om een eenheid te worden. Intimiteit verbindt een man met zijn vrouw, om zo boven de grenzen van zichzelf uit te stijgen. Buiten een huwelijk om kan die eenheid niet bereikt worden.

Het uitzoeken van de juiste partner

Hoe kiest u de beste partner uit? Kijk naar iemand uit met waardigheid en die een goed mens is -die geeft, zorgt en bescheiden is. Zoek niet naar romantiek. Romantiek verdoezelt de ware kwaliteiten. Kijk eerst naar de spirituele kwaliteiten. Romantiek komt later wel, als je zeker weet dat je de juiste partner hebt gevonden.

De Kabbala van het huwelijk

Er is een dieper niveau van trouwen. Intimiteit is één van de heiligste handelingen die we kunnen verrichten. Het Hebreeuwse woord voor trouwceremonie is 'kiddoeshin' dat komt van het woord 'kadosh' (heilig). Intimiteit is de verbinding met G'd. Daarom wordt het boek 'Hooglied', dat de liefde tussen man en vrouw als de heiligste tekst beschouwd. In Hooglied 6:3 staat: "Van mijn geliefde ben ik en van mij is mijn geliefde" Dit verwijst symbolisch naar de eenheid met G'd. Daarom is het van belang spiritualiteit in uw huwelijk te brengen. G'd moet in het midden wandelen. G'd geeft ons het plezier.

Eeuwig verbond

Het huwelijk wordt in de Tora beschreven als 'één vlees' (basar echad). Huwelijk is spirituele eenheid. Het heilige verbond maakt u deel van de eeuwigheid. U staat niet meer alleen. Wees zuinig op de relatie. Denk bij uzelf dat het de enige man/vrouw op de wereld is waar u mee kunt trouwen.

Vermijd verleidingen

In de media en in uw omgeving zijn veel verleidingen. Zorg dat u een hek om u heen bouwt. Op dezelfde manier als u probeert gewicht te verliezen; u blijft dan weg uit de buurt van voedsel. Kijk niet naar andere mannen/vrouwen. Richt uw gedachten ergens anders op. Net zoals u geconcentreerd naar een voetbalwedstrijd zit te kijken. Ook dan laat u zich niet afleiden. Ga ook niet fantaseren. Het is destructief.

Waarom is 'huwelijk' een ingrediënt van wijsheid?

  • Hoe u intimiteit benadert is een barometer voor hoeveel u uw verlangen onder controle hebt.
  • Intimiteit voor eigen belang is degenererend
  • Huwelijk is een heilige handeling van eenheid dat u helpt verbinden met G'd.
  • Intimiteit is een eeuwig verbond. Kies het zorgvuldig uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jozef Israëls, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hoe gaan religieuze Joden met huwelijk en intimiteit om?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-02-2020
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!