InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Joodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteit

Joodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteit

Joodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteit Intimiteit is zo'n sterke kracht dat het gecontroleerd dient te worden. Er zijn drie aspecten van intimiteit: positief (het lichaam produceert chemische energie op momenten van aantrekking); negatief (het lichaam laat zich leiden door hormonen); balans (de geest controleert de handelingen en gebruikt het op de juiste momenten). De balans is ook belangrijk binnen het huwelijk. Het zorgt ervoor dat men niet te egoïstisch wordt binnen de relatie.

Intimiteit binnen de context van het huwelijk

In de Tora wordt intimiteit aangeduid met het woord 'jadah' (weten). Adam kende zijn vrouw Eva en ze werd zwanger en kreeg een kind. 'Jada' geeft aan dat intimiteit niet alleen een fysieke handeling is, maar ook een emotionele verbinding tussen twee mensen. In het Jodendom wordt het huwelijk gezien als het vinden van je andere helft. De ene helft is op zoek naar de andere helft om een eenheid te worden. Intimiteit verbindt een man met zijn vrouw, om zo boven de grenzen van zichzelf uit te stijgen. Buiten een huwelijk om kan die eenheid niet bereikt worden.

Het uitzoeken van de juiste partner

Hoe kiest u de beste partner uit? Kijk naar iemand uit met waardigheid en die een goed mens is -die geeft, zorgt en bescheiden is. Zoek niet naar romantiek. Romantiek verdoezelt de ware kwaliteiten. Kijk eerst naar de spirituele kwaliteiten. Romantiek komt later wel, als je zeker weet dat je de juiste partner hebt gevonden.

De Kabbala van het huwelijk

Er is een dieper niveau van trouwen. Intimiteit is één van de heiligste handelingen die we kunnen verrichten. Het Hebreeuwse woord voor trouwceremonie is 'kiddoeshin' dat komt van het woord 'kadosh' (heilig). Intimiteit is de verbinding met God. Daarom wordt het boek 'Hooglied', dat de liefde tussen man en vrouw als de heiligste tekst beschouwd. In Hooglied 6:3 staat: "Van mijn geliefde ben ik en van mij is mijn geliefde" Dit verwijst symbolisch naar de eenheid met God. Daarom is het van belang spiritualiteit in uw huwelijk te brengen. God moet in het midden wandelen. God geeft ons het plezier.

Eeuwig verbond

Het huwelijk wordt in de Tora beschreven als 'één vlees' (basar echad). Huwelijk is spirituele eenheid. Het heilige verbond maakt u deel van de eeuwigheid. U staat niet meer alleen. Wees zuinig op de relatie. Denk bij uzelf dat het de enige man/vrouw op de wereld is waar u mee kunt trouwen.

Vermijd verleidingen

In de media en in uw omgeving zijn veel verleidingen. Zorg dat u een hek om u heen bouwt. Op dezelfde manier als u probeert gewicht te verliezen; u blijft dan weg uit de buurt van voedsel. Kijk niet naar andere mannen/vrouwen. Richt uw gedachten ergens anders op. Net zoals u geconcentreerd naar een voetbalwedstrijd zit te kijken. Ook dan laat u zich niet afleiden. Ga ook niet fantaseren. Het is destructief.

Waarom is 'huwelijk' een ingrediënt van wijsheid?

  • Hoe u intimiteit benadert is een barometer voor hoeveel u uw verlangen onder controle hebt.
  • Intimiteit voor eigen belang is degenererend
  • Huwelijk is een heilige handeling van eenheid dat u helpt verbinden met God.
  • Intimiteit is een eeuwig verbond. Kies het zorgvuldig uit.

Visie van Etsel

Wie wel eens in Israël is geweest merkt bijvoorbeeld in Jeruzalem op dat ultra orthodoxe mannen hun gezicht afwenden als vrouwen passeren. Ook zal een ultra orthodoxe Joodse man niet naast een vrouw gaan zitten in de bus. Dit is niet beledigend bedoeld maar om geen overspel te plegen zelfs niet door te kijken. Ook gaan ultra orthodoxe mannen en vrouwen bescheiden gekleed over straat. In de ultra orthodoxe Joodse wijk Mea Sheariem wordt bezoekers gevraagd om zich eveneens bescheiden te kleden.

Bovenstaande lijkt erg overdreven en velen noemen de ultra orthodoxe mannen zelfs vrouw onvriendelijk (soms worden vrouwen die zich 'uitdagend' kleden bespuugd). Maar als de seculiere wereld naar zich zelf zou kijken dan blijkt deze veel vrouw onvriendelijker te zijn. Daar worden vrouwen als lustobject beschouwd, worden ze aangerand of verkracht, verdwijnen vrouwen als prostituees achter de ramen, vindt overspel plaats, zijn er talloze scheidingen, etc.

Seksualiteit is een goddelijke kracht. Indien hier niet gematigd mee omgesprongen wordt vinden er talloze uitspattingen plaats. Daarom heeft God regels opgesteld hoe mannen en vrouwen met elkaar om moeten gaan. Er moet sprake zijn van wederzijds respect. Seksuele gemeenschap mag alleen binnen het huwelijk plaatsvinden en is bedoeld om kinderen te verwekken. Alleen binnen een huwelijk kunnen man en vrouw intiem met elkaar omgaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: reïncarnatie in het JodendomIs er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïnc…
Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Fysieke intimiteit (sex) heeft het potentieel van intense heiligheid en intense corruptie, afhankelijk wie de boventoon…
Dertien geloofspunten Maimonides 9: Tora onveranderlijkMaimonides' negende principe luidt dat de Tora onveranderlijk is en dat er nooit een ander verbond zal komen. Men mag er…
Vormen van intimiteit in een relatieWat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jeff Belmonte, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteit"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!