InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Ziel: huwelijk en ware intimiteit (liefde)

Ziel: huwelijk en ware intimiteit (liefde)

Intimiteit is altijd aanwezig en komt naar boven als het ego verdwijnt. Er bestaat een grote misvatting over intimiteit. De meeste mensen praten over het 'opbouwen van intimiteit' alsof nabijheid iets is dat al niet bestaat. Dit is fout. Herinner dat de Tora u en uw partner leert wat het is om één ziel te zijn, dit betekent dat u intiem bent zelfs als u het niet wilt. Wanneer u uw ego weghaalt zal uw ziel onmiddellijk naar het oppervlakte van uw bewustzijn komen.

Het universum is een metafoor

De gehele fysieke wereld is een metafoor om de aard van de spirituele wereld te ontdekken. Hoe dieper we het metafoor doordringen, hoe duidelijker we zullen begrijpen wat het metafoor vertegenwoordigt. Onze relatie met onze partner benadert het meest diepe onze relatie met God. Als we willen begrijpen wat het is om intiem te zijn met God, moeten we begrijpen wat het betekent om intiem te zijn met elkaar.

Er bestaat een grote misvatting over intimiteit. De meeste mensen praten over het 'opbouwen van intimiteit' alsof nabijheid iets is dat al niet bestaat. Dit is fout. Herinner dat de Tora u en uw partner leert wat het is om één ziel te zijn, dit betekent dat u intiem bent zelfs als u het niet wilt.

Hoe komt het dat u zich niet zo intiem voelt? Er is slechts één reden, uw ego's staan in de weg. Wanneer u uw ego weghaalt zal uw ziel onmiddellijk naar het oppervlakte van uw bewustzijn komen, zonder dat u iets doet of iets zegt. Intimiteit is altijd aanwezig, maar u voelt het niet vanwege uw ego.

Dit zelfde geldt met uw relatie tot God. Uw ego staat u in de weg om de intimiteit van God te ervaren. De ziel is de adem van God.

U staat altijd dichtbij God

Uw ziel is een vonk van God zelf. Als u zichzelf niet dichtbij God voelt, probeert u dan uw ego weg te cijferen en kijk wat er gebeurt. Het moment dat u niet meer aan uzelf denkt en uw aandacht richt op de verbinding.

Zonder geven is er geen liefde

Het weghalen van uw ego en het blootleggen van uw ziel is slechts een eerste stap tot intimiteit. Na dit moet de intimiteit gevoed en versterkt worden door handelingen van liefde en opofferingen. Het Hebreeuwse woord voor liefde (ahavah) komt van de stam (hav) dat 'geven' betekent. Zonder geven is er geen liefde.

Voorbeeld:

Een man en een vrouw hebben een slecht huwelijk. Ze hebben constant ruzie. Plotseling krijgt de vrouw te horen dat ze dodelijk ziek is. De doktoren zeggen dat ze nog maar dertig dagen te leven heeft. Er is geen hoop op genezing. De relatie tussen de man en vrouw verandert compleet. Plotseling besteden ze veel aandacht aan elkaar en hebben de meest intieme momenten. Ze huilen dat ze dat niet eerder hebben gedaan. Dan komt het bericht van de dokter dat de diagnose een vergissing is. Binnen een maand maken de vrouw en man opnieuw ruzie.

Wat gebeurde er? Toen ze over de ziekte te horen kregen lieten ze hun ego's varen. Wat over was, waren twee verenigde zielen. Ze voelden zich intiem, zonder dat ze hiervoor hoefden te werken. Spoedig nadat ze hoorden dat de diagnose een vergissing was, gingen hun ego's weer werken.

Oefeningen

  1. Voel de eerst volgende keer dat u diep met uw partner verbonden bent, dat u niet op uzelf gericht bent. Realiseer dat dit gevoel voor u beiden elk moment beschikbaar is.
  2. Voel omgekeerd de volgende keer dat er afstand tussen u beiden is, of uw ego aan het werk is. Realiseer u dat de enige mogelijkheid om intimiteit terug te brengen is om het ego te laten verdwijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Fysieke intimiteit (sex) heeft het potentieel van intense heiligheid en intense corruptie, afhankelijk wie de boventoon…
Vormen van intimiteit in een relatieWat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit i…
Joodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteitJoodse wijsheden 16: huwelijk en intimiteitIntimiteit is zo'n sterke kracht dat het gecontroleerd dient te worden. Er zijn drie aspecten van intimiteit: positief (…
Wat betekent “ik hou van jou”?Wat betekent “ik hou van jou”?Het meest gebruikte zinnetje ter wereld. De een zegt het snel, de ander zegt het pas als de een het zegt en een derde mi…
Liefde: passie, intimiteit en verbondenheidLiefde: passie, intimiteit en verbondenheidHet duurde lang voordat de liefde, misschien wel één van onze belangrijkste emoties, onderwerp werd van wetenschappelijk…

Reageer op het artikel "Ziel: huwelijk en ware intimiteit (liefde)"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 20-04-2009
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Ziel
Schrijf mee!