InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouw

Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouw

Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouw Bij het Joodse volk staat de familie centraal en niet de synagoge. De familie zorgt voor de eenheid. Hier worden de meest cruciale ervaringen opgedaan. Daarom wordt het huwelijk als verplicht beschouwd. Het huwelijk betekent dat twee mensen als een eenheid handelen en denken. Dit kan alleen tussen man en vrouw. Zij hebben de taak hun kinderen goed op te voeden. Zij inspireren, leren en motiveren het kind. Het huwelijk is een samenspraak tussen man en vrouw.

Discipline en verheffing

Het Joodse huwelijk ondersteunt beide pijlers van de Joodse moraal: discipline en verheffing. Het huwelijk is een volksaangelegenheid omdat het voortbestaan van het Joodse volk hiervan afhankelijk is. Tevens symboliseert het de relatie tussen God en de mens. Binnen het Jodendom wordt veel aandacht besteedt aan het 'gelukkig maken' van huwelijken.

De ring

De ring is het symbool van het huwelijk. Het is het eigendom van de bruid. Het werd al gebruikt in de tijd van de profeet Nechemia. Zelfs de Tora wordt vergeleken met een ring: het Joodse volk verbindt zich met God. De Tora is eeuwig, zonder begin en einde net zoals een ring.

Niet gegraveerd of met diamant

De ring moet van eenvoudig edelmetaal zijn zodat de vrouw hem op waarde kan schatten. Het is een bewijs dat ze getrouwd is. Maar de ring vormt ook een schakel in een ketting van generaties die het begin van de Schepping verbindt met de Masjiach. Ook bevestigt de ring dat vanaf nu de vrouw het huishouden regelt en is het een teken van bescherming.

De Talliet (gebedskleed)

Voor de choepa (trouwerij) koopt de bruid een talliet (gebedskleed) voor haar bruidegom. De Talmoed stelt dat de man daarmee beschermd wordt tegen de verleidingen van buiten. Maar het symboliseert ook de verbondenheid tussen man en vrouw. Er hangen 32 draden aan de talliet. Dat is dezelfde getalswaarde als 'lev' (hart). De bruid 'geeft haar hele hart over' aan de bruidegom.

De trouwjurk

Traditioneel is de trouwjurk wit hetgeen de zuiverheid van geest symboliseert. Op de dag van de trouwerij worden alle zonden uit het verleden van de bruid en bruidegom vergeven. De trouwjurk moet ingetogen zijn (mouwen tot over de ellebogen en rok tot over de knieën).

De aufruf

De bruidegom moet op de Sjabbat vóór het trouwen uit de Tora voorlezen in de synagoge. Zo krijgt de Tora een extra betekenis en diepgang voor het huwelijk.

De trouwdag

Vanaf 's ochtends vroeg tot de choepa wordt gevast. Hiermee tonen bruid en bruidegom dat ze niet teveel gebonden zijn aan het fysieke. Liefde is een emotionele en intellectuele band. Door te vasten richt de geest zich op de spirituele aspecten van het huwelijk. Het herinnert bovendien aan het vasten van de Joden voordat ze verbonden werden met God via de Tora.

De Ketoeba

In de ketoeba (contract) staat dat de man zich verplicht tegenover zijn vrouw volgens de Joodse wet. Er staat ook een bedrag gemeld dat de man moet betalen bij echtscheiding of overlijden. De ketoeba is het eigendom van de vrouw en beschermt de vrouw tegen echtscheiding (grote financiële schade).

Bedeckung

De bruid draagt een sluier voor haar gezicht. Drie redenen:
  1. uiting van ingetogenheid;
  2. bruidegom is niet geïnteresseerd in de fysieke schoonheid;
  3. het is de choepa, integraal onderdeel van het huwelijksproces.

Fakkels en Hakafot

Tegenwoordig gebruikt men kaarsen bij de choepasluiting in plaats van fakkels en hakafot. Licht is een symbool van simcha (vreugde).

De zeven berachot

Er zijn drie onderdelen van de huwelijksplechtigheid:
  1. De verloving kent 2 zegenspreuken (berachot);
  2. het voorlezen van de ketoeba;
  3. de nisoe'ien (het feitelijk trouwen) met 7 berachot

De zeven berachot symboliseren de zeven zegeningen die God aan Adam en Eva gaf voordat ze een eenheid werden. De naam van God komt 14 keer voor, gelijk aan het aantal keren in de Tien Geboden.

De zin die de bruidegom uitspreekt bij het overhandigen van de ring bestaat uit 32 letters als symbool voor de 32 paden van wijsheid. Ook de naam van God komt 32 keer voor in het Scheppingsverhaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verloving - de Joods orthodoxe benaderingNadat partners elkaar eenmaal gevonden hebben en besluiten samen door het leven te gaan breekt de verlovingstijd aan. De…
Het Joods huwelijkHet Joods huwelijkEen traditioneel Joods huwelijk zit vol rituelen die de schoonheid van de relatie tussen man (bruidegom) en vrouw (bruid…
Trouwjurk kopen of huren: Wat kost een bruidsjurk?Trouwjurk kopen of huren: Wat kost een bruidsjurk?Wanneer de grote dag eraan komt, is er niets leukers dan te gaan shoppen voor de trouwjurk van je leven. Zodat je er str…
Verboden en geoorloofde huwelijken - Joods orthodoxe visieBinnen het orthodoxe Jodendom gelden strikte regels met betrekking tot met wie men wel en niet mag trouwen. Voor een bui…
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Bronnen en referenties
  • Rabbijn Evers - Parsja Acharee Mot & Kedosjiem

Reageer op het artikel "Het Joods huwelijk: familie centraal - samenspraak man/vrouw"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-08-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!