InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Een gelukkig huwelijk door (dag)dromen - Joodse visie

Een gelukkig huwelijk door (dag)dromen - Joodse visie

Een gelukkig huwelijk door (dag)dromen - Joodse visie Het Chassidisch Jodendom stelt dat de kracht van het zien groter is dan de kracht van het horen. Wetenschappelijk onderzoek heeft dit bewezen. Van alle vijf zintuigen (zien, horen, proeven, ruiken en aanraken), is zien het sterkst (95%), terwijl de rest dus maar 5% is. De Tora maakt een onderscheid tussen op droom gebaseerde profetie via horen en via zien. Laten we eens kijken hoe de Tora staat tegenover (dag)dromen en hoe we die kunnen toepassen in ons huwelijk.

Droom: een zegen of een vloek

In de Talmoed staat dat iemand die zeven dagen lang geen droom heeft gehad, een goddeloos persoon is omdat God hem niet uitgekozen heeft om met deze persoon te communiceren. Klinkt dit u vreemd in de oren? Psychologisch onderzoek wijst uit dat personen die een week niet gedroomd hebben tekenen van mentale onevenwichtigheid vertonen.

Dromen voorspellen de toekomst

Verder staat in de Talmoed dat dromen de toekomst voorspellen. Een droom is voor 1/60ste deel een profetie. Dromen hebben meerdere betekenissen en voorspellingen die allemaal uit kunnen komen. Maar wat nog belangrijker is, zo meldt de Talmoed, is dat dromen beïnvloedbaar zijn. Als we de dromen een positieve interpretatie geven dan zal er een positief resultaat zijn. Maar het omgekeerde is ook waar. Dit wil nog niet zeggen dat we profetische gaven hebben, want een echte profeet is iemand die aan de eisen van de Tora voldoet.

Alle dromen 'volgen de mond' c.q. zijn beïnvloedbaar door interpretaties

Hoe komt het dat de dromen door interpretatie beïnvloedbaar zijn? Het Jodendom stelt dat woorden (gedachten) die we gebruiken een oorzakelijk effect hebben op de fysieke wereld. Klinkt dit u ook vreemd in de oren? In psychotherapie wordt verbeelding en fantasie toegepast bij het trainen van atleten en het mobiliseren van de immuunsystemen van kankerpatiënten. Wanneer u positief denkt, creëer u positieve energie. Dit komt overeen met het Chassidische gezegde: denk positief en het zal goed gaan. Onze gedachten zijn een kracht die de uitkomst beïnvloedt.

Dromen en fantasie beïnvloeden het onderbewuste

Dromen en fantasie beïnvloeden het onderbewuste. Wanneer het eenmaal gestimuleerd wordt zal het onderbewuste helpen bij het oplossen van problemen, zonder dat de persoon dit bewust is. Plotseling komt het onderbewuste met een oplossing. De Tora benadrukt dat de kwestie van wat we kiezen te zien bepaalt of we de zegeningen zullen ontdekken en handhaven die beschikbaar gesteld zijn door God of dat we helaas het omgekeerde zullen ontdekken.

Hoe passen we dromen (fantasieën) toe om ons huwelijk gelukkig te houden?

Gelukkig huwelijk

Joodse huwelijks(relatie)therapeuten adviseren om positief te dagdromen over het huwelijk. Cliënten wordt gevraagd over positieve zaken van het huwelijk te vertellen, zowel over het verleden als het heden. Nog beter is visuele beelden te vormen. Als u een positieve interactie met uw partner kunt herinneren of inbeelden, kunt u een verbetering genereren. Bij cliënten die een goed huwelijk hebben zal dit het huwelijk versterken.

Ongelukkig huwelijk

Maar hoe zit het dan met partners die een ongelukkig huwelijk hebben? Helaas hebben velen opgegeven zich in te beelden hoe hun huwelijk kon zijn als ze gelukkig waren, of ze kunnen nauwelijks succesvolle momenten uit het verleden herinneren. Ze vermijden dit te doen, omdat dit de pijn versterkt. Toch moedigen Joodse therapeuten hun cliënten aan dit juist wel te doen.

Hoe wilt u dat uw huwelijk eruit ziet?

“Hoe zou u willen hoe uw huwelijk eruit zag?” Als u ten minste één positieve interactie met uw partner kunt inbeelden of herinneren kunt u een verbetering genereren, een verlangen goed de wil te creëren en een mogelijk actieplan dat kan bijdragen aan een positief gevoel voor uw partner. Wanneer u echter wordt opgeslokt door het conflict is er zelfs met uw fantasie geen energie voor een positieve beweging. Daarom adviseren therapeuten om tijd te nemen voor zulke positieve 'dagdromen'. Dompel uzelf erin onder en kijk naar de resultaten. De pijn zal niet plotseling verdwijnen, maar u geeft 'peace a chance'. U kunt daarom Gods droom van een gelukkig huwelijk vervullen. Hij zal uw droom vervullen en verlossing brengen, waar we beloofd worden een wereld te zien dat vervuld is met kennis van God.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenTips om een Huwelijk met Huwelijksproblemen te reddenEen huwelijk zonder huwelijksproblemen bestaat niet. Er kunnen zich echter relatieproblemen voordoen waardoor het huweli…
Onze relatie geeft me niet wat ik nodig hebOnze relatie geeft me niet wat ik nodig hebBinnen elk huwelijk bestaan huwelijkse problemen, zoals bijvoorbeeld deze: Onze relatie geeft me niet wat ik nodig heb.…
Mijn partner en ik groeien uit elkaarMijn partner en ik groeien uit elkaarGetrouwd zijn is niet makkelijk. Om gelukkig te zijn en te blijven binnen het huwelijk moet het huwelijk voor beidde huw…
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…

Reageer op het artikel "Een gelukkig huwelijk door (dag)dromen - Joodse visie"

Reactie

Bas, 05-02-2010 19:24 #1
Na 7 dagen geen droom mentale onevenwichtigheid.Ieder mens dromen of geen dromen vecht dagelijks om stabiel te blijven. Dat is toch de uitdaging?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Reacties: 1
Schrijf mee!