InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visie

Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visie

Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visie Scheiden komt in onze westerse maatschappij helaas veel voor. Ook de orthodox Joodse gemeenschap kent scheidingen. Wat belangrijk is bij een scheiding, is dat kinderen er niet al teveel onder mogen lijden. Scheiden is een trauma waarbij het voor ouders vaak moeilijk is hun eigen belangen te scheiden van die van hun kinderen. Toch is het noodzakelijk dat te doen, omdat blijkt dat kinderen veel onder de scheiding lijden zelfs op latere leeftijd.

Scheiden is een trauma

Het is een feit dat het in het belang van de kinderen is om op te groeien in een stabiel gezin. Onderzoek heeft aangetoond dat het trauma dat kinderen oplopen als gevolg van een scheiding voortduurt in hun volwassen jaren en zelfs van invloed is op de keuze en toewijding aan hun partner. Daarom moet pas een scheiding worden overwogen als laatste mogelijkheid en na een intensieve therapie van minstens zes maanden met een professionele therapeut.

Ga niet ver van elkaar wonen

Gescheiden paren hebben de wens om snel zo ver mogelijk van elkaar te gaan wonen. Dit is uiteraard niet in het belang van de kinderen. Wat de kinderen juist in deze tijd nodig hebben is een grote toewijding van hun ouders en betrokkenheid in hun dagelijks leven. Ga samen met uw kinderen en uw ex om de tafel zitten en maak afspraken over hoe u beschikbaar kunt blijven voor uw kinderen en hoe u er voor kunt zorgen dat uw onderling conflict overslaat naar de kinderen. Dus ga niet bij uw kinderen klagen over uw ex of ga ze geen schuldgevoel aanpraten wanneer de kinderen in nauw contact met beiden van u blijft.

Therapie of bemiddeling

Het is aan te bevelen therapie of bemiddeling te zoeken om zo hulp te krijgen bij een scheidingscontract. In dit contract moet ook staan dat u niet ver van elkaar gaat wonen. Zorg dat de kinderen geleidelijk kunnen wennen aan de scheiding. Bespreek wat de toekomst u allen zal brengen. Leg uit waar ze zullen wonen en hoe vaak ze elk van jullie zullen zien. Geeft aan wat het in de praktijk betekent. Bijvoorbeeld: “Papa haalt jullie vandaag van school en jullie blijven bij hem eten. Daarna zal hij jullie naar mama brengen.”

Vertel het nieuws voorzichtig en kalm

Wees kalm wanneer u het nieuws aan uw kinderen vertelt. Kinderen letten erg op uw emoties en dat beïnvloedt hoe ze het nieuws interpreteren. Wanneer u en uw partner het nieuws voorzichtig en kalm brengen zullen de kinderen het makkelijker verwerken en zullen ze minder snel last hebben van een trauma. Mocht dit u niet lukken laat dan uw partner het nieuws overbrengen. En bespreek daarna wat de beste benadering voor het gezin is. Aarzel niet om professionele hulp in te schakelen.

De Heilige Tempel weent

De Talmoed vertelt ons dat wanneer een echtpaar gaat scheiden de Heilige Tempel weent. Een deel van de tranen zijn bestemd voor de kinderen wier leven drastisch veranderd zal worden. Hoewel het stel uit elkaar gaat, blijven de kinderen een gemeenschappelijk belang. Het is belangrijk hier zorgvuldig en gevoelig mee om te gaan.

Veel succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!