InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Something old... en nog meer geluksbrengers

Something old... en nog meer geluksbrengers

De oorspronkelijk Engelse traditie uit de Victoriaanse tijd van 'iets ouds, iets nieuws, iets geleends, iets blauws' is inmiddels overgewaaid naar een groot aantal landen. Deze traditie verzekert de bruid van een gelukkig leven. Wil jij ook een gegarandeerd gelukkig huwelijk? Als je onderstaande tips in acht neemt, dan kan het haast niet misgaan! Something old, something new
Something borrowed, something blue
And a silver sixpence in her shoe

Something old / Iets ouds

Iets oud refereert aan het verleden van de bruid en haar familie en symboliseert continuïteit. Hiervoor worden vaak antieke sieraden van oma gebruikt, zoals oorbellen, een ketting, een ring of een zelfs een broche. Deze worden van generatie op generatie doorgegeven. Ook kan de sluier van de moeder of oma gebruikt worden, al dan niet aangepast. Wat ook gebruikelijk is, is een zijden zakdoekje, een sjaaltje of een lintje.

Something new / Iets nieuws

Iets nieuws staat voor geluk, optimisme en hoop voor de toekomst. Dit kan van alles zijn. Vaak komt de jurk hiervoor in aanmerking, maar ook de ringen of het boeket.

Something borrowed / Iets geleends

Iets geleends geeft aan dat de familie en vrienden van de bruid op deze speciale dag aanwezig zijn en dat zij haar ook steunen voor de rest van haar leven. Het geleende moet wel van een gelukkig getrouwde vrouw zijn. Zo kan iets van de moeder geleend worden, maar vaak wordt er van de zus of beste vriendin iets geleend. Objecten die vaak geleend worden zijn (bruids)sieraden.

Something blue / Iets blauws

Iets blauws symboliseert trouw en zuiverheid. Een blauw accent is al genoeg. Zo kan de jurk blauwe accenten bevatten. Ook kunnen blauwe bloemen in het boeket gebruikt worden. Gebruikelijker is de kousenband of een blauw lint.

A silver sixpence in her shoe

Deze traditie is in andere landen over het algemeen niet overgenomen. Misschien omdat een muntje in je schoen toch niet bepaald comfortabel is…?

Nog meer geluk

Wil je helemaal indekken van een goed en gelukkig huwelijk? De volgende zaken verzekeren je van geluk:
  • Het zou geluk brengen als je op je bruiloft je jurk of sluier per ongeluk scheurt. Daarbij mag alleen de sluier wel met opzet gescheurd worden, maar per ongeluk is wel beter.
  • Niet schrikken als je ineens een spin op je jurk vindt! In dit geval brengen spinnen geluk.
  • Bang voor pijn? Dat is voor de korte termijn! Laat je door je bruidsmeisje prikken met een naaldje om je van eeuwig geluk te verzekeren.
  • De bruid moet aan de linkerkant van de bruidegom staan. Na de huwelijksvoltrekking moet zij aan zijn rechterzijde staan.
  • Bruidsmeisjes zouden slechte geesten afleiden van de bruid, doordat zij ook mooie jurken dragen. Geesten die een vloek op het huwelijk willen leggen, vergissen zich zo en hebben geen invloed.
  • Nu wordt de bruidstaart aan elkaar gevoerd door de bruid en bruidegom. Maar oorspronkelijk was de traditie dat het gebak op haar hoofd verkruimeld werd, om haar vruchtbaarheid te symboliseren.

Geen ongeluk

Je kunt je omgeven van de geluksfactoren, maar daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je ongeluk vermijdt en voorkomt.
  • De bruidegom mag zijn bruid niet in haar jurk zien, voordat de trouwplechtigheid begint.
  • Wanneer het boeket gevangen wordt, maar daarna uit de handen valt, zal de ongelukkige dame als laatste trouwen.
© 2010 - 2019 Jennymeijer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederlandse huwelijkstraditiesNederlandse huwelijkstraditiesEen huwelijk is voor veel mensen de mooiste dag van hun leven. Het wordt vaak uitbundig gevierd en men wil zo veel mogel…
Marokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
De bruid: Trouwjurk, bruidskapsel en bruidsboeketDe bruid: Trouwjurk, bruidskapsel en bruidsboeketOp een bruiloft is de bruid het middelpunt, alle ogen zijn op haar gericht. Het is daarom belangrijk om er goed uit te z…
Chinese huwelijkstraditiesDoor de eeuwen heen zijn er door de etnische migratie in Azië veel regionale en culturele verschillen ontstaan. Er zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.somethingoldsomethingnew.co.uk/ http://www.goeievraag.nl/vraag/something-old-something-new-something.54577#antwoorden http://www.straightdope.com/columns/read/1424/why-are-brides-supposed-to-wear-something-old-something-new-etc

Reageer op het artikel "Something old... en nog meer geluksbrengers"

Infoteur: Jennymeijer
Gepubliceerd: 27-08-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!