InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!

Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!

Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn! Ieder jaar op 14 februari is het weer zover. Stellen verklaren hun liefde aan elkaar, het is Valentijnsdag. Vaak krijgen mensen een roos, kadotje of gedicht. Waar komt deze gewoonte vandaan?

Geschiedenis van Valentijnsdag

Er bestaan verschillende theorieën over het ontstaan van Valentijnsdag, maar de meest waarschijnlijke is de theorie over Sint Valentijn. Deze jonge Romein werd ergens rond 268 na Christus gevangengenomen omdat hij weigerde zijn Christendom op te geven. Hij werd gemarteld en stierf op 14 februari van het jaar 269 na Christus. Het verhaal gaat dat Valentijn een dag voor zijn executie een afscheidsbriefje had geschreven voor de dochter van een medegevangene waarop hij verliefd was geworden. Hij ondertekende het briefje met Van jouw Valentijn. En zo ontstond Valentijnsdag!

Maar hoe zijn Valentijnskaarten zo populair geworden? Dit verhaal gaat tot ver terug in de Middeleeuwen. Het was de tijd waarin verliefden hun teksten nog zongen. De allereerste Valentijnskaart is waarschijnlijk geschreven rond 1415 door de in de gevangenis verblijvende Charles, Hertog van Orleans. Hij schreef romantische verzen vanuit de gevangenis voor zijn vrouw.

Vanaf de 16de eeuw werden geschreven kaarten verstuurd. Ze werden gemaakt met de hand, van gekleurd papier, waterverf en gekleurde inkt. Pas aan het einde van de 18de eeuw kwam de machinaal geproduceerde kaart op de markt.

Cupido en Valentijnsdag

Cupido is onlosmakelijk verbonden met de liefde. Zijn pijlen raken de harten van zijn slachtoffers, die daardoor hopeloos verliefd op elkaar worden.
In de Griekse oudheid was Cupido bekend als Eros, de jonge zoon van Aphrodite, godin van de liefde en de schoonheid. Voor de Romeinen was Cupido niet de zoon van Aphrodite, maar Cupid, de moeder van Venus.

Kadotips, gedichten, bloemen en recepten

Overal op internet zijn dingen te vinden die met liefde te maken hebben.

Kadotips

Leuke dingen om je lover te geven zijn bijvoorbeeld een hotelbon, een dinercheque of, voor een vrouw, een lingeriebon of lekker geurtje. Verder zijn bloemen (rozen) natuurlijk altijd goed!

Gedichten

Het mooiste, liefste gedicht schrijf je natuurlijk zelf. Valentijn gedichten hoeven niet te rijmen, als ze maar eerlijk zijn en lief.
Ben je niet zon goede dichter, dan is internet natuurlijk dé oplossing en kun je toch met een lieve tekst bij je geliefde aankomen.

Recepten

Wat tegenwoordig steeds meer in wordt is om niet met zn tweetjes uit eten te gaan, maar zelf voor je geliefde te koken. Deze site is bijvoorbeeld een leuke site om een lekker, romantisch recept op te zoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cupido en ValentijnsdagCupido en ValentijnsdagVerliefdheid kan er voor zorgen dat iemand heerlijk loopt te dromen. Meisjes die in de schoolbanken voor zich uit staren…
Valentijnsdag verklaardValentijnsdag verklaardValentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Het is de dag waarop geliefden extra aandacht aan elkaar besteden. In het ja…
Valentijnsdag, 14 februariValentijnsdag, 14 februariWereldwijd wordt Valentijnsdag gevierd op 14 februari. Op deze dag geven geliefden elkaar extra aandacht met cadeautjes.…
Valentijnsdag, een dag voor degenen die je lief hebt!Valentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Al in 496 werd 14 februari uitgeroepen tot de dag van de Heilige Valentijn,…
Sint Valentino en CupidoOp 14 Februari 496 wordt, ruim 200 jaar na de dood van Valentino, de dag uitgeroepen tot een officiële herdenkingsdag, V…

Reageer op het artikel "Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 01-12-2006
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Liefde en relaties
Schrijf mee!