Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie

Joods medische ethiek: transseksuele chirurgie Transseksuelen zijn mensen die het gevoel hebben in een verkeerd lichaam te zitten. Het schijnt bij mannen vaker voor te komen dan bij vrouwen. Dit komt omdat mannelijke seksualiteit gecompliceerder is. Vroeger werd de geest bijgesteld met behulp van medicijnen, psychofarmaceutica of psychotherapie. Maar nu is het ook mogelijk lichamelijk iets de veranderen. Hoe kijkt men in het Jodendom aan tegen transseksuele chirurgie? Ik maak gebruik van het boek Op het leven van rabbijn R. Evers.
Het is onduidelijk of transseksualiteit zijn oorzaak vindt in fysiologische zin of de opvoeding. Voor men besluit te opereren worden eerst hormonen toegediend. Er treden lichamelijke veranderingen op. Is dit succesvol dan wordt operatief ingegrepen.

De Joodse wetgeving (halacha)

Voor veel halachische aangelegenheden is het belangrijk te weten wat de geslachtsidentiteit is. Mannen moeten bijvoorbeeld gebedsriemen dragen. En waar kan een transseksueel in de synagoge plaatsnemen, in het mannengedeelte of in de vrouwenafdeling? Verandert het geslacht daadwerkelijk door een transseksuele operatie in de ogen van de Joodse wet? Nee, zegt de halacha: een man blijft een man een een vrouw blijft een vrouw. Toch erkent het Jodendom dat lichaam een geest geen eenheid kunnen vormen. Zo werd de dochter van koning Saul, Michal, gezien als een vrouw met een 'mannelijke ziel'. Zij kon geen kinderen krijgen en legde ook gebedsriemen om. De Tora waarschuwt evenwel voor geslachtsveranderingen: "Wat echter door kneuzen, stoten, uitrukken of snijden verminkt is, zult gij aan God niet offeren; dat zult gij in uw land niet doen" (Leviticus 22:24). Dit stuk gaat over offerdieren, maar geldt ook voor mensen. In Deuteronomium (22:5) staat dat "een vrouw geen mannelijke kleding zal dragen en een man geen vrouwenkleed zal aantrekken." Dit verbod geldt ook voor het toedienen van hormonen en voor geslachtsoperatie. Wanneer de geslachtsorganen zijn verwijderd kan men niet meer trouwen.

Resumerend kan het volgende gesteld worden:
  • dat het geslacht bij de geboorte bepalend is voor de persoonlijke status gedurende het leven.
  • een transseksueel in de synagoge kan plaatsnemen als hij/zij zich kleedt naar de oorspronkelijk status.
  • een oorspronkelijk man is verplicht om na een geslachtsverandering gebedsriemen aan te leggen en tsietsiet (schouwdraden) te dragen.

Adreno-genitaal syndroom (pseudo-hermafroditisme)

Bij het adreno-genitaal syndroom is niet duidelijk of het om een jongen of een meisje gaat. De joodse wet staat toe om de androgynos tot jongen of meisje te maken. Het gaat hier om creëren en niet om geslachtsverandering. Er moet hier zo vroeg mogelijk een besluit over worden genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Op het leven - rabbijn R. Evers
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 05-07-2018
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!