InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Hoe om te gaan met seksuele prestatieangst?

Hoe om te gaan met seksuele prestatieangst?

Hoe om te gaan met seksuele prestatieangst? Het hebben van seks moet een ervaring van genot en intimiteit zijn, waarbij de relatie tussen beide partners verbetert. Indien één van beide partners last heeft van seksuele prestatieangst dan wordt die ervaring tussen beiden verstoord. Je gedachten kunnen bij andere zaken zijn of je bent afgeleid over hoe goed je presteert. Seks speelt zich voor het grootste gedeelte in de hersenen af, echter indien je teveel bent afgeleid door andere gedachten dan kun je onmogelijk met je partner opgewonden raken. Hoe wordt seksuele prestatieangst veroorzaakt en wat kun je doen om de intimiteit te verbeteren?

Seksuele prestatieangst

Oorzaken van de aandoening

Er zijn verschillende redenen, waardoor de aandoening kan ontstaan. Normaal wordt het veroorzaakt door bepaalde gedachten die rond blijven hangen in het hoofd, waardoor men afgeleid is. Denk daarbij aan:
  • een slecht zelfbeeld omtrent de gezondheid of het lichaamsgewicht;
  • problemen in de relatie zelf;
  • de vrees dat er niet op niveau wordt gepresteerd en/ of dat de partner niet seksueel wordt bevredigd;
  • de gedachte dat de penis niet aan de verwachtingen van de vrouw voldoet, danwel dat er voortijdig of er te lang over het klaarkomen wordt gedaan;
  • de vrees van de vrouw dat ze niet klaar kan komen danwel weinig seksueel genot uit het hebben van seks krijgt.
Door deze gedachten worden door het lichaam stresshormonen geactiveerd, waardoor het lichaam onjuist op de partner gaat reageren. In plaats dat je opgewonden raakt ben je gestrest, waardoor het niet tot de intimiteit komt.

Wat zijn de symptomen?

Je wordt afgeleid door je eigen gedachten en stresshormonen, waardoor je niet opgewonden raakt. Dit kan eveneens voorkomen als je iemand juist seksueel wel aantrekkelijk vindt, echter door de onjuiste gedachten niet opgewonden kan raken. Eén en ander resulteert in:
  • een verminderde toevoer van bloed naar de penis, omdat stresshormonen bloedvaten vernauwen. Hierdoor kunnen erectieproblemen ontstaan;
  • het verliezen van interesse in seks bij de vrouw omdat er onvoldoende vaginaal vocht wordt geproduceerd.
Angsten kunnen beide partners aangrijpen, waardoor minder aan seks wordt gedacht. Er wordt gefocust op gedachten of je wel goed presteert, terwijl je meer bezig moet zijn aan wat je werkelijk in bed uitvoert. Is de partner afgeleid dan wordt er seksueel onvoldoende aandacht aan jou gegeven, waardoor jij ook minder opgewonden raakt. Een vicieuze cirkel is ontstaan, waardoor men niet meer van seks kan genieten.

Therapieën bij prestatieangst

Denk je dat je last hebt van de aandoening dan kun je daartoe een huisarts benaderen of met iemand met wie je de situatie wel kunt bespreken. Uiteraard moet achterhaald worden of er geen medicatie in het spel is, waardoor men verminderde intimiteit heeft. Denk bijvoorbeeld aan anti-depressiva, welke de seksuele drang kunnen onderdrukken. Indien het niet aan medicijnen ligt, dan kan één van de volgende oplossingen worden toegepast:

Ga in therapie

Ga naar een sekstherapeut om de seksuele problemen te bespreken. Je moet uit de vicieuze cirkel komen door jouw seksualiteit bespreekbaar te maken. Zodra je meer begrijpt over, waarom je lichaam zo reageert kun je wat aan de aandoening doen. Mannen die vroegtijdig klaarkomen vrezen kunnen bepaalde technieken toepassen om dit uit te stellen.

Samen praten

Ga de situatie bespreken met je partner. Met je partner praten en het er openlijk over hebben kan de oplossing voor vele seksuele problemen zijn. Om gezamenlijk tot een oplossing te komen kan er juist voor zorgen dat de partners weer meer naar elkaar toe groeien.

Intimiteit bevorderen

Leidt jezelf van je gedachten af door een seksueel getinte film op te zetten of zet een romantisch muziekje op. Je kunt ook gezamenlijk op andere manieren intiem worden. Je hoeft niet perse seks te hebben om opgewonden te raken. Neem eens een massage of een gezamenlijk bad.

Zoek bij het seksuele prestatieangst hulp om erover te praten. Inzicht en begrip geeft verlichting zodat jij en je partner weer van seks kunnen genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psychische seksuele problemen bij mannenPsychische seksuele problemen bij mannenPsychische seksuele problemen bij mannen, zoals erectieproblemen en impotentie, vinden in het algemeen hun oorsprong in…
Psychische seksuele problemen bij de vrouwPsychische seksuele problemen bij de vrouwSeksuele problemen bij vrouwen heeft vaak een psychische oorzaak. Ook lichamelijk oorzaken, zoals de beïnvloeding van de…
Seksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistSeksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistWat is een seksuoloog? Wat doet een seksuoloog? Voor welke seksuele problemen kan je terecht bij een seksuoloog? Kan je…
Seksuele disfuncties: libidostoornissenSeksuele disfuncties: libidostoornissenHoewel (zeker van mannen) gedacht wordt dat men altijd zin in seks heeft, blijkt dit in de praktijk niet zo te zijn. De…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Erectiestoornis

Reageer op het artikel "Hoe om te gaan met seksuele prestatieangst?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!