Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben?

Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben? Een minder bekend seks gerelateerd verschijnsel is slaapseks. Het is een aandoening vergelijkbaar met slaapwandelen waarbij men handelt zoals men bij bewustzijn doet. Toch is men er niet van bewust dat het voorvalt. Wat houdt slaapseks in, waardoor wordt de aandoening veroorzaakt en wat kan eraan worden gedaan?

Slaapseks

Wat is een parasomnia?

Dit is een handeling welke de persoon gedurende de slaap doet wat men gewoonlijk tijdens bewustzijn onderneemt. Daaronder valt duidelijk het slaapwandelen bij kinderen, veelal veroorzaakt door onzekere gebeurtenissen tijdens de jonge kinderjaren. Vergelijkbaar is de minder vaak voorkomende slaapseks. Het wordt gevormd door handelingen zoals strelingen, masturbatie en indien er een partner aanwezig is kan het leiden tot vergaande seksuele handelingen. Men is er echter niet van bewust omdat men in slaap is. Waardoor wordt deze aandoening veroorzaakt en wat kan men eraan doen?

Mate van voorkomen

Iedereen kent de aandoening waarbij men gaat slaapwandelen. Het komt voornamelijk voor bij kinderen onder de achttien. Anders is het met slaapseks. Deze aandoening komt voornamelijk bij de oudere tiener en volwassenen voor waarbij men niet bewust is van het eigen handelen. Het kan zijn dat men het niet herkent juist omdat men alleen slaapt. Dit kan anders zijn indien men met een partner in bed ligt. Slaapwandelen kan bij twintig procent van de bevolking op enig moment voorkomen. Veelal een enkele keer tot uitzonderlijk op structurele basis. Minder dan een procent kent echter de slaapseks variant waarbij het vaak niet eens wordt herkend. Beide partners slapen of men slaapt alleen. Een probleem ontstaat indien de partner er nadelige gevolgen aan overhoudt.

Aanleiding wegens behoeften

Gedurende de slaap moet het lichaam gewoonlijk rusten van alle beslommeringen van de dag. Het verwerkt de opgedane emoties, ervaringen en gedachten zodat het in de juiste context wordt geplaatst. De menselijke geest kan van alles verwerken echter kan sommige dingen van het leven niet goed verwerken. Dat houdt in dat het lichaam de geestelijke ongerustheid op een effectieve manier moet verwerken. Dit kan aanleiding zijn voor meer extreme handelingen welke tot de aandoening kunnen leiden. Het lichaam krijgt mogelijk onvoldoende wat het mogelijk wenst te krijgen, terwijl daarvan tijdens bewustzijn geen vermoeden van is. Er kan namelijk in het verleden als kind of tiener iets zijn voorgevallen wat nooit goed is verwerkt of dat men onbegrepen is geweest. Denk aan extreem pesten, het zien van iets wat het kind niet mag zien, mishandeling, misbruik, enzovoorts. De aanleiding is veelal iets dat men in het verleden niet heeft kunnen verwerken of kunnen begrijpen waardoor de oudere persoon ongepast tijdens de slaap gaat handelen.

Onbewuste aanranding?

Omdat het fenomeen niet vaak voorkomt kan het door de partner als aanranding worden ervaren. Het komt namelijk als complete verrassing aangezien de aanleiding voor intimiteit er niet is geweest. Toch is het een aandoening welke als ontoerekeningsvatbaar valt aan te wijten omdat het een onbewuste verstoring van de hersenen of gedachteafwikkeling is. De hersenen zijn gedurende de slaap nog te actief waardoor men handelingen gaat verrichten overeenkomstig slaapwandelen. In zeer beperkte vorm leidt het dus tot seksuele activiteiten tijdens de slaap. De partner kan dit opvatten als aanranding omdat het in het donker niet wordt herkend dat de handelende persoon niet wakker is. Hiervoor zijn mensen reeds veroordeeld. Het is dan ook belangrijk dat de omstandigheid wordt herkend als een slaapgedragsstoornis. In de meest uitzonderlijke omstandigheid kunnen er seksuele handelingen voorvallen met minderjarigen.

Over slaapseks praten

Een belangrijk aspect is dat men erover gaat praten. Slaapseks heeft diepere gronden waarbij de achterliggende redenen duidelijk moeten worden. Het kan zijn dat de partners tijdelijk of langdurig niet bij elkaar mogen slapen. Daarnaast geldt dat een psychiatrische analyse van belang kan zijn om de oorzaak van de geestelijke omstandigheid wordt achterhaald. Het kan een structureel probleem zijn waardoor men tijdens de slaap en mogelijk gedurende bewustzijn afwijkend gedrag vertoond. Tijdige herkenning is belangrijk zodat de situatie wordt onderkend en behandeld. Het kan namelijk zijn dat de mogelijk onschuldig lijkende aandoening tot andere neigingen verergert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapseks

Reageer op het artikel "Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!