Pijn bij het ejaculeren

Pijn bij het ejaculeren Het hebben van geslachtsgemeenschap wordt als zeer aangenaam en fijn bevonden, echter kan door omstandigheden ook pijn geven. Zowel bij de man als vrouw kunnen er lichamelijke problemen voordoen, waardoor de daad minder plezierig is danwel dat men het liever niet doet. Door welke aandoeningen kan het probleem worden veroorzaakt en waarom is een medische check noodzakelijk?

Pijn bij het ejaculeren

Let op symptomen

Pijn is een belangrijke indicatie dat er iets niet goed is in het lichaam. Het geeft aan dat er een infectie, wond of bacterie aanwezig is, waardoor de bevrediging als juist onbevredigend wordt ervaren. Het is dan ook van belang om op te letten wat er verder aan symptomen zijn:
  • pijn tijdens het urineren, zoals bij blaasontsteking en geregeld moeten plassen;
  • uitstralende pijn naar omringende weefsels, zoals de blaas, onderrug, prostaat of benen en kan door het blaaspijnsyndroom worden veroorzaakt. De pijn kan dus ook buiten het klaarkomen om voorkomen;
  • er kan extreem veel afscheiding vrijkomen. Dit kan witte scheiding zijn maar ook een naar geurende gekleurde afscheiding zoals bij een seksueel overdraagbare aandoening;
  • eventueel kan er bloed bijzitten;
  • diepe inwendige pijn in de buik.

Frequentie van de daad

Omdat het lichaam slechts een bepaald aantal keren per week de daad kan doen gaat het lichaam protesteren, indien men te vaak ejaculeert. De man krijgt daarbij pijn tussen het scrotum en rectum, doordat als het ware te weinig plasma aan de beperkte hoeveelheid zaad wordt toegevoegd. De kritische hoeveelheid semen is dus niet aanwezig. Te vaak ejaculeren kan pijn veroorzaken. Zorg ervoor dat je als man niet iedere dag de daad doet. Doe het bij voorkeur om de drie dagen om het pijnloos te laten zijn. Het minder vaak doen kan voor de vrouw ook van toepassing zijn.

Een blaasontsteking of erger?

Vooral bij vrouwen komt een blaasontsteking geregeld voor. Omdat de urineleider bij de vrouw relatief kort is hebben bacteriën verhoogde kans om binnen te dringen waardoor een ontsteking kan ontstaan. Tijdens het urineren voelt het schraal of pijnlijk aan. Het kan ook bij de man voorkomen. Er kan dan sprake zijn van ernstige pijn tijdens het plassen. Omdat het semen eveneens via deze weg het lichaam verlaat kan één en ander tijdens ejaculatie schraal aanvoelen of pijn doen. Een penicillinekuur kan daarbij de aandoening snel verhelpen.

Is er sprake van verklevingen?

Een verkleving ontstaat primair als er een medische ingreep aan het lichaam is plaatsgevonden. Denk aan een keizersnede om het verkeerd liggende kind bij geboorte uit de baarmoeder te halen. De wond is genezen, echter tussen het darmweefsel en de baarmoederwand zijn verklevingen ontstaan. Indien de vrouw komt dan zal de baarmoederwand heftige samentrekkende bewegingen maken. Door de verklevingen zal het stevig trekken aan het omringende weefsel waardoor in de buik ernstige pijnen kunnen ontstaan.

Een SOA zoals Chlamydia

Komt er bij het ejaculeren eveneens aparte of een ongewone hoeveelheid afscheiding vrij dan kan er sprake zijn van een SOA. Chlamydia heeft de neiging om zonder pijn in het lichaam op te stijgen tot het verdere schade aanricht. De eileider gaat dichtzitten door ontstekingen, de bijballen of prostaat kunnen worden geïnfecteerd. Is het reeds zover het lichaam binnengetreden dan zal het daar ook schraal aanvoelen of pijn doen. Vaak kan met antibiotica de aandoening worden verholpen. Let wel dat het verminderde vruchtbaarheid kan veroorzaken indien het niet tijdig wordt behandeld. Is er sprake van een druiper of Gonorroe dan zal de afscheiding groenig zijn en sterk geurend.

Kanker

Een belangrijke veroorzaker van pijn is kanker. Het vormt in de westerse wereld een belangrijke doodsoorzaak en dus dient men op te letten. Indien de pijn specifiek voorkomt in de buik, ballen, prostaat dan kan het worden veroorzaakt door vergroeiingen. Heb je bloedresten in de urine of semen zitten dan kan er meer aan de hand zijn. Een goed- of kwaadaardig gezwel kan veel schade aanbrengen en is potentieel levensbedreigend. Medisch ingrijpen zal noodzakelijk zijn om ernstiger te voorkomen.

Het kan leiden tot prestatieangst

Door de aandoening kan het voorkomen dat men niet meer kan presteren. De wil is er misschien niet of men wordt door onzekerheid afgeleid, waardoor men slecht seksueel functioneert. De mate van intimiteit neemt af en kan leiden tot druk op de relatie. Het is van belang dat men over de situatie praat zodat er begrip ontstaat. Daarnaast is het noodzakelijk om te weten waardoor de pijn wordt veroorzaakt.

Aanleiding pijn bij het ejaculeren achterhalen

Omdat de pijn schadelijke veroorzakers kan hebben, dient men medisch te worden onderzocht. Wat is de aanleiding van de aandoening en hoe kan het worden verholpen? Door tijdig op de situatie te reageren kan men ernstige aandoeningen of levensbedreigende omstandigheden voorkomen. Laat je altijd medisch onderzoeken om gevaarlijke kwalen uit te sluiten. Informeer bij de huisarts omtrent jouw pijnlijke kwaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in de onderbuikPijn in de onderbuikPijn in de onderbuik is een pijn die gevoeld wordt laag in de buik. Het wordt dan ook wel lage buikpijn genoemd. Buikpij…
Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Plasproblemen: is je plas ophouden ongezond voor de blaas?Iedereen heeft zich wel eens in een situatie bevonden waarin het praktisch niet mogelijk was om te gaan plassen. Je plas…
Bloederige rode plas, waar komt dat door?Bloederige rode plas, waar komt dat door?Je wordt wakker en je moet ontzettend plassen. Je kunt het nauwelijks ophouden en gaat naar het toilet. Net gehaald, maa…

Continu Orgasme Syndroom, symptomen en behandelingContinu Orgasme Syndroom, symptomen en behandelingHet Continu Orgasme Syndroom of Restless Genital Syndrome is een vreemd verschijnsel waarmee vooral vrouwen te kampen he…
Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben?Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben?Een minder bekend seks gerelateerd verschijnsel is slaapseks. Het is een aandoening vergelijkbaar met slaapwandelen waar…
Bronnen en referenties
  • http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/8634/oplossing-voor-hardnekkige-afscheiding-en-pijn-bij-het-klaarkomen.html
  • http://www.dokter.nl/index.php/Relatie-seksualiteit/282112-Pijn-na-klaarkomen.html

Reageer op het artikel "Pijn bij het ejaculeren"

Reacties

Jantje, 04-11-2017 23:38 #4
Ik heb pijn tijdens de ejaculatie, het is niet heel erg maar een beetje zorgwekkend, ik ben nog maar 17 en ben nog maagd dus het is sws geen soa maar ik heb maar 1 nier en ben toch wel bezorgd. Reactie infoteur, 06-11-2017
Erg vaak ejaculeren kan dit effect hebben. Mogelijk iets minderen is verstandig. Met maar 1 nier kan het zijn dat er sprake is van droog ejaculeren of het gevoel hebben van ejaculatie maar er komt niks. Dit kan in verschillende manieren voorkomen. Pijn maar wel ejaculeren kan een voorbeeld zijn.

Ed, 19-06-2017 14:57 #3
Ik heb eigenlijks meerdere probleem. Mijn voorhuid wil niet meer naar achteren over de winkel heen of ik nu een erectie heb of niet. En tijdens het orgasme doet het zo zeer dat je de tranen in de ogen springen. Na ongeveer drie minuten zakt het af de pijn maar is het nog wel gevoelig en branderig. De pijn zit echter alleen in de hoe noem je dat de zaadbuis?. Ik heb al eens een zalfje gehad maar dat hielp niet. Heb inmiddels al meer dan een jaar geen sex gehad. Tussen door geprobeerd maar te pijnlijk. Tevens is de erectie ook niet meer normaal. Ik weet het niet meer.
Groeten Ed. Reactie infoteur, 20-06-2017
Heeft u dit probleem al eens bij de huisarts voorgelegd? Het zou zomaar kunnen zijn dat er inmiddels een ontsteking onder de voorhuid zit. Een oplossing zou zijn om de voorhuid te besnijden.

Yassir, 19-04-2015 01:25 #2
Ik heb ook erge pijn als ik klaarkom, ik durf nu echt niet meer klaar tekomen, is zo n lastig situatie en vraag me af wat het is?
#help

Pit van den Dorpel Pijper, 12-02-2014 15:10 #1
Ik heb eerst teelbalkanker gehad, daardoor is mijn rechter bal verwijderd, nu krijg ik ook last van mijn linkerbal hevige pijnen. Daarna krijg ik bij het klaarkomen veel pijn vanuit mijn prostaat. Ik vraag me af of dit dan ook kanker kan zijn. Misschien is er iemand die dit herkend. en zo ja dan is mijn vraag wat kan of moet ik eraan doen. Hopelijk is er iemand die mijn vraag kan beantwoorden.
Alvast bedankt, met vriendelijke Groet,
P van den Dorpel Pijper Reactie infoteur, 18-05-2015
Pijn bij het ejaculeren kan door vele oorzaken komen. Het kan zijn dat door verwijdering van de rechterbal enige beschadiging is ontstaan waardoor de toevoer van semen vanuit de linkerbal en plasma vanuit de prostaat minder goed werkt. Een opstopping kan dus pijn geven! Omdat er ook een verleden van kanker in het spel is, moet dat nooit worden uitgesloten. Houden de pijnen langdurig aan dan is het verstandig om direct medisch te worden gekeurd.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Seksualiteit
Special: SOA's
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!