Vroegtijdig klaarkomen bij mannen door serotoninegebrek

Vroegtijdig klaarkomen bij mannen door serotoninegebrek Serotonine is een essentiële neurotransmitter in het lichaam, waarmee de stemming wordt beïnvloed. Zo heeft het direct effect op de emotie, mate van slaap maar ook seksuele spanning in het lichaam. Heeft het lichaam echter teveel stress, spanningen of angsten – mogelijk veroorzaakt door het werk – kan het voorkomen dat de man vroeg- of voortijdig ejaculeert. Wat voor invloed heeft serotonine in het lichaam en wat kun je innemen om de aanmaak daarvan te bevorderen?

Vroegtijdig klaarkomen

Invloed van stress en angsten

Het is bekend dat een hoge mate van adrenaline in het lichaam veroorzaakt door stress en angsten veel serotonine verbruikt. In dat geval blijft er relatief weinig serotonine over om positief te blijven. Oftewel ‘vluchtinstincten’ hebben dan de overhand boven ‘stemmingsinstincten’. Op zich is dat logisch omdat het lichaam zichzelf in leven wil laten houden, waarbij een heftige reactie op angsten of stress het gevolg is. Door continue stress in het leven zijn er minder neurotransmitters over om op een positieve manier te reageren. Het vormt dan ook de basis voor mannelijke depressiviteit.

Als basis van depressiviteit

Een tekort aan serotonine zorgt ervoor dat de stemming negatief kan omslaan. Je ziet het niet meer zitten en je gaat je down voelen. Al het optimisme is niet meer aanwezig en zorgt ervoor dat je in een negatieve spiraal terecht kunt komen. Je gaat minder eten, hebt minder energie en gaat je dus nog minder goed voelen. De basis van depressiviteit is gelegd. Het vergt in dat geval veel energie en optimisme om daaruit te komen. Veel mensen kunnen er in dat geval niet zelfstandig uitkomen en dus dienen anti-depressiva ingenomen te worden.

Vroegtijdig klaarkomen bij 30 procent van de mannen

Bijkomstigheid van een lage hoeveelheid serotonine is een gevoelige eikel. Het zorgt ervoor dat de man tijdens de geslachtsgemeenschap binnen een zeer korte tijd reeds tot ejaculatie overgaat. De drang om klaar te komen neemt daarbij zo snel toe dat de man soms binnen een minuut klaar is. Uiteraard bevordert dit de omgang met de vrouw niet en kan het de onderlinge relatie onder druk zetten.

De onbevredigde vrouw

Omdat de man te snel is klaargekomen komt het dus ook bij dertig procent van de vrouwen voor dat zij niet klaarkomt. Het geeft dus een onbevredigend gevoel voor de vrouw. Binnen menig relatie zal het dus de man zijn die te snel klaar komt en de vrouw onbevredigd achterlaat. Het kan dus druk op de relatie leggen, omdat er mogelijk te weinig aandacht aan de wensen van de vrouw wordt gegeven. Uitvoerig voorspel en het aanleren van uitstel kunnen helpen, echter veelal zal de man toch tot vroegtijdige ejaculatie overgaan. Wat kan men innemen om het uit te stellen?

Wat innemen om productie te bevorderen?

Om de mate van negativiteit te verminderen en om de seksuele prestaties te bevorderen is het noodzaak om de neurotransmitter te bevorderen. Dit kan door de inname van een aantal gecombineerde stoffen.

Tryptofaan supplementen en B3 vitamine

Tryptofaan is een essentiële aminozuur, waarmee niacine (nicotinezuur) oftewel B3 wordt aangemaakt. Het zit in erwten, banaan, melk en chocolade. Het zorgt ervoor dat effectief energie uit voedsel wordt gehaald, waardoor het lichaam beter kan draaien. Ook de mate van cholesterolstofwisseling wordt ermee bevorderd en het vermindert de kans op aderverkalking. Omdat het lichaam meer energie uit voedsel haalt kun je in een positieve stemming komen. Meer energie hebben om dingen te doen zorgt ervoor dat het lichaam beter werkt. Daarnaast liggen Tryptofaan en B3 productie ten grondslag aan de aanmaak van serotonine in de hersenen.

Rozewortel of Rhodiola extract

Het extract van de wortels wordt gebruikt als adaptogeen, waarmee de stemming van het lichaam positief wordt aangestuurd. Het heeft verlichtende werking op depressiviteit, verbetert lichamelijke prestaties en vermindert de invloed van adrenaline door stress.

Griffonia extract

Griffonia extract: dit is een houterige struik waarin een belangrijke stof aanwezig is namelijk de 5-HTP. Dit staat voor de 5-hydroxytryptofaan welke door het lichaam puur wordt aangewend om serotonine mee aan te maken.

Magnesium

In het lichaam is magnesium verantwoordelijk voor honderden processen. Zo kan het worden ingezet tegen de gevolgen van ADD, ADHD en depressiviteit. Voldoende inname van deze stof sterkt het lichaam op vele manieren.

Door een combinatie van voorgaande essentiële voedingsstoffen aanvullend in te nemen kan het lichaam weer in een positieve stemming komen. Ook de overgevoeligheid van de eikel neemt af, waardoor geslachtsgemeenschap langdurig kan worden volgehouden. Ga voor de extracten en/ of supplementen naar een reformhuis bij jou in de buurt, zodat je de juiste stoffen aanvullend binnenkrijgt. Zo kun je er zelf voor zorgen dat je lichaam meer positief en zelfverzekerd raakt maar ook dat je de daad langdurig vol kunt houden. Let wel dat je het middel een tijd inneemt om langdurig er profijt van te hebben. Na een enkele inname zal er nog geen positief resultaat zijn.

Wat kan er verder worden gedaan?

Stress heeft belangrijke invloed op de mate van de aanwezigheid van de stof. Teveel stress en adrenaline kunnen het voor een groot deel verbruiken. Het is dus belangrijk om stress op het werk te vermijden danwel moet men niet angstig zijn bij het hebben van stress. Ook onthaasten kan van grote invloed zijn om stressfactoren uit het lichaam te halen. Zorg er daarnaast voor dat je dingen in het leven doet waar je optimistisch van wordt.

Let wel dat een normale dosering 5-HTP nooit mag worden gecombineerd met een normale dosering L-tryptofaan. Het kan een cummulatief effect hebben met ernstige complicaties. Laat je bij twijfel informeren door de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Te vroeg ejaculerenTe vroeg ejaculerenWeinig mannen hebben een goede controle over het moment van de zaadlozing. Bij veel gebeurt het dan ook weleens dat ze v…
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…

Hoe gezond is seks?Hoe gezond is seks?Hoe gezond is seks? Met seks creëren we nageslacht. Onmisbaar voor het voortbestaan van de soort. Maar ook voor vrijende…
De bijwerkingen van de anticonceptiepilDe bijwerkingen van de anticonceptiepilDe pil wordt al heel wat jaren gebruikt in Nederland. Het is ook het meest gebruikte en meeste betrouwbare anticonceptie…
Bronnen en referenties
  • http://serotonine-tekort.blogspot.com/2011/05/natuurlijke-middelen.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozewortel
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Griffonia_simplicifolia

Reageer op het artikel "Vroegtijdig klaarkomen bij mannen door serotoninegebrek"

Reacties

Peter, 13-11-2014 18:01 #3
Ok Dank u.
Het klopt dan niet helemaal denk Ik wat ik hierboven kan lezen over het innemen van de supplementen.
Daar wordt aanbevolen om o.a.
Griffonia (waar 5-HTP bevat) en Tryptofaan te nemen als supplement of begrijp ik dat nu verkeerd?
Ik heb alle supplementen van hierboven aangekocht, alleen durf ik de 2 laatsten niet te combineren.
Hiervoor heb ik vele jaren medicatie Seroxat ingenomen wat een absolute oplossing is tegen vroegtijdige zaadlozing, alleen zou ik liever natuurlijke supplementen innemen dan medicatie plus ik vind dat ik met Seroxat veel minder vrolijk ben als ik voordien was plus geraak ik ervan na termijn niet zo snel meer opgewonden. Heb wel dankzij Seroxat een normale sexleven mee ontdekt. Alleen wil ik de positieve ervaring ervan terugvinden in natuurlijke supplementen.

Peter, 13-11-2014 09:09 #2
Dank u voor reactie.
Wat ik bedoel, op de doos supplementen van 5-HTP die ik heb staat er als vermelding om dit niet in te nemen indien men al L-Tryptofaan inneemt.
Dus volgens wat ik begrijp is dat ik maar 1 van beiden mag innemen en niet beide tezamen. Reactie infoteur, 13-11-2014
Omdat het combineren van kan onvoorspelbare gevolgen hebben. Bij hoge doses 5-HTP (>100 mg) geven misselijkheid, duizeligheid, overgeven, krampen en nachtmerries. L-tryptofaan kan tot wazig zien, psychoses, duizeligheid, verwardheid, onwelzijn leiden. Een combinatie kan (in sommige gevallen) een cumulatief effect hebben en daarom moet het niet worden gecombineerd. Oftewel een combinatie van normale doses 5-HTP met L-tryptofaan kan dus tot overdosis effecten leiden. Combineren is dus absuluut af te raden. Houd je dus aan de normale dosering van of 5-HTP of L-tryptofaan.

Peter, 11-11-2014 09:53 #1
Is het innemen van tryptofaan en 5-HTP niet gevaarlijk? Ik heb namelijk gelezen dat het innemen van deze 2 supplementen tezamen kan zorgen voor een serotine vergiftiging/overdose.
Tryptofaan zorgt toch al voor de aanmaak van 5-HTP…

Ik zie uit naar een antwoord.
Peter Reactie infoteur, 11-11-2014
Overmatige stimulatie is uiteraard ook niet goed. Men moet nooit van zekere stoffen teveel binnenkrijgen. Dat geldt uiteraard voor iedere stof. Neem dus de voorgeschreven hoeveelheid in en niet meer.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Libido
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!