Condoomgebruik geeft niet altijd voldoende bescherming

Condoomgebruik geeft niet altijd voldoende bescherming Vreemde seksuele contacten of wil je je gewoon standaard beschermen, dan is condoomgebruik altijd aan te bevelen. Het zorgt voor een fysieke afscheiding tussen twee partners, zodat ongewenste invloeden niet worden overgedragen. Ook al ziet iemand er gezond uit hoeft dat dus niet zo te zijn en kan men alsnog van een virus of andere overdraagbare aandoening besmet raken. Hoe kan bij toegepaste bescherming er toch besmetting van toepassing zijn en wat zijn zoal de risico-factoren bij het aangaan van geslachtsgemeenschap?

Condoomgebruik v.s. bescherming

Aanleiding voor condoomgebruik

Seks is een heerlijke bezigheid, waarbij lichaam en geest compleet op de daad zijn gefocust. Gezamenlijk wordt er naar een nieuw bevredigend hoogtepunt gewerkt. Het kan voorkomen dat je iemand leuk tegenkomt, waarbij je direct een goede klik hebt. Voordat je het weet sta je te zoenen en beland je in bed. Dergelijke situaties vragen altijd om goede bescherming en dus moet je voorbereid zijn. Je weet namelijk niet hoe het is gesteld met de gezondheid van een ander. Men kan onbewust een kwaal met zich meebrengen of juist verzwijgen dat men iets heeft. Bovendien weet je ook niet wat de gevolgen van de interactie zelf zijn. Onbeschermde geslachtsgemeenschap kan ervoor zorgen dat de twee elkaar aansteken, waardoor een SOA tot ontwikkeling kan komen. Het is altijd noodzakelijk dat je bij nieuwe of gevarieerde sekscontacten bescherming draagt.

Werkelijk monogaam zijn

Heb je reeds drie maanden of langer een vaste relatie dan kun je overwegen om het zonder bescherming te doen. Dit is zeker van belang als je aan gezinsuitbreiding wilt werken. Het krijgen van kinderen als gezin is uiteraard de kroning van de partnerschap of het getrouwd zijn. Uiteraard moet je zekerheid aangaande de onderlinge gezondheid hebben, waarbij je erop kunt vertrouwen dat de ander niet vreemd gaat. Het vormt de basis van een langdurige monogame relatie, waarbij gezamenlijk van de daad wordt genoten.

Voorkomen van zwangerschap

Voor het zingen de kerk uit wil niet betekenen dat je niet zwanger kunt raken. Voordat de man klaarkomt is er sprake van voorvocht. Hierin kunnen zaadcellen aanwezig zijn, welke onder gunstige voorwaarden ook een eicel kunnen bevruchten. Zwangerschap kan dus voortkomen uit voorvocht. Om te voorkomen dat je ongewenst zwanger raakt moet je het dragen op het moment dat je aan de daad begint. Op die manier weet je zeker dat er geen zaadcellen de baarmoeder binnendringen.

Onbedekte schacht en bescherming

De beschermlaag wordt aangebracht om de eikel en wordt over een deel van de schacht gestroopt. Toch reikt het maar tot zover en niet verder. Tijdens de daad kan het eveneens voorkomen dat de laag ongemerkt afrolt. Het kan nog wel beschermen tegen ejaculatie, echter voorkomt niet dat genitale wratten worden overgedragen. Deze kunnen voorkomen of de eikel, onder de voorhuid en op de complete schacht van het geslachtsdeel. Omdat het condoom niet complete dekking heeft kan de zeer besmettelijke aandoening worden overgedragen naar de partner (dit geldt uiteraard ook van de vrouw naar de man). Let wel je hoeft de SOA niet te zien, terwijl er wel besmettingskans bestaat. Herken je een wrat dan is het van belang om geen geslachtsgemeenschap te hebben.

Het kapotje scheurt of lekkage

Je gaat ervan uit dat het materiaal van de condoom bestand is tegen gebruik en dat het heel blijft. Toch kan het voorkomen dat er een kleine lekkage is of dat het scheurt tijdens de daad. Dat betekent dat slijmvliesinfecties elkaar kunnen aantasten, waardoor besmetting ontstaat. Je loopt dan verhoogde kans op een SOA, maar het kan ook een onverhoopte bevruchting veroorzaken. Wil je zekerheid hebben of je iets bent opgelopen dan moet je je laten testen.

Hoe kan voorspel tot besmetting leiden?

Ook al maak je gebruik van een condoom, tijdens het voorspel is er vaak geen sprake van bescherming. Omdat seksueel overdraagbare aandoeningen voornamelijk in slijmvliezen voorkomen kan het ook op die manier worden verspreid. Denk aan het hebben van een koortslip. In 25% van de gevallen bestaat het virus uit de variant dat ook genitale herpes veroorzaakt. Orale seks afgewisseld met zoenen kan reeds een virusoverdracht hebben veroorzaakt, voordat bescherming wordt aangebracht. Let dus op als je partner een koortslip heeft omdat het bij voldoende bescherming toch een aandoening kan veroorzaken.

Laat je testen bij de GGD

Herken je jezelf in één van de voorgaande omstandigheden, waarna je klachten bent gaan krijgen aan je geslachtsdeel dan wordt het tijd dat je je laat testen. Vele seksueel overdraagbare aandoeningen zijn snel te herkennen en kunnen relatief eenvoudig worden behandeld. Het is altijd van belang om het wel te behandelen om zo aanvullende aantasting van het lichaam te voorkomen. De vruchtbaarheid kan namelijk op het spel staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Factoren van invloed op condoomgebruikFactoren van invloed op condoomgebruikHet belang van veilige seks kan niet vaak genoeg benadrukt worden: wanneer je zonder beschermende voorbehoedsmiddelen se…
Het vrouwencondoomNiet alleen de man heeft de mogelijkheid tijdens de sex een condoom te dragen. Een vrouw heeft sinds 1992 ook de keuze e…
Condooms - een veilige vorm van geboortecontroleCondooms - een veilige vorm van geboortecontroleWaarom zou ik een condoom gebruiken? Condooms zijn de enige vorm van bescherming, welke zowel de overdracht van seksueel…
Voorkomen dat condooms scheurenVoorkomen dat condooms scheurenVeilig vrijen doe je natuurlijk altijd met een condoom: alleen dit voorbehoedsmiddel beschermt je tegen zowel seksueel o…

Verschil in verlangenHoe ga je om met een verschil in verlangen tussen partners, dit artikel geeft inzicht en praktische tips.
Minder zin in seks? Mogelijke kwaaltjesMinder zin in seks? Mogelijke kwaaltjesEr zijn verschillende redenen waarom we minder zin hebben in seks. Dat kan ook doodgewoon vermoeidheid zijn van het werk…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Condoom

Reageer op het artikel "Condoomgebruik geeft niet altijd voldoende bescherming"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 08-06-2020
Subrubriek: Seksualiteit
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!