Faken van een orgasme: redenen en invloed op de relatie

Faken van een orgasme: redenen en invloed op de relatie Het hebben van een “gezamenlijk” orgasme stimuleert de relatie, omdat de daad de relatie bevestigt. Omdat het van grote invloed is op de bevrediging en de onderlinge band versterkt, is het belangrijk dat beide partners aan het eind van de daad kunnen klaarkomen. Het komt echter bij een vijfde van de mannen en een derde van de vrouwen voor, dat men geregeld faket. Wat kunnen de achterliggende redenen zijn en waarom is praten hierbij belangrijk?

Faken van een orgasme

Relatiebinding en oxytocine

In het lichaam is de neurotransmitter oxytocine werkzaam en wordt geactiveerd door lichaamsaanraking. De sensuele streling over de huid en geregelde seks zorgt ervoor dat het knuffelhormoongehalte altijd relatief hoog is. Het zorgt ervoor dat de tevredenheid binnen de relatie toeneemt, zodat de onderlinge band sterker wordt. Goede seks in combinatie met veel aanraking en mogelijk in elkaars armen slapen zorgt ervoor die band continu blijft groeien. Maar wat als je problemen met het klaarkomen hebt, ga je dan faken?

Kun je wel faken?

Zowel mannen als vrouwen houden de partner weleens voor de gek. Alhoewel de vrouw het vrij gemakkelijk kan nabootsen ligt het bij de man vaak lastiger. Zeker als de man vaak klaarkomt met een grote hoeveelheid semen. In dat geval kan de vrouw merken dat de man ejaculeert, omdat het om de kwantiteit gaat. Wil je als man succesvol faken dan moet je van jezelf wel weten met hoeveel je normaal komt. Indien je vaak met veel vocht klaarkomt dan kan de vrouw het merken, echter als het slechts kleine hoeveelheden zijn dan kan het onopgemerkt blijven.

Waarom doen we het?

Binnen een normale gezonde relatie hebben we geregeld seks, omdat daarmee de onderlinge band wordt bevestigd. Het geeft voor beiden een bevredigend gevoel. Ondanks dat de relatie mogelijk goed is kan de opgewondenheid minder dan normaal zijn, waardoor de drang om klaar te komen uitblijft. De inspanning is er wel om de daad tot een goed einde te brengen, echter bij jou lijkt het er maar niet van te komen. Om de partner toch het gevoel te geven dat de daad gezamenlijk op een gelijktijdige manier wordt beëindigd, kan men besluiten om toch maar te faken. Wat kunnen de achterliggende redenen zijn?

Vermijden van gênante omstandigheden

Je bent lekker met de daad bezig, echter het wil maar niet lukken. Je partner lijkt er veel plezier in te hebben, echter bij jou neemt de gevoeligheid maar niet toe. Het houdt in dat je continu bezig lijkt te zijn terwijl je partner geniet, echter jij voelt reeds aan dat het er maar niet van komt. Wat ga je dan doen is een goede vraag? Dat je niet klaar kunt komen geeft natuurlijk vraagtekens bij je partner. Was ik niet goed genoeg, of doe ik iets verkeerd? Om vervelende mogelijk kwetsende omstandigheden te vermijden kun je dus overwegen om wel te faken.

Je zit met de gedachten ergens anders

Een veel voorkomend probleem is dat je gedachten ergens anders zijn. Mogelijk heb je problemen op het werk, zijn er privé aangelegenheden of misschien denk je aan een andere persoon. De afleidende gedachten zorgen ervoor dat je mogelijk niet kunt presteren. Heb je enkele keren deze omstandigheid gehad dan kan het een psychisch effect hebben, waarbij de angst om te presteren toeneemt. Oftewel er is sprake van prestatieangst, waardoor het niet tot het klaarkomen komt.

Teveel stress en laag serotoninegehalte

Het hebben van veel werkdruk en stress kan ervoor zorgen dat de neurotransmitter serotonine wordt verbruikt. Het houdt in dat de spanningen in het lichaam toenemen en pijntjes kunnen ontwikkelen. Het heeft direct effect op de gevoeligheid van de eikel. In sommige gevallen kan het leiden tot vroegtijdig klaarkomen, waardoor de partner eveneens onbevredigd wordt achtergelaten. Het kan ook leiden tot het compleet uitblijven van ejaculatie. In dit geval spelen stress en angsten een grote rol, waardoor de lust in seks met gevoeligheid veranderen. Het is noodzaak om de problemen dan bij de bron aan te pakken.

Vreemdgegaan

Een reden waarom het ook kan voorkomen is omdat men vreemd is gegaan. Een slippertje is snel gemaakt en houdt in dat de voorraad tijdelijk op een beperkt niveau is gekomen. De teelballen hebben tijd nodig om weer voldoende zaad aan te maken, voordat er weer veel vrijkomt bij het klaarkomen. In dat geval is het dus maar net of de vrouw merkt of je klaarkomt of niet. Het hebben van onvoldoende semen bij het ejaculeren kan voor de partner aanleiding zijn om vraagtekens bij de relatie te zetten. Een enkele keer valt mogelijk niet op, echter als er structureel iets aan de hand is dan gaat het opvallen. Vaak zullen er aanvullende kleine aanwijzingen zijn, welke voor de partner het signaal zijn van vermoedelijk overspel.

Praat jij erover?

Een keer neppen kan onopgemerkt blijven, zodat je partner wel een goed gevoel heeft na de daad. Is er sprake van een structureel probleem dan kan het nuttig zijn om erover te praten. Mogelijk heb je specifieke wensen of eisen, zodat je wel voldoende opgewonden raakt. Het gaat erom dat beide partners na de daad volkomen tevreden en bevredigd zijn. Heb je stress op het werk of word je afgeleid door andere gedachten dan moet je erover praten. Ook je partner wil dat jullie samen uitgeput en bevredigd in elkaars armen liggen. Heb je problemen en heeft het invloed op je seksuele prestaties dan moet je erover praten, zodat er begrip ontstaat en er gezamenlijk aan wordt gewerkt. Zo houd je de relatie gezond en voorkom je relationele problemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zitten we seksueel wel op een lijn?Zitten we seksueel wel op een lijn?Nou, daar kan je wel een boom over opzetten. Immers, waar de een heel duidelijk is en dit zegt ook naar de ander te zijn…
Zwangerschap fakenZwangerschap fakenEen zwangerschap faken: het komt meer voor dan men zou denken. Vrouwen die een relatie op de klippen zien lopen, psychis…
Het orgasme bij de manDe meeste mannen veronderstellen dat orgasme en ejaculatie hetzelfde is. Niets is minder waar: orgasme en ejculatie zijn…
Gezondheid: Meer weetjes over seksGezondheid: Meer weetjes over seksWe weten allemaal dat er een aantal zaken onbevestigd kloppen en ook dat er zaken zijn die we halsstarrig in stand houde…

Gräfenberg Plek: de opwindende erogene zone van de vrouwGräfenberg Plek: de opwindende erogene zone van de vrouwTijdens de daad willen beide partners optimaal bevredigd worden. Bij de vrouw betreft de meest opwindende plek vaak de c…
Condoomgebruik geeft niet altijd voldoende beschermingCondoomgebruik geeft niet altijd voldoende beschermingVreemde seksuele contacten of wil je je gewoon standaard beschermen, dan is condoomgebruik altijd aan te bevelen. Het zo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxytocine
  • http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/1182808/2010/11/15/Kwart-van-mannen-veinsde-al-orgasme.dhtml

Reageer op het artikel "Faken van een orgasme: redenen en invloed op de relatie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Libido
Medische informatie…
Schrijf mee!