Gräfenberg Plek: de opwindende erogene zone van de vrouw

Gräfenberg Plek: de opwindende erogene zone van de vrouw Tijdens de daad willen beide partners optimaal bevredigd worden. Bij de vrouw betreft de meest opwindende plek vaak de clitoris, echter bij sommige vrouwen bestaat er eveneens de G-spot ook wel de Gräfenberg Plek genoemd. Dit is een inwendige concentratie van zenuwen voor de feitelijke schede-ingang, waarbij de gevoeligheid enorm kan zijn. Door wie is deze plek ontdekt en hoe weet je of je de Gräfenberg Plek hebt?

Gräfenberg Plek

Clitoris

Meest bekend is uiteraard de voor de schede in de top gelegen gevoelige krentvormige plek geheten de clitoris. Het stimuleert de gevoeligheid van de vrouw en wordt vaak als de meest gevoelige plek verondersteld. Het is vergelijkbaar met de vrouwelijke variant van de mannelijke eikel. Bij de meesten is het bekend als een gemakkelijk te vinden plek, aangezien het aan de buitenzijde van de schede is gelegen. Het vormt vaak het middelpunt van de aandacht van de partner, waarmee de vrouw tot een hoogtepunt kan worden gebracht. Een minder bekend gebied is de G-spot. Waar zit het en wat houdt dit in?

Wat houdt de G-spot in?

Ondanks dat de clitoris voor veel vrouwen reeds het meest gevoelige plekje is, bestaat er nog een plek alwaar de gevoeligheid groter is. Dit betreft de zogeheten Gräfenberg Plek, welke bij sommige vrouwen in de schede voorkomt. De gevoeligheid is daarbij ter plaatse een factor hoger dan de clitoris zelf en vormt daarmee een aangewezen plek om te stimuleren. Toch is het zo dat niet iedere vrouw de plek heeft. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat het voorkomt bij circa één op de tien vrouwen.

De ontdekker

In 1981 is de gevoelige plek naar de ontdekker vernoemd. De Duitse gynaecoloog Ernst Gräfenberg heeft in zijn onderzoeken naar seksualiteit van de vrouw de speciale erogene zone ontdekt en daartoe heeft het dus zijn naam gekregen kortweg genoemd: de G-spot. Daarnaast is de wetenschapper bekend van het spiraaltje. Het koper binnen het spiraaltje zorgt ervoor dat het baarmoederslijmvlies iets ontstoken raakt, waardoor een bevrucht eitje niet meer kan innestelen. Ook wordt de beweeglijkheid van zaadcellen verminderd. Verder heeft hij zich toegelegd op seksualiteit gerelateerd aan de urinebuis waarbij voorgenoemde plek is ontdekt.

Een ongekend hoogtepunt

Indien de juiste plek in de vaginale holte wordt beroerd is dat uitermate gevoelig voor de vrouw. De intensiteit van de opwinding kan enorm zijn en kan tot een verheven hoogtepunt leiden. Omdat de gevoeligheid bij sommige vrouwen ook teveel kan zijn, kan het niet bij iedere vrouw continu worden beroerd. Het kan ook teveel zijn, waardoor het mogelijk niet tot een hoogtepunt gaat komen. In dat geval dient met gepaste mate de plek te worden gestimuleerd.

Overmatige afscheiding bij stimulering

Iedereen is bekend met de mannelijke ejaculatie. De vrouw heeft standaard - door stimulering van de clitoris en tijdens de daad - afscheiding van vloeistoffen en slijmen welke de daad vergemakkelijken. Ook bij het klaarkomen scheidt de vrouw iets vocht af. Door overstimulering van de G-spot kan de vrouw een aanzienlijke vloeistofopbouw bereiken, waardoor de vrouwelijke variant van het ejaculeren wordt bereikt ook wel het squirten genoemd. Ook dit is door de gynaecoloog Gräfenberg ontdekt.

Hoe kun je de Gräfenberg Plek vinden?

De plek zit circa vier tot vijf centimeter voorbij de vaginale opening, waarbij de plek tussen de urineleider en werkelijke ingang van de schede zit. Daarbij zit het aan de bovenzijde van de opening. Ter plaatse zal de huid iets opgezet voelen alsof er een verdikking zit, waarbij meer zenuwconcentraties van toepassing zijn. Zit die verdikking er niet dan is er vaak geen sprake van de plek en zal in dat geval ook geen aanvullende stimulans geven.

Advies voor de man

Indien je met een vrouw tot een gezamenlijk hoogtepunt wilt komen, doe je er verstandig aan om eerst veel aandacht aan haar te geven. Concentreer je daarbij oraal op de clitoris en aanvullend inwendig. Het is van belang om de spanning voor de vrouw geleidelijk aan op te bouwen. Je kunt dan vlak voor het klaarkomen stoppen, of juist de vrouw de eerste bevrediging te geven. Daarna zul jij gegarandeerd alle aandacht krijgen.

Aanvullend stimuleren middels injecties

De plek kan aanvullend worden gestimuleerd middels het injecteren van hyaluronzuur. Het zorgt ervoor dat de zenuwbanen beter tot ontwikkeling komen en de plek opgezet raakt. Indien het dan wordt gestimuleerd heeft het een extra intens gevoel. Er wordt verondersteld dat het een relatief dure ingreep is, waarvan de vrouw slechts relatief een korte periode van kan profiteren. Het hyaluronzuur is namelijk een lichaamseigen stof en kan daarmee versneld worden onttrokken zodat het voor andere doeleinden wordt aangewend.

Heb je de G-spot dan kun je daarvan uiteraard intens van genieten. Vertel je partner precies hoe je het wilt hebben zodat je op die manier optimaal tot een intens hoogtepunt kunt komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vibrator kopen: welke vibrator past bij mij?Een vibrator wordt gebruikt in tal van slaapkamers en behoort tot de meest populaire seksspeeltjes. Je kunt ze kopen in…
Meer genot bij vrouwen door kleine ingreepMeer genot bij vrouwen door kleine ingreepIn veel relaties is het vaak tobben in bed. Waar een man erectieproblemen heeft schort het bij een vrouw vaak aan een ge…
Favoriete seksstandjes'Verandering van spijs doet eten' en dat geldt voor meer dingen. Voor veel koppels wordt het uitvoeren van de coïtus op…
Masturbatie bij mannen en vrouwenMasturbatie is het seksueel stimuleren en prikkelen van zichzelf, door een actieve aanraking van de eigen geslachtsorgan…

Seksuele interactie binnen femdomDe plek van seks binnen een femdom relatie (een door een vrouw gedomineerde relatie) is erg afhankelijk van de femdomina…
Faken van een orgasme: redenen en invloed op de relatieFaken van een orgasme: redenen en invloed op de relatieHet hebben van een “gezamenlijk” orgasme stimuleert de relatie, omdat de daad de relatie bevestigt. Omdat het van grote…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/G-spot
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiraal_(anticonceptie)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Gr%C3%A4fenberg
  • http://www.hyaluronzuur.net/injectie/

Reageer op het artikel "Gräfenberg Plek: de opwindende erogene zone van de vrouw"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Libido
Medische informatie…
Schrijf mee!