InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Seksualiteit bij de vrouw: mythen en feiten

Seksualiteit bij de vrouw: mythen en feiten

Een aantal mythes over vrouwelijke seksualiteit worden in dit artikel belicht. Er worden hier een aantal vragen gesteld die u even doen stilstaan bij de seksualiteit bij de vrouw, of u nu een man bent of een vrouw. Begrippen zoals clitoris, vaginaal orgasme, clitoraal orgasme en masturbatie worden hier verder toegelicht.

Mythe nr.1: De seksuele gevoelens van de vrouw zijn minder sterk dan bij de man

Feit: Seksuele gevoelens bij de vrouw kunnen net zo sterk zijn als bij de man. Hun verlangen en libido, evenals hun seksueel genot kunnen mintens even intens zijn.

De clitoris bij de vrouw bevat evenveel zenuwuiteinden als de eikel bij de man, maar op een veel kleinere oppervlakte zodat gevoelens van opwinding die zij ervaart enorm intens kunnen zijn. Sommige vrouwen krijgen ook meerdere orgasmes na elkaar, hetgeen bij de man veel minder voorkomt.

Elke vrouw is anders en ook is het normaal dat periodes met sterke seksuele verlangens elkaar afwisselen met periodes van minder sterke verlangens.

Mythe nr.2: Een vrouw heeft het graag " ruw en snel"

Feit: In het dagelijkse leven klagen vrouwen zelden of nooit dat hun partners niet ruw en snel genoeg zijn tijdens het vrijen. Wel zeggen zij vaak dat ze zich meer "verbonden" zouden willen voelen met hun partner tijdens het vrijen. Ze willen meer tederheid en emotionele verbondenheid met hun partner.

Een trage en tedere aanpak kan ook zeer aangenaam zijn voor de man, waarbij er een zekere druk wegvalt om te moeten "presteren" in bed.

Er bestaan echter veel verschillen tussen individuen onderling als het gaat over "wat men prettig vindt in bed". Vandaar dat een goede communicatie van levensbelang is tussen de partners i.v.m. seksuele wensen.

Mythe nr.3: De meeste vrouwen masturberen niet

Feit: De meeste onderzoeken tonen aan dat twee derde van de vrouwen ooit wel eens masturbeert. Zij kunnen dit doen om te ontspannen, beter te slapen of nog om verschillende andere redenen. Ook staat masturbatie los van het feit of zij op dat moment een partner hebben of niet.

Sommige onderzoeken wijzen zelfs uit dat het orgasme bij masturbatie intenser is dan tijdens het vrijen met een partner. Dit is mogelijk te verklaren door het feit dat zij zich bij masturbatie beter kunnen concentreren op hun eigen genot, zonder rekening te moeten houden met de partner.

Veel vrouwen ervaren hun eerste orgasme via masturbatie en daarna pas met een partner. Ook gebeurt het dat masturbatie een onderdeel wordt in het liefdesspel met een partner.

Mythe nr.4: Een vrouw is alleen bevredigd na een orgasme

Feit: Veel vrouwen hebben een tevreden gevoel na een vrijpartij ongeacht het feit dat ze een orgasme gehad hebben of niet. Daarentegen kan een vrouw ondanks een fysieke bevrediging toch emotioneel onbevredigd achterblijven.
De beste manier om te weten te komen of een vrouw tevreden is: communicatie! Vraag haar wat ze prettig vindt en wat ze graag zou hebben dat je met haar doet !

Mythe nr.5: Een "vaginaal" orgasme is beter dan een "clitoraal" orgasme

Feit: Dit is een onzinnig onderscheid omdat de clitoris toch altijd zowiezo betrokken is in het "triggeren" van elk orgasme, hoewel een vrouw verschillende soorten orgasmen kan ervaren.

Men weet dat de clitoris veel verder reikt in het lichaam dan oorspronkelijk gedacht. Dit kan verklaren waarom een orgasme soms sterker aanvoelt in de vagina dan bij de clitoris.

In de meeste gevallen wordt de clitoris niet gestimuleerd tijdens penetratie zodat een orgasme hierdoor veel moeilijker tot stand komt dan bij manuele of orale stimulatie.

Elke vrouw heeft verschillende voorkeuren als het gaat over seksuele stimulatie. Spreek erover en vraag haar wat je kan doen om haar beter te stimuleren.

Mythe nr.6: Als een vrouw "neen" zegt, bedoelt ze eigenlijk "misschien"

Feit: Dit is pertinent onwaar. De wet met betrekking tot seksueel misbruik spreekt zelfs duidelijk over een misdaad wanneer aangestuurd wordt op seksuele activiteit zonder toestemming van de partner, ongeacht dit een vrouw of een man betreft.
Gerelateerde artikelen
Masturbatie bij mannen en vrouwenMasturbatie is het seksueel stimuleren en prikkelen van zichzelf, door een actieve aanraking van de eigen geslachtsorgan…
Het geheim van de vrouwEr is al heel wat inkt gevloeid over het orgasme van de vrouw, maar een specifieke methode hoe ertoe te komen bestaat er…
Hoe zit het vrouwelijke orgasme in elkaarHoe zit het vrouwelijke orgasme in elkaarHoe zit het vrouwelijke orgasme nu eigenlijk inmekaar? Welke lichamelijke veranderingen vinden plaats in het lichaam van…
Continu Orgasme Syndroom, symptomen en behandelingContinu Orgasme Syndroom, symptomen en behandelingHet Continu Orgasme Syndroom of Restless Genital Syndrome is een vreemd verschijnsel waarmee vooral vrouwen te kampen he…
Zin in seks: doen om zin te krijgenZin in seks: doen om zin te krijgenZin in seks is niet iets dat zomaar komt. Het is een werkwoord. Door te doen, door seks te hebben, wordt vaak de lust om…

Reageer op het artikel "Seksualiteit bij de vrouw: mythen en feiten"

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 13-06-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!