Is travestie enkel verkleden?

Is travestie enkel verkleden? Wie kent haar niet? Jean d `arc? Dat ze een bijzondere vrouw was, dat weet iedereen. Maar weet je ook dat zij een van de eerste vrouwen was die aan travestie deed? Het is dus al een manier van leven die heel ver terug in het verleden gaat.

Wat is travestie?

Travestie is eigenlijk je soms kleden en leven als van het andere geslacht. Vroeger waren en vrouwen die zich onder bepaalde omstandigheden gingen kleden als man, nu komt het vaker voor bij mannen die zich kleden als vrouw. Sommige travestieten, doen dit alleen omdat ze er opgewonden van raken. Het prikkeld ze sexueel. Maar een andere groep doet dit omdat ze zich daarwerkelijk vrouw/man voelen. Het is een levensstijl voor ze en vaak een voor fase van het transgenderisme.

Voor uitleg over transgenderisme verwijs ik u naar : Transgenderisme. (shemale)

Er zijn verschillende categorieen in travestie.

Voorbeelden hiervan zijn:
  • Travestieten die zich buitenshuis uiten, bijvoorbeeld op feesten. (roze maandag Tilburg)
  • Travestieten die zich enkel thuis uiten, soms alleen stiekem
  • Travestie door vrouwen om een mannenberoep uit te kunnen oefenen bijvoorbeeld: matroos of soldaat
  • Travestieten die zich enkel en alleen thuis in het geheim uiten.
  • Travestie voor de show, voor optredens, films en bijvoorbeeld carnaval.

Waarin uit zich dat dan?

Bij mannen die zich als vrouw verkleden uit zich dat in:
  • Dragen van vrouwenkleding.
  • Make-up gebruik.
  • Sieraden dragen.
  • Pruiken dragen.
  • Borsten creeren met vullingen.
  • Soms zelfs het naar achter plakken van de penis.

Bij vrouwen:
  • Dragen van mannenkleding.
  • Geen sieraden dragen.
  • Geen make-up.
  • Kort kapsel.
  • Borsten zo plat mogelijk maken.
  • Soms broek opvullen.

Wordt Travestie geaccepteerd op het werk?

Helaas wordt het nog niet altijd geaccepteerd op het werk. Dat terwijl de meesten zich op het werk gewoon kleden en gedragen als hun biologisch geslacht. Ze gaan dus als "zichzelf" werken. Vaak zijn het enkel pesterijen door collega`s. Maar voor sommige beroepen waarvan het geslacht van belang is, kan het aanleiding zijn tot ontslag. Het is eigenlijk nog altijd taboe.

Is een normale relatie mogelijk met een Travestiet?

Het antwoord is heel sterk. Zeker is dat mogelijk! Vaak worden travestieten over een kam geschoren met een homo. Maar dit is meestal niet het geval en onterecht. Sommige travestieten die zich extreem kleden en extravagant zijn, willen dit wel eens gebruiken om uit te komen voor hun homosexualiteit. Maar uit onderzoek blijkt dat de meeste gewoon heterosexueel zijn.
Het ligt eigenlijk een beetje aan de partner en de travestiet zelf of het kan werken of niet. Praat erover, maar afspraken. Schaam je vooral niet. Het is iets heel normaals, geen ziekte of aandoening. Er zijn zelfs koppels waarin de travestiet zich thuis gewoon kan en mag uiten. Dat zou natuurlijk een ideaal zijn. Maar sommige partners hebben er meer moeite mee, zij hebben liever dat het niet geuit wordt waar zij bij zijn.

Probeer voor beide een middenweg te zoeken, waarin jullie beiden gelukkig zijn. Travestie kan je niet tegenhouden, daarom juist moet het zo goed besproken worden. Het mag niet langer een taboe blijven.

Meer weten?

© 2008 - 2020 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Sexueel misbruik: Als de dader een vrouw isDat er mannen zijn, die kinderen sexueel misbruiken is algemeen bekend en aanvaard. Maar dat er ook vrouwen zijn, die jo…
Vrouwen en HIV/AIDSDe kans dat vrouwen besmet raken met HIV tijdens onbeschermd sexueel contact is twee keer zo groot als de kans van manne…
De gevolgen van sexueel misbruikSexueel misbruik is een misdrijf. Zo wordt het omschreven in de wet. Toch is het iets, dat jarenlang kan gebeuren, zonde…
Mannen die vrouwen haten: misogynieDe titel van dit artikel is erg eenvoudig, maar vrouwenhaat of misogynie is geen eenvoudige zaak en ondanks het feit dat…

Natuurgeneeskunde: Impotentie, prostaatproblemenImpotentie is het onvermogen de geslachtsdaad te volbrengen. Het lid wordt niet stijf. Maar ook voortijdige zaadlozing,…
Sexverslaafde vrouwen (Nymphomanie)Over mannen en een sexverslaving is vrij veel terug te vinden. Er worden ook regelmatig reportages op tv getoond. Er zij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jules Bastien-Lepage, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Met dank aan: Genderstichting, travestie.org, opleiding

Reageer op het artikel "Is travestie enkel verkleden?"

Reacties

Gera, 29-09-2019 13:59 #3
Het zou goed zijn als vrouwen een man, gekleed als vrouw zouden kunnen accepteren. Vrouwen dragen toch ook mannenkleding en zij gedragen zich tegenwoordig ook zo. Dus een man moet een vrouw als man wel accepteren. Maar een man als vrouw, ho maar.

Brenda, 06-02-2015 23:36 #2
Ik probeer af en toe hints te geven naar mijn vrouw, soms denk ik het lukt maar dan maakt ze weer opmerkingen waarmee het belachelijk word gemaakt. Ik ben echter dat stiekem gedoe een beetje moet aan het worden.
Grt
Brenda

Paula, 05-09-2012 00:54 #1
Ben travestiet uit de kast sinds oktober 2011. Vond de beschrijving van jullie over travestiet heel duidelijk en herkenbaar.
afz Paula

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 18-02-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!