InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Chlamydia (soa)

Chlamydia (soa)

Clamydia werd vroeger gerekend tot de groep der virussen, het organisme vertoont echter ook bacteriële kenmerken en kan zodoende worden gezien als een tussengroep. Er bestaan twee groepen, de C. trachomatis en de C.psittaci. De C.trachomatis wordt tegenwoordig bij veel ziektebeelden geïsoleerd. Verspreiding vind onder ander plaats door onbeschermd seksueel contact. Chlamydia hoort daarom tot de seksueel overdraagbare Het zijn in het bijzonder de mannen die last hebben.

Chlamydia

Clamydia werd vroeger gerekend tot de groep der virussen vanwege de obligaat intracellulaire groei. Het organisme vertoont echter ook bacteriële kenmerken en kan zodoende worden gezien als een tussengroep. Er bestaan twee groepen, de C. trachomatis en de C.psittaci. De C.trachomatis wordt tegenwoordig bij veel ziektebeelden geïsoleerd. Bij infectie van de ogen kunnen aandoeningen ontstaan als conjunctivitis (bindvliesontsteking van het oog) en keratis. Het ziektebeeld komt onder andere voor bij pasgeborenen doordat ze besmet worden tijdens de passage van het geboortekanaal.

Behalve met betrekking tot het oog komen ziektebeelden voor als urethritis (ontsteking van de plasbuis), prostatitis (ontsteking van de prostaat) en cervicitis (ontsteking van de baarmoedermond). Verspreiding vind onder ander plaats door onbeschermd seksueel contact. Chlamydia hoort daarom tot de seksueel overdraagbare aandoeningen. Chlamydia-infecties komen inmiddels bij bezoekers van de poliklinieken voor geslachtsziekten twee- of driemaal zo vaak voor als gonokkeninfecties en behoren inmiddels dus ook tot de belangrijke geslachtsziekten.

Symptomen
Het zijn in het bijzonder de mannen die last hebben. De belangrijkste klacht betreft een branderige en frequente mictie (plassen). Soms komt er een helder slijmerig secreet uit de urethra (urinebuis), men spreekt hier ook wel van een non-gonokokken-urethritis. Zelden zien we tegelijkertijd een conjunctivitis.
Vrouwen hebben veel minder klachten. Soms is er sprake van een lichte afscheiding of dysurie (moeilijke urinelozing waarbij geen of weinig urine afvloeit). Bij onderzoek komen echter wel duidelijke verschijnselen van een acute ontsteking van de cervix of vagina aan het licht. Een opstijgende infectie bij vrouwen kan daarnaast aanleiding zijn tot een "pelvic inflammatory disease", kortweg PID genoemd. Dit kan gepaard gaan met een beschadiging van urineleiders en ten gevolge daarvan fertiliteitsproblemen.

Behandeling
De behandeling is relatief eenvoudig en bestaat uit het toedienen van tetracycline of Bactrimel.

Complicaties
Bij infectie van de luchtwegen tijdens de baring kan bij pasgeborenen een pneumonie (longontsteking) en/of een conjunctivitis optreden. Bij mannen komt bij ongeveer 2% de ontwikkeling van het sydroom van Reiter voor. Dit is het gecombineerd voorkomen van urethritis, arthritis en conjunctivitis. Het is met antibiotica relatief eenvoudig te behandelen maar neigt tot recidiveren (terugkomen). Bij 50% van de patiënten komen recidieven voor. Bij veelvuldig voorkomen kan het uiteindelijk aanleiding zijn tot permanente beschadiging van weefsels.

Lees verder

© 2007 - 2019 Hbov, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Chlamydia (soa)"

Infoteur: Hbov
Gepubliceerd: 22-01-2007
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Infectieziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!