InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?

Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?

Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat? Een orgasme wordt ook wel een hoogtepunt of klaarkomen genoemd. Een orgasme is een soort ontlading na opgebouwde seksuele spanning. Toch is het niet zo eenvoudig om te omschrijven hoe het voelt. Als je nog nooit eerder een orgasme hebt gehad, hoe weet je dan hoe het voelt? Voor alles is een eerste keer in het leven, en ook het eerste seksueel hoogtepunt maken de meeste mensen uiteindelijk mee. Maar hoe kan je dat herkennen? Of als het niet lukt om een orgasme te krijgen, wat kan daarvan de oorzaak zijn en wat kan je er aan doen als je het toch wilt meemaken? Een orgasme of klaarkomen, staat bekend als een heel lekker gevoel. Dat moet ook wel, want als het orgasme niet zou bestaan dan zou er vast nog maar weinig interesse zijn voor seksualiteit en dan zouden er geen kinderen meer geboren worden. Een orgasme, en seksuele opwinding, hebben dus een doel. Het uiteindelijke doel is de voortplanting, maar een orgasme wordt over het algemeen als heel prettig ervaren en dus ook voor het plezier in vrijen is het orgasme heel functioneel. Het orgasme is eigenlijk een soort explosie van seksuele opwinding. Daarna voelen mensen (en dieren natuurlijk ook) zich heel ontspannen.

Hoe bereik je een orgasme?

Een orgasme bereiken tijdens het vrijen, is voor mannen eenvoudiger dan voor vrouwen. Dat komt omdat de penis van de man geprikkeld (seksueel gestimuleerd) wordt tijdens het vrijen bij penetratie, terwijl de clitoris van de vrouw aan de buitenkant van de vagina zit, en dus alleen heel knappe minnaars weten hoe ze een vrouw tijden het vrijen een orgasme kunnen bezorgen. De man moet daarvoor zorgen dat de clitoris van de vrouw gestimuleerd wordt tijdens het vrijen en dat vergt enige kennis van de anatomie van een vrouw. (De clitoris bevindt zich aan de bovenkant, tussen de grote schaamlippen van een vrouw. Het is een piepklein knopje, wat erg gevoelig is voor aanraking.) Er zijn ook vrouwen die juist een orgasme krijgen via inwendige vagina stimulatie (penetratie van penis, vinger of bijvoorbeeld een kunstpenis) via de zogenaamde G-spot.

Wat is de G-spot?

De G-spot of G-plek bevindt zich aan de binnenbuikzijde van de vagina van een vrouw, ongeveer 3 tot 5 centimeter vanaf de ingang van de vagina. Pas in de vijftiger jaren maakte Dr. Ernst Grafenberg voor het eerst gewag van het bestaan van deze genotsplek. Er zijn niet heel veel vrouwen die erg gevoelig zijn in de G-spot, de meeste vrouwen krijgen een orgasme via juiste stimulatie van de clitoris (of kittelaar). Vrouwen die door de G-spot een orgasme krijgen kunnen ook een zogenaamde ejaculatie hebben. Hierbij komt aardig wat vocht uit de vagina tijdens het orgasme. Er wordt wel beweerd dat een orgasme via de G-spot voor vrouwen die hiervoor gevoelig zijn, nog veel intenser is dan een orgasme via de clitoris. Ook kan een vrouw daarna zo ontspannen zijn dat ze zich zelfs uitgeput voelt. Het nadeel aan een ejaculatie voor een vrouw is het vocht zelf, maar mannen vinden het over het algemeen alleen maar extra opwindend. Als je een meisje of vrouw bent die deze manier van klaarkomen herkent, hoef je je dus geen zorgen te maken dat het iets vreemds is. Het komt wel minder vaak voor, dus een beetje bijzonder is het wel omdat lang niet elke vrouw via de G-plek een orgasme kan bereiken. Maar het is dus bijzonder op een positieve manier. Het vocht wat vrijkomt bij een ejaculatie van een vrouw is overigens geen urine. De G-spot produceert vocht at nog het meest lijkt op het vocht wat mannen in hun prostaat aanmaken, en waar zaadcellen aan toegevoegd worden.

Hoe kom je klaar?

Voordat er een orgasme plaatsvindt, neemt de seksuele opwinding steeds meer toe tot dat er een orgasme komt. Tijdens het orgasme trekken spieren in de genitaliën verschillende keren samen. Dit geeft een overweldigend opwindend gevoel. Het gevoel dat een orgasme geeft kan het hele lichaam overspoelen, maar zich ook beperken tot het onderlichaam. Een orgasme kan heftig zijn, maar ook zwak. Het orgasme van een vrouw komt in golven. Het overspoelt je, zakt dan weer wat af, en komt weer terug. Dat gaat zo een paar keer door totdat het helemaal wegebt. Het orgasme van een man wordt vaak omschreven als slechts een heftige ontlading. Tijdens het orgasme zal een man meestal ejaculeren. Hij heeft dan een zaadlozing, waarbij het sperma in golfjes uit de penis buiten komt.

Als het niet lukt om klaar te komen

Als je seksueel actief bent en toch nooit een orgasme hebt gehad, kan dit verschillende oorzaken hebben:
  • Onvoldoende opwinding.
  • Angst voor vrijen.
  • Pijn bij vrijen.
  • Een medisch probleem.
  • Een psychische oorzaak.

Orgasme faken

Ten eerste is het natuurlijk zo dat je geen orgasme hoeft te krijgen. Vooral vrouwen krijgen tijdens het vrijen lang niet altijd een orgasme. Doen alsof je wel een orgasme hebt, is af te raden. Je zet daarmee je partner op het verkeerde spoor en die leert dan nooit wat jij prettig vindt.

Als je niet klaarkomt, wat kan de reden zijn?

  • Vrouw: Als je het uitblijven van een orgasme niet mist hoef je er geen probleem van te maken. Als je het echter wel mist is het zinvol om naar de oorzaak op zoek te gaan. Is je vagina droog? Raak je wel opgewonden genoeg? Heb je pijn bij vrijen? Neemt je partner wel genoeg tijd om het jou ook naar de zin te maken? Zouden hulpmiddelen jou een intenser seksueel leven kunnen bezorgen, zoals bijvoorbeeld een dildo, een glijmiddel of een opwindende gel die de genitaliën prikkelt? Bij lichamelijke klachten, zoals een droge vagina of pijn bij vrijen, kan je het beste met de huisarts overleggen. De anticonceptiepil of de overgang kunnen dergelijke klachten bijvoorbeeld ook veroorzaken, omdat hormonen van invloed zijn. Als alles in orde is kan je in zo'n geval eerst gebruikmaken van een glijmiddel of in overleg met je arts een andere anticonceptiepil proberen. Als je pijnklachten hebt is het sowieso noodzakelijk om met je huisarts te overleggen, en als de klachten niet over gaan en je wilt echt weten waarom je nooit een orgasme krijgt, ga dan ook met de huisarts praten.
  • Man: Als een man geen orgasme krijgt kan dit ook allerlei oorzaken hebben. Als het eens een keertje voorkomt dat een orgasme uitblijft is dit niets bijzonders. Je kunt moe zijn of halverwege de vrijpartij je opwinding verliezen. Heb je echter pijn bij vrijen of zelfs een terugkerende erectiestoornis, neem dan contact op met je huisarts.

Hoe weet je of je bent klaargekomen?

Als je twijfelt of je een orgasme gehad hebt, dan heb je waarschijnlijk geen orgasme gehad. Klaarkomen is namelijk zo speciaal dat je het niet kunt missen. Als je eenmaal een orgasme hebt gehad, zal je het gemakkelijk opnieuw herkennen. Het geeft een heel speciaal gevoel, wat met niets te vergelijken is. Bij een eerste orgasme kun je zelfs een beetje schrikken om wat je overkomt. Alle bloed lijkt naar je hoofd gestegen of je hebt het gevoel dat er van alles met je lichaam is gebeurd, het schokte en sidderde en je kon je niet stil houden, en je kende dit gevoel nog niet. Daarna voel je je gelukkig heel ontspannen en dan weet je voor altijd wat een orgasme is. Ook weet je daarna beter hoe je een orgasme bereiken kunt.

Als mensen een orgasme krijgen, hoe gedragen ze zich dan?

  • De meeste mensen maken geluid als ze een orgasme krijgen, denk aan hijgen, zuchten en luid kreunen van genot.
  • De tepels van mannen en vrouwen worden harder.
  • De penis van de man wordt nog stijver en de ballen zetten wat uit.
  • De meeste mensen ervaren sterke seksuele sensaties in de geslachtsorganen, maar soms ook over het hele lichaam. Spieren in de geslachtsdelen trekken samen.
  • De meeste mannen hebben een zaadlozing tijdens een orgasme.
  • De meeste mensen voelen zich na een orgasme fijn en ontspannen.

Klaarkomen in je slaap

Zowel jongens als meisjes, mannen en vrouwen, kunnen tijdens hun dromen een orgasme krijgen. Er komt dan geen lichamelijke stimulatie aan te pas. De opwinding is dan een gevolg van de intense beleving tijdens een seksueel opwindende droom. Een jongen kan daardoor ís nachts een zaadlozing krijgen, dat noemen ze een natte droom. Ook voor vrouwen kan een orgasme in de slaap heel intens zijn.

Moet je klaarkomen tijdens vrijen?

Niemand verplicht je om klaar te komen tijdens het vrijen. De meeste vrouwen krijgen tijdens het vrijen zelfs geen orgasme, omdat de stimulatie ontbreekt. Dit heeft niets met de grootte van de penis te maken, maar wel met de vaardigheid van een partner. Een deel van de vrouwen doen alsof ze een orgasme bereiken, om de ander het gevoel te geven dat ze klaarkomen. Je kunt je partner echter beter uitleggen hoe hij/zij je een orgasme kan bezorgen. Je kent je eigen lichaam en je eigen verlangens zelf het beste. Ook mannen hoeven geen orgasme te bereiken tijdens het vrijen. Soms lukt dat niet. De opwinding kan afzakken door angst, zenuwachtigheid of gewoon minder zin in seks hebben. Een orgasme is fijn, maar als je aan het vrijen een prettig gevoel overhoudt, ook al krijg je geen orgasme, dan is vrijen ook prima zonder orgasme.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Seksuele disfuncties: orgasmestoornissenSeksuele disfuncties: orgasmestoornissenDe orgasmestoornis is een vorm van een seksuele disfunctie. Orgasmestoornissen uiten zich bij de vrouw vaak in het gerem…
Ontspanning helpt vrouwen aan een beter orgasmeVeel vrouwen hebben problemen met klaarkomen. Deze problemen beïnvloeden niet alleen het eigen seksleven. Ook dat van de…
Het vrouwelijk orgasme gebruiken om zwanger te wordenHet vrouwelijk orgasme gebruiken om zwanger te wordenZodra een vrouw samen met haar partner besloten heeft om samen een kindje te krijgen, wil zij natuurlijk het liefst zo s…
GeslachtsgemeenschapGeslachtsgemeenschapDe geslachtsgemeenschap begint wanneer de stijf geworden penis in de vochtige geworden vagina word ingebracht. Soms maak…
Vrouwenliefde: een genotVrouwenliefde: een genotVrouwen zijn kleffer dan mannen. Vrouwen zoenen elkaar ter begroeting, terwijl mannen hun beste vriend nog liever tegen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stokpic, Pixabay
  • https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/vrouwelijk-orgasme/bestaat-de-g-plek-g-spot/item43909
  • https://www.dokterdokter.nl/aandoening/droge-vagina-tijdens-seks/

Reageer op het artikel "Orgasme of klaarkomen, hoe voelt dat?"

Reacties

Jacky, 23-03-2016 21:52 #3
Hey hoi,
en vriendin van mij vroeg zich af hoe je kunt merken als je klaar bent gekomen?

Wendy, 13-11-2011 16:36 #2
Verdiep je je een beetje in bijvoorbeeld de tantra of het taoisme, dan zul je ontdekken dat er nog veel meer over 'het orgasme' te vertellen is. Of beter gezegd: er bestaat niet 1 soort orgasme, maar heel veel soorten. Wat hierboven staat, betreft alleen maar het genitale piekorgasme. Eigenlijk nog het minst interessante orgasme van allemaal. Maar dit ter zijde.

Ries, 15-10-2011 14:41 #1
Klopt het dat als je als man ouder wordt (rondom 50) je zaadlozing minder krachtig kan worden. Zo ervaar ik het tenminste, in mijn jonge jaren spoot het als het ware naar buiten, nu druppelt het alleen nog maar naar buiten. De beleving is echter even intens.
Wat is precies de reden waarom het niet zo krachtig is?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!