InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Seksuele problemen: Anorgasmie

Seksuele problemen: Anorgasmie

Geen orgasme, het hoogtepunt van de seksuele opwinding, kunnen bereiken, heet ook wel anorgasmie. De oorzaken zijn meestal psychisch. Anorgasmie is het meest gemelde seksuele probleem bij vrouwen; de helft van alle vrouwen krijgt er ooit mee te maken. Bij mannen zegt slechts een op de tien geen orgasme te kunnen krijgen.

De oorzaken

Psychische factoren kunnen remmend werken, zoals zich zorgen maken over het seksueel presteren, angst voor zwangerschap, een vervelende seksuele ervaring uit het verleden en seksuele remmingen ten gevolge van een strenge opvoeding ten aanzien van seks, of lichamelijk of geestelijk misbruik tijdens de jeugd.

Slechte seksuele technieken van een of beide partners kunnen er ook toe leiden dat men geen orgasme bereikt. Vaak is het zo dat de vrouw niet genoeg tijd krijgt om opgewonden te raken. Nieuwe partners zijn vaak nog niet vertrouwd met elkaars manier van reageren. Ook onervarenheid en slechte communicatie kunnen hieraan bijdragen.

Sommige chronische ziekten die letsel aan de zenuwen toebrengen, waaronder diabetes emllitus kunnen tot anorgasmie leiden. Bepaalde geneesmiddelen, zoals antidepressiva en mdeicijnen tegen hoge bloeddruk, inclusief bétablokkers kunnen eern verminderd libido veroorzaken, met anorgasmie tot gevolg. Ook te veel alcohol draagt hiertoe bij.

De behandeling

Als u of uw partner regelmatig geen orgasme bereikt, aarzel dan niet hierover te praten. Als het niet beter wordt, kunt u ook naar uw huisarts gaan. Als het probleem van psychische aard is of het gevolg van slechte techniek, dan zal de huisarts u naar een seksuoloog verwijzen. Als het probleem door medicijnen wordt veroorzaakt, zal de arts proberen zo mogelijk op een ander medicijn over te schakelen.Bij zenuwletsel is het probleem meestal niet te verhelpen.

Sekstherapie is in de meeste gevallen succesvol, maar als u (of uw partner) diepgewortelde problemen hebt, zoals misbruik tijdens de jeugd, zal vaak ook psychotherapie nodig zijn. Anorgasmie kan bij veel mensen verholpen worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Seksuele problemen: Anorgasmie"

Reactie

Magalie, 11-08-2009 14:39 #1

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 26-09-2007
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!