InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Slecht presteren door toedoen van antidepressiva

Slecht presteren door toedoen van antidepressiva

Slecht presteren door toedoen van antidepressiva Om depressiviteit te behandelen wordt de patiënt met antidepressiva zoals Seroxat behandeld. Dit medicijn stimuleert de stemming en het gevoel van eigenwaarde. Bijkomstigheid is een verminderde seksualiteit dat zich uit in erectieproblemen en een afnemende seksuele stemming. Hoe kan de seksualiteit worden verbeterd?

Slecht presteren door antidepressiva

Verstoorde hormoon-communicatie

Het hebben van depressiviteit kan gepaard gaan met seksuele problemen veroorzaakt door medicijnen. Dit uit zich in het niet kunnen krijgen van een erectie en problemen bij het krijgen van een orgasme. Deze symptomen houden aan zolang de depressiviteit duurt en zolang er minder geschikte antidepressiva worden ingenomen. Daardoor werken neurotransmitters niet meer goed, waardoor men niet meer of verminderd opgewonden is. Wat kunt u doen om de verstoorde hormoonbalans te herstellen om daardoor meer seksimpuls te krijgen?

Relatie met het brein en geslachtsorganen

Het brein is het startpunt van alle seksuele activiteiten in het lichaam. Het seksuele verlangen begint in de hersenen en wordt via neurotransmitters naar de rest van het lichaam gestuurd. In de hersenen wordt de communicatie tussen hersencellen vergroot, waardoor de bloedstroom naar de geslachtsorganen toeneemt. Ook geven de hersenen hormonen af zoals testosteron, waarmee de productie van zaadcellen wordt bevorderd en de algehele stemming met sterkte van het lichaam wordt gestimuleerd. Bij depressiviteit zenden de hersenen minder hormonen uit, waardoor de productiviteit van zaad minder wordt. Mensen met depressiviteit hebben minder tot geen seksueel verlangen, waardoor een relatie behoorlijk onder druk kan komen te staan.

Het effect van antidepressiva

Antidepressiva zijn ervoor bedoeld om iemands stemming en het gevoel van eigenwaarde te verbeteren. Het is echter zo dat antidepressiva, zoals de selectieve serotonine heropnameremmer, eveneens tot disfunctioneren leidt. Veelal wordt de stemming verbeterd door een boost van hersenchemicaliën en hormonen. Deze hersenchemicaliën zijn ook verantwoordelijk voor de seksuele aansturing. Door hormonale en chemische balansverandering wordt de seksuele aansturing aangetast. Veelal heeft dit tot gevolg dat er problemen ontstaan of juist worden verergerd. Een hoge dosis medicatie lijkt eveneens de problemen te verergeren. Welk type antidepressiva u voorgeschreven krijgt heeft dus grote invloed op het leven tussen de lakens. Zo kan:
  • de erectiele functie minder goed tot niet werken;
  • het verlangen naar geslachtsgemeenschap sterk afnemen;
  • het hebben van een orgasme uitblijven.

Inname van magnesium

Bijgevolg van antidepressiva waarbij de opname van serotonine wordt bevorderd, is dat dientengevolge extra magnesium benodigd is. Neemt men dit niet aanvullend in, dan wordt het aan het lichaam onttrokken. Daardoor raken de spieren als het ware gestrest (relatief teveel calcium), waardoor men gaat trillen en soms ongecontroleerde bewegingen gaat maken. Om dit tegen te werken is voldoende magnesium noodzakelijk (1). Let wel een magnesiumtekort wordt ook in verband gebracht met andere ziekten zoals ADD en ADHD.

Behandeling seksuele problemen bij een depressie

Seksuele problemen voorkomend bij depressiviteit, kunnen dus grotendeels worden veroorzaakt door de aandoening zelf, maar ook door de antidepressiva. Om hiermee om te gaan kunt u aan de arts vragen om andere medicijnen te krijgen, zodat u geen verminderde seksualiteit heeft. Op die manier kan de depressiviteit worden behandeld zonder dat het de intimiteit beïnvloedt. Daarnaast kunt u naast de antidepressiva eveneens medicijnen innemen, waardoor het seksueel functioneren wordt verbeterd. Daartoe dient u contact op te nemen met uw behandelend arts om de seksuele problemen gepaard gaande bij de depressiviteit te bespreken en te behandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • (1) http://www.in2health.nl/uitleg-voeding/uitleg-gezond-eten/calcium-en-magnesium-in-balans/

Reageer op het artikel "Slecht presteren door toedoen van antidepressiva"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 28-03-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Burn-out
Medische informatie…
Schrijf mee!