InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yoga voor lichaam en geest

Yoga voor lichaam en geest

Yoga voor lichaam en geest Yoga geeft de mogelijkheid om jezelf niet te limiteren tot één filosofie of training, maar laat je verschillende dingen ontdekken. Meestal in een fijne omgeving die speciaal voor yoga is ingericht. Mensen worden, door het grote aanbod van vele lessen en workshops, voor yoga uitgenodigd om zich te dompelen in de unieke sfeer. De lessen en workshops die worden aangeboden maken de mensen blij en de deelnemers kunnen leren om yogahoudingen vanuit het gevoel uit te voeren.

Yogahoudingen

Deelnemers aan yogalessen worden tijdens de les geleerd om de yogahoudingen vanuit het gevoel te doen. De deelnemers oefenen om de yogaoefeningen niet met fysieke inspanningen uit te voeren. Door yogaoefeningen niet met fysieke inspanningen te doen, kan iedereen aan yogalessen deelnemen. De leesdeelnemers kunnen jong, oud, lenig of niet lenig zijn. Yoga vergt geen fysieke inspanning en bij yoga gaat het evenmin om perfectie of een prestatie.

Yogafilosofie

De filosofie bij yoga is dat men een innerlijke relatie met zichzelf en zijn eigen lichaam opbouwt. Deelnemers worden geleerd om in een liefdevolle omgeving en aandacht een wisselwerking te laten ontstaan tussen lichaam en geest. De bedoeling van yoga is dat de geest tot rust komt en de drukte (gedachten) in het hoofd verdwijnt.

Balans

Deelnemers zullen zelf het ontstaan van de innerlijke rust kunnen ervaren en merken dat zienderogen de innerlijke rust, niet alleen tijdens de yogalessen maar ook bij het uitvoeren van de dagelijkse dingen, in het dagelijks leven aanwezig lijkt te zijn. Het gevolg hiervan is dat het persoonlijke bewustzijn zich aan het ontvouwen is. Er schijnt een harmonie te ontstaan tussen lichaam en geest.

Lichaam en geest

Door aan yoga te doen gaat men op zoek naar de persoonlijke harmonie tussen het eigen lichaam en de geest. Yogalessen geven niet alleen een gevoel van welzijn, maar als men yogalessen blijft volgen op termijn ook een positieve ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid en heeft in de regel ook veranderingen in de algemene manier van leven tot gevolg.

Regelmaat

Door regelmatig aan yoga te doen leert men om de geest te kalmeren en het echte belang van het eigen leven te waarderen. Tijdens de yogalessen wordt er gewerkt met het lichaam aan de ademhaling en de concentratie. Het gevolg van het werken aan ademhaling en concentratie is het bereiken van een volledige ontspanning en de deelnemer leert om hiervan te genieten.

Yogavormen

Er zijn verschillende yogavormen die worden aangeboden. Yoga kan door iedereen worden gedaan en er is dus geen beperking voor leeftijd, geloof, maatschappelijke status of geslacht. De yogahoudingen versterken de spieren. Yoga stimuleert ook de organen, klieren en zenuwen. Gebruikers van yoga proberen ook ziektes en blessures te voorkomen. De meeste yogavormen zijn ook gericht op het vergroten van de concentratiemogelijkheden, het geduld, het doorzettingsvermogen en de zelfbeheersing. Het verminderen van stress en een verhoogde geestelijke helderheid wordt eveneens bij yoga nagestreefd.

Lichaam

Het regelmatig volgen van yogalessen zou, naast de verbetering van de wervelkolom, ook een positieve invloed hebben op de juiste lichaamshouding en flexibiliteit en daarnaast een gevoel van welzijn en rust geven. Het primaire doel van de meeste yogavormen is om met de geest het lichaam te versterken en met het lichaam de geest te verrijken.

Positiviteit

Yogaprogramma’s zijn er opgericht om de deelnemer positiviteit te geven en yoga wil proberen om de yogadeelnemer te inspireren en te motiveren. En in gezamenlijkheid wordt er gewerkt aan het beoogde resultaat en (indien nodig) aan het vergroten en verder ontwikkelen van het eigen zelfvertrouwen en gezonde levensstijl.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.yoga.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Yoga voor lichaam en geest"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 18-11-2012
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!