InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?

Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?

Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress? Wil ook jij ontsnappen aan de alsmaar sneller gaande samenleving, die je zoveel stress bezorgt? Daarvoor hoef je niet ver te gaan, want via mediteren kan dit op een heel praktische manier. Via meditatie kan je immers ontstressen, relaxen en jezelf beter leren kennen. Door te mediteren kan je afstand nemen van de wereld en proberen om jezelf en de wereld beter te begrijpen. Hierdoor kan je rustiger worden en verhoog je je kans om het ware geluk bereiken. Maar er zijn ook behoorlijk wat gunstige effecten op je lichaam als je regelmatig mediteert. Wat zijn de mogelijke voordelen van meditatie?

Stress ontvluchten via meditatie

In de moderne samenleving worden alsmaar meer mensen overvallen door stress. Stress gaat zich ontwikkelen wanneer we voelen dat ons leven eigenlijk te snel en te gejaagd verloopt en we er geen controle meer over hebben. We hebben een drukke agenda, zowel op het werk als privé, en de organisatie van ons dagelijks leven maakt ons zenuwachtig en geïrriteerd. Om even buiten de gestreste maatschappij te stappen, zoeken veel mensen heil in meditatie.

Mediteren op het werk

In sommige landen (bv. Verenigde Staten) is mediteren al zo populair geworden dat sommige ondernemingen toestaan dat werknemers mediteren tijdens de werkuren. Ook cursussen mindfulness en yoga zijn er vrij gebruikelijk. Werknemers krijgen de kans om zich enkele uren per week te wijden aan meditatie in groep. Er zijn al onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat mensen betere werkprestaties gaan leveren als ze tijdens de werkuren hebben kunnen mediteren. Dit komt omdat meditatie kan zorgen voor de afleiding van stress en het relativeren van werkdruk.

Voordelen meditatie

Mediteren kan tal van voordelen met zich meebrengen. Hoewel mediteren zich in de eerste plaats richt op het "laten varen" van je gedachten en je mentale rust, zijn er onmiskenbaar ook fysieke voordelen aan verbonden. Dit komt onder meer omdat de geest een sterke invloed heeft op het lichaam.

Bloeddruk

Door meditatie ga je je gedachten de vrije loop laten en rustiger worden. Een rustiger geest gaat er ook voor zorgen dat het lichaam ontspant. Hierdoor gaat je hart minder bloed moeten rondpompen naar de spieren en organen en gaat je bloeddruk verlagen. Een ontspannen algemene houding maakt je ook sterker, vermits een voortdurende toestand van gespannenheid veel energie wegneemt en je weerstand verlaagt.

Ademhaling

Via meditatie ga je leren om rustiger en dieper adem te halen. Zeker voor zenuwachtige mensen met een onregelmatige ademhaling kan mediteren erg nuttig zijn. Meditatie kan leiden tot een meer bewuste ademhaling vanuit de buik waardoor je het middenrif en de maag meer ontspant.

Slaapkwaliteit

Doordat meditatie je zo goed ontspant, zal je ook in een meer relaxte toestand naar bed gaan. Je lichaam is rustiger en je wordt niet meer geteisterd door muizenissen die je brein bezighouden. Piekeren zal je niet meer uit je slaap houden, want je geest is al gezuiverd. Door deze overgang van waken naar rusten te vergemakkelijken en te versnellen, zal je beter in slaap geraken.

Angst en energie

Een van de problemen die vaak samengaan met stress is angst. Angst duidt erop dat je nog teveel gehecht bent aan de materiële wereld. Je bent bang om te mislukken, om af te gaan, of om iets te verliezen. Door meditatie kan je je gaan onthechten en hier afstand van nemen. Dankzij deze onthechting ga je meer energie over houden om positief in het leven te staan.

Gelukkig dankzij meditatie?

Door je ogen te sluiten en tot meditatie over te gaan, sluit je je even af van het materiële. Je neemt de tijd om tot jezelf te komen en creatief met je gedachten om te gaan. Je gaat beseffen dat je gedachten maar gedachten zijn en geen feiten: je vormt er geen oordeel over maar je weet dat ze in de toekomst kunnen veranderen. Mediteren is op die manier een vorm van tot jezelf komen en jezelf beter leren kennen. Hierdoor ga je je persoonlijk leven kunnen verrijken en wordt de kans groter om gelukkig te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meditatie, de voordelen op een rijMeditatie wordt door een groot aantal mensen dagelijks beoefend, simpelweg omdat het werkt. We leven in een snelle maats…
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Mindful MovementsMindful Movements is een unieke meditatieve bewegingsvorm die gebaseerd is op houdingen uit yoga, Tai-Chi, Qigong en Kum…
Meditatie voor beginnersMeditatie is manier om je te ontspannen. Met behulp van meditatie kan je jezelf afsluiten van de buitenwereld en je lich…
Tips en valkuilen bij meditatieMeditatie is een populaire activiteit geworden. In dit artikel beschrijf ik niet zozeer meditatietechnieken. Ik ga in op…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/jezelf/eenvoudig_leren_mediteren.html
  • http://www.mediteer.nl/
  • http://www.urbanlotus.nl/leren-mediteren.html (bronnen geraadpleegd op 14/08/2015).

Reageer op het artikel "Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Rustiger worden
Schrijf mee!