Assertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennis

Assertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennis Sommige mensen hebben het moeilijk om assertief te zijn, bijvoorbeeld bij het uitoefenen van hun baan. Ze missen het zelfvertrouwen om te zeggen waar het op staat of om opbouwende kritiek te leveren. Ze voelen zich onzeker, verlegen of worden makkelijk rood in een moeilijke sociale situatie. Die onzekerheid kan in dat geval echt verlammend werken. Toch kan je assertiviteit opbouwen door je zelfkennis te vergroten. Door een uitgebreid zelfonderzoek zal je jezelf en je emoties beter leren kennen en hierdoor zal je sterker in je schoenen staan. Jezelf de vraag stellen wat voor iemand je bent en waar je naartoe wilt in je leven kan op die manier erg nuttig zijn.

Zelfvertrouwen

Communicatie

Iedereen die op deze wereld rondloopt, heeft wel een bepaalde ambitie of doelstelling, of is daarnaar op zoek. Wil je je dromen realiseren, dan zal je hard werk moeten leveren want niemand zal het in jouw plaats kunnen doen. Je zal je een eigen plekje in de maatschappij zoeken om je van daaruit verder te ontwikkelen in het sociale leven. Hiervoor is het onmisbaar om op een effectieve manier met je medemensen te communiceren. En bij dit alles is zelfvertrouwen een cruciale vereiste.

Onzekerheid

Communicatie is dan ook een grote troef in het professionele en sociale leven. Wie onzeker of verlegen is heeft het vaak moeilijk om klaar en duidelijk te communiceren waardoor er op sociaal vlak tal van kansen verloren kunnen gaan. Naast de overduidelijke lichamelijke tekenen van onzekerheid (blozen, trillen, nerveus zijn) komt daar nog eens het innerlijk probleem van onzekerheid bij (minderwaardigheidsgevoel, laag zelfbeeld).

Assertief worden

Om op een efficiënte manier te communiceren is een gezonde dosis zelfvertrouwen nodig. Zelfvertrouwen is noodzakelijk om assertief te zijn en je wensen, eisen, emoties en andere dingen helder te kunnen uitspreken. Denk bijvoorbeeld aan het communiceren met collega's op je werk: als je te verlegen bent om te vertellen wat je niet aanstaat, dan zal niemand vermoeden dat je ontevreden bent. Daarom is het van groot belang om goed te kunnen communiceren en assertiever te worden. Dit kan door je met je eigen persoontje te confronteren en zelfkennis op te doen.

Zelfkennis

"Zelfkennis is het begin van alle wijsheid": dat is een bekende filosofische uitspraak die na al die jaren nog niets van haar kracht heeft ingeboet. Om te weten wat je wilt in het leven, moet je eerst jezelf kennen. Wat ben je voor iemand, wat zijn de pluspunten en minpunten van je karakter, en wat wil je eigenlijk in je leven? Allemaal vragen die je veel kunnen bijbrengen over je persoonlijkheid als je de tijd neemt om er eerlijk op te beantwoorden.

Emoties analyseren

Emoties zijn vaak belangrijke raadgevers als het aankomt op het maken van beslissingen. Ook op hoge niveaus in het beroepsleven worden nog vaak knopen doorgehakt op basis van bepaalde gevoelens. Belangrijke personen doen gedegen voorbereidingen voordat ze een beslissing nemen, maar kunnen zich als het erop aankomt nog steeds laten leiden door een positieve of negatieve emotie. Onderzoek daarom wat voor emoties bij jou overheersen en hoe ze jouw beslissingen op je werk beïnvloeden.

Houding t.o.v. anderen

Je sociale positie is afhankelijk van je gedrag ten opzichte van anderen. Hoe je door de anderen gepercipieerd wordt, hangt af van je houding, je reacties en je persoonlijkheid. Onderzoek voor jezelf met wie je omgaat, bij wie je je het best voelt en tegen wie je opkijkt. Zijn er mensen van wie je het contact vermijdt of ga je sommigen meer opzoeken dan anderen? Door een uitgebreid zelfonderzoek kom je meer te weten over hoe je in de groep staat. Hierdoor kom je meer te weten over jezelf en kan je stilaan sterker in je schoen gaan staan en makkelijker zelfzeker worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Boek: VAN MARWIJK, F., Manipuleren kun je leren, Uitgeverij Haystack, 2012, 152., ISBN 9789077881491.
  • http://www.lichaamstaal.nl/frankvanmarwijk.html (geraadpleegd op 09/08/2015).

Reageer op het artikel "Assertief worden en zelfvertrouwen krijgen door zelfkennis"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: Maart 2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Assertiever worden
Schrijf mee!