InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Hoe je persoonlijkheid ontwikkelen en gelukkig worden? Tips

Hoe je persoonlijkheid ontwikkelen en gelukkig worden? Tips

Hoe je persoonlijkheid ontwikkelen en gelukkig worden? Tips Is het moeilijker om gelukkig te zijn in de 21ste eeuw dan in het verleden? De samenleving evolueert zo snel en zendt zoveel nieuwe prikkels uit dat het moeilijk is om een vorm van mentale stabiliteit te ontwikkelen in je persoonlijk leven. Om het hoofd boven water te houden in de maalstroom van de maatschappij, is het belangrijk om je eigen persoonlijkheid op een evenwichtige manier uit te bouwen. Door deze mindset vergroot je de kans op persoonlijk geluk. Om deze ambitie van gelukkig worden te kunnen waarmaken doen sommige mensen een beroep op een psycholoog of een "mental coach". Welke tips kunnen van pas komen om gelukkig te worden dankzij het ontwikkelen van je persoonlijkheid?

Geluk alsmaar moeilijker?

Je hoort wel eens zeggen dat het vroeger allemaal beter was, en dat de mensen vroeger gelukkiger waren. In het verleden was er nog niet zo een overheersende invloed van technologie en elektronica op het dagelijks leven, wat alles minder onoverzichtelijk en gecompliceerd maakte. Onder meer daarom hebben sommige mensen een nostalgie naar vroeger en beweren ze dat het in onze snelle, gestresseerde maatschappij moeilijker is om het geluk te bereiken. Is dat ook zo?

Sneller ongelukkig?

Wat vaststaat is dat de wereld kleiner en toegankelijker is geworden, onder meer dankzij het internet en vlotte mogelijkheden om te reizen. We komen makkelijker in contact met mensen aan de andere kant van de wereld, informatie is verkrijgbaar via een simpele muisklik of een veegje op het touchscreen en elk afgelegen plekje ter wereld lijkt bereikbaar. Dit heeft gezorgd voor een verandering in de mindset van mensen: als dingen makkelijker te krijgen zijn, ga je sneller ontgoocheld worden als je ze niet krijgt. Dit kan leiden tot een ongeduldige, onevenwichtige gemoedstoestand die makkelijk op negatieve wijze te beïnvloeden is.

Persoonlijkheid ontwikkelen

Door een overaanbod van prikkels en informatie krijgen we te maken met een overvloed aan keuzes, waardoor we nerveus kunnen worden. Er komt heel veel op ons af maar het is nu eenmaal onmogelijk om alles kennis in je op te nemen, of om alle vormen van ontspanning te ontdekken. Zo kan je snel ongelukkig worden doordat je de indruk krijgt dat je het tempo van je eigen leven niet kan volgen, dat je de teugels niet zelf in handen hebt. Om in de maalstroom van de maatschappij overeind te blijven, is het daarom belangrijk om het hoofd koel te houden en een evenwichtige persoonlijkheid te ontwikkelen.

Gelukkig worden: tips

Voorwaarden

Geluk is niet iets wat anderen voor je bepalen. Het is niet omdat het kopen van nieuwe consumptiegoederen voor de goegemeente belangrijk is, dat dat ook voor jou zo is. Ga voor jezelf na wat jou echt gelukkig kan maken en zoek hierbij niet naar de goedkeuring van anderen. Dit leidt je alleen maar langer van je doel af. Zoek je eigen voorwaarden voor geluk en leef daarnaar.

Eerlijk

Om een evenwichtig persoon te worden komt het erop aan om eerlijk te zijn tegenover je eigen emoties. Onderzoek je gevoelsleven en wees oprecht als je je eigen gevoelens duidelijk maakt tegenover anderen. Je kan hierbij tactvol zijn om anderen niet te kwetsen, maar probeer toch duidelijk te maken waar je voor staat. Een eerlijke uitdrukking van je mening kan voor anderen misschien hard aankomen, maar wordt op lange termijn meer geapprecieerd dan je denkt.

Niet persoonlijk

Sommige mensen zitten soms dagen- of wekenlang vol woede omdat ze zich gekwetst voelen na uitlatingen van anderen. Ze voelen zich niet correct behandeld of genegeerd. Laat zulk een houding los en neem dingen niet persoonlijk: besef dat niet alles rond jezelf draait en dat mensen er echt niet zo snel op uit zijn om jou als persoontje te kwetsen.

Verliezen en aanvaarden

In tegenstelling tot de cultuur van winnen die ons wordt ingelepeld, is het leven vaak een kwestie van verliezen en dingen loslaten. Een relatie die stukloopt, een baan die je verliest... het hoort er allemaal bij. Hou er daarom rekening mee dat dingen kunnen misgaan en bereid je voor op tegenslag. Als het ongeluk dan toeslaat, is het makkelijker om de dingen te aanvaarden zoals ze zijn.

Mental coach

Niemand is sterk genoeg om altijd alles in zijn eentje te rooien, noch op materieel of op emotioneel vlak. Zelfs de sterkste persoonlijkheid heeft een voorbeeld waar hij naar opkijkt: iemand waarvan je je afvraagt wat hij in jouw situatie zou doen. Dat kan eenvoudigweg iemand zijn uit je naaste familiekring zoals je moeder, of je grootvader, of je oudste broer. Of bijvoorbeeld je favoriete schrijver of muzikant. Maar evengoed kan dit een psycholoog of een mental coach zijn: het komt er niet op aan wat iemands benaming of functie is, als hij je maar kan helpen in het uitbouwen van je persoonlijkheid en het vinden van een evenwicht in je leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gelukkig leven volgens Christophe AndréGelukkig zijn, dat is toch wat iedereen graag wil? Maar wat is geluk en hoe kunnen we echt gelukkig worden. Dit zijn de…
Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Joodse wijsheden 26: Hoe word ik gelukkig?Hoe word ik gelukkig? Ieder mens wil gelukkig zijn. Maar ondanks dat velen van ons alles hebben zijn we nog steeds ongel…
Life Coaching wat houdt dit in?Life Coaching is overgewaaid vanuit Amerika. In Engeland en Amerika is het een vrij snel groeiende vorm van Coaching. Li…
Coaching: diverse soortenCoaching: diverse soortenCoaching is de Engelse term voor het Nederlandse begrip "ondersteunen". Een coach is iemand die een ander op een specifi…
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…

Reageer op het artikel "Hoe je persoonlijkheid ontwikkelen en gelukkig worden? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-04-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Gelukkig worden
Schrijf mee!