InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Persoonlijke groei: spirituele groei in 12 maanden

Persoonlijke groei: spirituele groei in 12 maanden

Persoonlijke groei: spirituele groei in 12 maanden Yaakov Weiland schreef het Chazak plan: een 12 maanden durende reis van spirituele groei. Het plan richt zich op één gebied per maand met specifieke voorstellen voor bepaalde dagen of weken. De reden dat het plan Chazak (sterk) wordt genoemd is dat het plan helpt om je ziel sterker te maken. Het is gebaseerd op de Joodse maanden en kan elke maand begonnen worden. Elke Joodse maand bevat een specifieke spirituele kracht. We beginnen met de maand Shevat dat gedeeltelijk samenvalt met de maand januari.

De maand Shevat (valt in januari/februari): het verheffen van het fysieke

De maand Shevat kent de feestdag Toe Bisjwat, het Nieuwjaar voor de bomen. Eén aspect van deze feestdag is dat het het fysieke viert en verheft. Het fysieke betekent zorg dragen voor het lichaam dat God je toevertrouwd heeft. In deze maand kan je extra aandacht besteden aan goed slapen, het doen van fysieke oefeningen en het houden van een dieet (afslanken). Dit kan dagelijks gedaan worden. Het hoeft niet allemaal tegelijk.

De maand Adar (valt in februari/maart): het vergroten van de vreugde

In de maand Adar wordt Poeriem gevierd. Dit is een vreugdevol feest waarbij de redding van het Joodse volk herdacht wordt tijdens de ballingschap in Perzië.

Vreugde is onze natuurlijk toestand, kijk maar naar kinderen. Wanneer we niet gelukkig zijn vragen we onszelf af waarom niet. Wat is de grootste stressfactor? Dat kan thuis of op het werk zijn. Het kan iets uit het verleden zijn dat nog steeds pijn doet. Kijk ook op welk gebied in het leven je je onvolledig over voelt. Maak een actieplan om het probleem aan te pakken.

Een belangrijke reden om geen vreugde te ervaren is een doelloos leven leiden. Zorg ervoor dat je een doel hebt om naar te streven. Deel dat doel in stukjes op zodat je er steeds een klein gedeelte aan werkt. Zo bereik je langzaam maar zeker je doel. Zo zal je je ook gelukkiger gaan voelen.

De maand Nissan (valt in maart/april): spirituele voorjaarsschoonmaak

In de maand Nissan wordt Pesach gevierd. In deze maand wordt voor het Pesachfeest het huis helemaal schoongemaakt. Maar voor jezelf ook een spirituele voorjaarsschoonmaak. Gooi alle spullen weg die uw geestelijke ontwikkeling in de weg staan.

De maand Iyar (valt in april/mei): het helpen van anderen

In de maand Iyar vindt de Omertelling plaats. In deze periode stierven destijds duizenden studenten van Rabbi Akiva door de pest omdat ze elkaar niet met respect behandelden. Om die reden moeten we deze maand elkaar extra goed helpen. Zorg ook dat je verontschuldigingen aanbiedt mocht je iemand hebben gekwetst.

De maand Sivan (valt in mei/juni): extra Torastudie

In de maand Sivan vindt het feest Sjawoeot plaats. Joden ontvingen destijds op de berg Sinaï de Tora, Gods instructie voor het leven. Besteed in deze maand extra aandacht aan Torastudie.

De maand Tammoez (valt in juni/juli): vergiffenis

Op de 17de Tammoez wordt de vernietiging van de Eerste Tempel herdacht. Volgens de Joodse wijzen is de belangrijkste reden waarom de Derde Tempel door de Messias nog niet is herbouw de zonde van de onderlinge haat tussen Joden. We richten ons deze maand op het vergeven van minstens één persoon (dat kan ook jezelf zijn). Kijk goed naar anderen en naar jezelf en realiseer dat we allemaal moeilijkheden hebben en heb begrip voor je eigen uitdagingen en die van anderen.

De maand Av (valt in juli/augustus): Hitbodoet – praat met God

Op de 9de van de maand Av wordt de vernietiging van de Eerste en Tweede Tempel herdacht. God “verborg Zijn gezicht” voor het Joodse volk en de Joden voelden een afstand tot Hem. Daarom moeten we deze maand onze aandacht richten op het opnieuw aanknopen en verdiepen van onze relatie met God door in gesprek met Hem te gaan. Spreek elke dag minstens vijf minuten met God.

De maand Eloel (valt in augustus/september): berouw

In de maand Eloel staat berouw centraal. Het corrigeren van onze fouten is de belangrijkste levensdoel waarom God ons hier op aarde heeft gezet. Probeer je gedrag te veranderen op een dagelijkse of wekelijkse basis.

De maand Tishrei (valt in september/oktober): Torastudie

In de maand Tishrei wordt o.a. Simchat Tora gevierd. Hierbij vieren Joden de jaarlijkse cyclus van het lezen van de Vijf Boeken van Mozes en beginnen een nieuwe cyclus. Dit is het juiste moment om mee te doen met de jaarlijkse studie van de Bijbel.

De maand Cheshwan (valt in oktober/november): versterken van je relaties

In deze maand worden geen Joodse feesten gevierd. Dat is een goede tijd om aan het verbeteren van je relaties te werken. Het gaat om het versterken van je relaties en nieuwe gezonde relaties aangaan.

De maand Kislev (valt in november/december): dankbaarheid

in de maand Kislev vieren we het Chanoeka feest. De belangrijkste boodschap van dit feest is het tonen van dankbaarheid aan God voor de wonderen die Hij verricht heeft. Richt je aandacht op de zegens die God je schenkt.

De maand Tevet (valt in december/januari): geloof

In deze maand richten we onze aandacht op ons geloof in God. Vertrouw op God dat je de uitdaging aan kan die Hij je gegeven hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: krachten ziel (4) - Bitachon,Temimoet,Emet,ShifloetBitachon (vertrouwen) is de spirituele toestand dat geassocieerd wordt met de sefira van Netzach. Er zijn twee vormen: a…
SQ, spirituele intelligentieSQ, spirituele intelligentieSQ Spirituele Intelligentie is een begrip dat in opmars is, naast het IQ (Intelligentie), een begrip dat al geruime tijd…
Spirituele datingsites: Een spirituele date die bij jou pastSteeds meer mensen zijn bezig met spiritualiteit en kiezen voor de meer bewuste levensstijl die daarbij past. En bij een…
Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieGoddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieHet is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit…
Kabbala: sefira - Chesed, Gevoera en TiferetChesed (Barmhartigheid) is de vierde van de tien sefirot, en de eerste van de gevoels attributen binnen de Schepping. Ge…
Bronnen en referenties
  • The Chazak Plan: A 12 Month Journey to Spiritual Strength - Yaakov Weiland

Reageer op het artikel "Persoonlijke groei: spirituele groei in 12 maanden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Persoonlijke groei
Schrijf mee!