InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen bhujangasana (cobra- of slanghouding)

Yogahoudingen bhujangasana (cobra- of slanghouding)

Yogahoudingen  bhujangasana (cobra- of slanghouding) Bhujangasana wordt ook wel sarpasana genoemd. De yogahouding lijkt op een cobra die dreigend zijn kop heft voordat hij toeslaat. Deze uitstekende oefening voor de ruggengraat en de diepe rugspieren kunt u echter beter achterwege laten als u herniaklachten hebt. Vraag dan eerst advies aan de huisarts voordat u aan deze yogahouding begint. Bij de dagelijkse yogatraining hoort een achteroverbuiging. Bhujangasana is daar in principe zeer geschikt voor. Doordat het gewicht op de handen rust, kunt u de rug gedoseerd zo ver mogelijk achterover buigen.

Inhoud

Oorsprong van bhujangasana (sarpasana)

Het woord 'bhujanga' is afkomstig uit het Sanskriet en betekent 'slang'. In de westerse wereld wordt deze houding vaak 'cobra' genoemd. Het is een zeer bekende en klassieke yogahouding uit de hatha yoga. Het lichaam neemt de vorm aan van een cobra die zijn kop heft zodra hij zich bedreigd voelt.

Bhujangasana (cobrahouding) / Bron: Marcocarvalho / Wikimedia CommonsBhujangasana (cobrahouding) / Bron: Marcocarvalho / Wikimedia Commons

Techniek

Bij deze yogahouding is het belangrijk dat de heupen op de vloer rusten terwijl u de rug achterwaarts buigt.
  1. Ga op de buik liggen. Strek de benen, voeten tegen elkaar, de wreven plat op de vloer. Laat ook de kin op de vloer rusten.
  2. Plaats de handen aan weerszijden van het lichaam en vlak boven de heupen, de vingers wijzen naar voren.
  3. Adem in en hef het hoofd, gevolgd door de schouders. Adem enkele keren rustig door.
  4. Druk u met de handen langzaam en voorzichtig af, zonder te forceren. Het bovenlichaam komt nu steeds verder van de vloer. De heupen blijven op de vloer rusten. Hoe leniger de rug, hoe rechter de armen.
  5. Blijf ongeveer een halve minuut in bhujangasana terwijl u de dijbeenspieren en bilspieren aanspant. Het lichaamsgewicht rust op de benen, de heupen en de handpalmen.
  6. Adem uit, buig de ellebogen en kom terug in de beginhouding. Ontspan u daarna in deze houding of in savasana.

Aandachtspunten

Bij bhujangasana is het belangrijk dat u tijdens de achterwaartse buiging van het bovenlichaam de heupen op de vloer houdt. Trek de schouders niet op. Open wel de borstkas en rek de hals uit. Leg daarbij het hoofd zo ver mogelijk in de nek.

Bron: Brenkee / PixabayBron: Brenkee / Pixabay

Uitwerking

Deze oefening versterkt de diepe en oppervlakkige rugspieren, een weldaad voor de vermoeide rug. Wie last heeft van stress en vermoeidheid kan veel baat hebben bij deze houding. Bhujangasana zorgt bovendien voor stevige billen, traint de armspieren en masseert de buikorganen en het maag-darmkanaal. Bij rugklachten, hoofdpijn en tijdens de zwangerschap is het beter deze yogahouding niet in het dagelijkse oefenschema te zetten. Vraag eerst advies aan uw huisarts.

Gezondheidseffecten van bhujangasana (cobra- of slanghouding)

Bhujangasana (sarpasana) heeft net als alle yogahoudingen positieve effecten op de gezondheid. De klassieke yoga-handboeken zijn er vol lof over. Volgens de Gheranda-samhita doet deze oefening de lichaamswarmte toenemen, zullen vele ziekten snel tot het verleden behoren en wordt de kundalini (slangenkracht) opgewekt. Bhujangasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Obstipatie
  • Vermindert COPD-klachten, zoals van longemfyseem
  • Ischias
  • Verzwakte dijbeenspieren, armspieren, rugspieren, schouders en nek
  • Vermindert stress en vermoeidheid

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het bezweren van slangenHet bezweren van slangenDit artikel gaat over het bezweren van slangen: hoe slangenbezweerders het doen, en wat voor gevolgen het heeft voor de…
Giftige slangen: Cobra'sEr zijn verschillende geslachten slangen die de naam cobra gebruiken. Het geslacht met de Latijnse naam Naja wordt besch…
Yogahoudingen  garudasana (adelaarshouding)Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)In garudasasa (adelaarshouding) zijn de armen en benen verstrengeld als klimop om een stok. De yogahouding is een ode aa…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen bhujangasana (cobra- of slanghouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!