InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Tijgeroog, de steen tegen hoofdpijn

Tijgeroog, de steen tegen hoofdpijn

Tijgeroog, de steen tegen hoofdpijn De tijgeroog stond in de oudheid al bekend als de steen die beschermen zou tegen het kwade oog en tegen hekserij. De steen is geelbruin tot bruin van kleur. Door de reflectie van het licht doet de steen aan de ogen een van een tijger denken. Als de steen cabochon geslepen wordt ziet u het tijgeroogeffect nog beter. De tijgeroog is ook geliefd om zijn geneeskrachtige werking zoals bij bronchitis, hoofdpijn, migraine door spanning, leverkwalen, depressies, concentratievermogen en maagkrampen. Ook is de steen goed voor kinderen, omdat deze een zachte energie uitstraalt. Behalve voor de geneeskrachtige werking wordt de tijgeroog ook gebruikt om mooie sieraden van te maken zoals oorbellen, hangers voor een ketting en ringen. Ook wordt de tijgeroog als decoratie gebruikt in huizen.

Geschiedenis van de tijgeroog

De tijgeroog stond in de middeleeuwen al bekend als de steen die beschermen zou tegen het kwade oog en hekserij. Ook zou de steen beschermen tegen mishandeling, slechte invloeden van buitenaf en verkeerde vrienden. Tijgeroog werd gedragen door kruisridders en ontdekkingsreizigers om hen te behoeden tegen gevaar. De steen stuurt de negativiteit terug naar de afzender en biedt zodoende bescherming aan de drager. Wanneer de steen om die redenen gedragen werd moest hij wel zichtbaar zijn voor andere mensen. Dit zou de werking versterken.

Kleur en het patroon van tijgeroog

De kleur van de tijgeroog is geelbruin tot bruin, streperig en ondoorschijnend.Tijgeroog wordt zo genoemd omdat de steen een lichtreflectie heeft die aan het oog van een tijger doet denken. Wanneer de steen bol geslepen wordt (cabochon) dan ziet u het tijgeroogeffect beter. Wanneer u vanuit een andere hoek naar de steen kijkt zult u de kleur en glans van de steen zien veranderen. De afwisseling van lichtere en donkere stenen komen door een verschil in de concentratie ijzer bij de vindplaats.

Handelsvormen en vindplaatsen

Als decoratiemateriaal wordt tijgeroog in verschillende vormen gebruik.Cabochons (bol geslepen) stenen worden voornamelijk bij sieraden zoals ringen, hangers en oorbellen gebruikt. De steen kan ook gepolijst worden om in de hand vastgehouden te worden.

Vindplaatsen

Tijgeroog wordt gevonden in Zuid-Afrika, West-Australië, India en in de Verenigde Staten. De steen wordt vooral gevonden in gebieden in deze landen met ijzerrijk gesteente.

Geneeskrachtige werking van tijgeroog

Ook al is de geneeskrachtige werking van de tijgeroog bekend, schakel bij lichte of ernstige klachten altijd medische hulp in. De volgende helende werkingen van de steen tijgeroog zijn het bekendst:

Bronchitis

Wanneer een tijgeroog net boven de navel wordt gelegd zal de trilling positief werken voor de bronchiën. Bij acute bronchitis werkt de steen wanneer deze op dezelfde plaats een nacht opgeplakt wordt door middel van bijvoorbeeld een hechtpleister.

Botten en gewrichten

Een tijgeroog kan de pijn in uw botten en gewrichten verzachten. Voor het beste effect kunt u de steen op de pijnlijke plek neerleggen voor enkele uren.

Hoofdpijn en migraine

De steen kan hoofdpijn verzachten, en migraine die veroorzaakt wordt door stress. Masseer beide slapen met de steen in cirkelende bewegingen.

Leverkwalen

Een oplegde tijgeroog helpt bij leverkwalen. Leg de steen onder uw middenrif rechts op uw buik.

Depressies

Houd de steen met regelmaat in uw hand vast.

Concentratievermogen

Wanneer de steen met enige regelmaat in de hand vast gehouden wordt helpt deze bij concentratie problemen.

Zelfvertrouwen

Wanneer u de steen als sieraad op uw huid draagt geeft de tijgeroog u meer zelfvertrouwen.

Maagrampen

Wanneer u de steen op uw huid draagt zal u minder last hebben van maagkrampen. U kunt de steen het beste direct op de pijnlijke plek leggen.

Kinderen

De steen straalt een zachte energie en is daarom ook heel goed geschikt voor kinderen.

Psychische geneeskracht

Tijgeroog versterkt het zelfbewustzijn en helderheid, stimuleert optimisme, herstelt yin/yang balans en vergroot creativiteit.

Gebruik in huis

U kunt de tijgeroog ook in huis bij de voor- of achter deur neerleggen dan beschermt de steen u voor de negativiteit die sommige mensen met zich mee brengen wanneer zij in uw huis komen.

Ontladen en opladen van de tijgeroog

De steen kan op verschillende manieren gereinigd worden. Dit kan door de steen enkele minuten onder een lopende, koude kraan te houden of de steen zeker 48 uur ondergedompeld in droog zout te bewaren. Ook kunr u de tijgeroog in de grond (aarde) begraven en de steen minimaal een nacht laten liggen.

Het opladen

Na gebruik als geneeskrachtige steen kunt u de steen één nacht in het maanlicht leggen om te ontladen. Dit mag ook achter het glas gebeuren. Het beste kunt u dit doen wanneer het volle maan is. Draag de tijgeroog nooit langer dan enkele dagen als sieraad, omdat de steen de energiestroom kan remmen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Edelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroogEdelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroogDe schoonheid van edelstenen bestaat uit verschillende kenmerken zoals kleur, glans en vorm. Pyriet met zijn gouden glan…
Een horloge maken - rijgenEen horloge maken - rijgenEen horloge maken is best wel een uitdaging. Het is op zich niet zoveel anders dan bijvoorbeeld een armband of een ketti…
Edelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen en mineralen hebben aantrekkingskracht op kinderen. Jonge kinderen kunnen namelijk over het algemeen goed de…
De kracht van edelstenenBijna iedereen onder ons is in het bezit van een edelsteen. Maar beseffen we ook dat bijvoorbeeld die diamant of robijn…
Edelstenen zijn krachtige geluksinstrumentenEdelstenen zijn krachtige geluksinstrumentenEdelstenen zijn de rijkste vruchten van moeder aarde, glanzend, zeldzaam en waardevol. Er bestaan talloze verhalen die d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unnameduploads, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Schreiber, G. De bijzondere kracht van helende stenen, België, 2001, 128 pagina’s
  • http://www.roessingh.nl/downloads/40557_Roessingh_PIJN_A5-DEF.

Reageer op het artikel "Tijgeroog, de steen tegen hoofdpijn"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 02-09-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Edelstenen
Schrijf mee!