InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Bergkristal, een zuiverende steen

Bergkristal, een zuiverende steen

Bergkristal, een zuiverende steen Al sinds de oudheid staat het bergkristal bekend om zijn krachtige en geneeskrachtige werking. De kleur van bergkristal is helder tot wit doorzichtig. De steen wordt ingezet bij kleine bloedingen, huidkwalen, zweetvoeten, brandblaren, overdadige transpiratie en nog vele andere kwalen. Het bergkristal wordt gepolijst of geslepen verwerkt in sieraden zoals oorbellen, kettingen en armbanden. In de geslepen vorm wordt het bergkristal ook voor pendels gebruikt. In de onbewerkte vorm kan het bergkristal in een vertrek worden neergezet om daar de energie zuiver te houden en positieve energie in die ruimte toe te voegen. Vele andere edelstenen kunnen opgeladen worden door ze op een groepje (cluster) bergkristal te plaatsen.

Geschiedenis

De naam bergkristal is afgeleid van het Griekse woord `krystallos` wat helder ijs betekent. In de oudheid en zelfs nog ver in de middeleeuwen werd er gedacht dat bergkristal namelijk versteend ijs was. In de Romeinse tijd was een bergkristal een krachtig amulet voor reizigers. Het bergkristal zou hen beschermen tegen ziekten en bevriezing. Ook het sabbelen op een bergkristal hielp goed tegen de dorst. Omdat het bergkristal overal ter wereld gevonden kan worden zijn er veel verhalen en legendes rond het bergkristal. Romeinse keizers dronken hun wijn uit bokalen gemaakt van bergkristal. Zij geloofden dat bergkristal hen zou behoeden voor vergiftiging en het is bekend dat bergkristal verkleurde bij de toen bekende giffen. De Romeinen geloofden ook dat er goden in het bergkristal woonden die hun wijsheid, moed en trouw in de liefde bracht. In Tibet wordt bergkristal al eeuwen verwerkt in geneeskrachtige instrumenten. De indianen legden de steen bij een pasgeboren baby om hun kind te beschermen tegen al het boze in de wereld.

Geneeskrachtige werking van het bergkristal

Ook al is de geneeskrachtige werking van edelstenen bekend, schakel bij ernstige of lichte klachten altijd medische hulp in.
Bergkristal is een steen met een enorme geneeskrachtige werking die het zelf genezend vermogen van ons lichaam versterkt. De volgende helende werkingen van de steen bergkristal zijn het bekendst:

Bloedingen

Wanneer de steen opgelegd wordt helpt het om kleine bloedingen te stelpen.

Brandblaren

Door de koelte van het bergkristal verminderen de brandblaren wanneer u de steen rechtstreeks op de blaar legt.

Ogen

Bergkristal versterkt het zien bij groene en grijze staar. Leg de steen minstens driemaal per dag op uw ogen.

Rust

Draag het bergkristal op uw huid. Dit zorgt voor rust op hectische momenten.

Misselijkheid, reisziekte, zeeziekte en evenwichtsstoornissen

Draag het bergkristal op uw huid aan een kettinkje of bevestig de steen met een hechtpleister op uw huid.

Bergkristal bestaat uit zuiver siliciumdioxide

De cellen van al onze weefsels bevatten de stof siliciumdioxide. Deze stof komt vooral in huid, haar, botten, tanden en nagels voor.

Aura

Bergkristal heeft een zuiverende en reinigende werking op de aura. Een aura is een energieveld waarmee ieder mens en ieder levend wezen mee omgeven is. Het bergkristal dient wel op de huid gedragen te worden of dienen voor langere tijd in de hand vastgehouden te worden. Draag het bergkristal niet langer dan twee weken achter elkaar. Omdat de steen werkt op de aura helpt het ook bij de volgende klachten:

  • huidkwalen
  • puistjes
  • kleine wondjes
  • eczeem
  • afbrokkelende nagels
  • bros haar
  • dof haar
  • overdadige transpiratie
  • zweetvoeten

Bergkristalgroepen

Deze vorm van bergkristal is geschikt om vertrekken te zuiveren en de harmonie in deze ruimten te herstellen. Ook werken deze kristallen om de energie zuiver te houden in vertrekken waarin veel zieke mensen door positieve energie toe te voegen.

Kleur, handelsvormen en vindplaatsen

Het bergkristal is helder tot wit en doorzichtig van kleur en heeft een glasachtige glans. Een kleine geslepen kristal kan worden gebruikt als pendel. Kleine stukjes bergkristal worden gebruikt om in de hand vast te houden, om te polijsten of om als sieraad te slijpen. Kleine en grotere groepen bergkristal worden vooral gebruikt om neer te zetten. Het bergkristal wordt in veel landen gevonden, maar de bekendste plaatsen zijn India en Sri Lanka. Bergkristallen worden ook gevonden in Kenia, Madagaskar, Brazilië, Bahia en Frans-Guyana. In de VS komt bergkristal voor in pegamieten, een stollingsgesteente dat bestaat uit zeer grote kristallen van meer dan 2,5 cm groot. In Zwitserland is een bergkristal gevonden van 135kg. In Oostenrijk werd in 1965 in een holte een kristal gevonden van bijna 1000kg. Bergkristallen komen daarnaast ook in mindere mate voor in Duitsland, Tsjechië, Polen en Frankrijk.

Toepassing en verzorging van bergkristal

Wanneer u een bergkristal wilt ontladen kunt u de steen enkele minuten onder een lauwwarme kraan houden. Een ketting van bergkristal kunt u s ‘nachts in een schaaltje met droge getrommelde hematieten leggen om deze te ontladen.
Zowel de steen als de ketting kunt u het best opladen in de volle zon.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bergkristal, aards én spiritueelBergkristal, aards én spiritueelBergkristal wordt als positief, helder, reinigend gezien … en als je je verdiept in bergkristal, dan klopt dit ook wel.…
Edelstenen - agaat, amethist en bergkristalEdelstenen - agaat, amethist en bergkristalEdelstenen, zoals agaat, amethist en bergkristal en vele andere mineralen worden onder andere gebruikt in sieraden. Een…
Kristallen schedelsKristallen schedelsEr zijn weinig vondsten die zoveel commotie hebben veroorzaakt als de zogenaamde 'kristallen schedels'. Deze doodshoofde…
Zuiverende edelstenenZuiverende edelstenenMisschien klinkt het voor sommige mensen vreemd, maar er zijn “zuiverende stenen”. Wie de sauna zo nu en dan bezoekt, ke…
Smaragd, de steen van MercuriusSmaragd, de steen van MercuriusDe smaragd staat bekend als de beschermende steen voor reizigers. In de oudheid werden er al amuletten en kunstvoorwerpe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Maria Magdalena, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bergkristal#Voorkomen
  • http://www.semoea.nl/edelstenen/bergkristal.html
  • http://www.artsofbeing.nl/betekenis-en-werking-mineralen/bergkristal-betekenis-en-werking

Reageer op het artikel "Bergkristal, een zuiverende steen"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 09-09-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Edelstenen
Schrijf mee!