InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Hematiet, steen van de rode planeet

Hematiet, steen van de rode planeet

Hematiet, steen van de rode planeet Hematiet is een steen die in de oudheid al gedragen werd door soldaten. Zij droegen deze steen bij zich omdat de steen bekend stond om zijn bloedstelpende werking. De steen zou hen helpen de strijd te overleven. Hematiet staat bekend om zijn geneeskrachtige werking. Bij kwalen als vermoeide benen, aambeien en bloedarmoede geeft hematiet verlichting. Van hematiet worden sieraden gemaakt zoals armbanden, kettingen en amuletten. Het mineraal hematiet wordt ook wel bloedsteen genoemd.

Geschiedenis

Het slijpwater van hematiet is rood van kleur. Dit is de reden dat de steen de bijnaam heeft gekregen van bloedsteen. Soldaten namen in de oudheid een hematiet mee naar de strijd die zij gingen voeren. De bloedstelpende werking van het mineraal was toen al bekend. De steen zou hun levenskracht geven en hen beschermen. Hematiet zou de soldaten helpen de strijd te overleven. In Egypte stond de hematiet als genezende steen van het bloed bekend. Amuletten van hematiet werden in de graven van bijna alle Farao’s aangetroffen. De amuletten lagen onder het hoofd van de dode. Deze amuletten werden meegegeven als steun om door te leven. In de steentijd werd het pigment van hematiet gebruikt voor rotstekeningen en lichaamsbeschilderingen.

Geneeskrachtige werking van hematiet

Ook al is de geneeskrachtige werking van edelstenen en mineralen bekend, schakel bij ernstige of lichte klachten altijd medische hulp in.

Aambeien

Hematiet kan helpen bij aambeien. Drink drie maal per dag een glas hematiet water. Dit water kunt u verkrijgen door een ketting van hematietbolletjes twaalf uur lang in een kan water te leggen.

Blaasklachten

Leg hematiet op de plaats van uw blaas.

Bloedarmoede

De steen helpt tegen bloedarmoede. Draag een ketting van hematietbolletjes direct op de huid.

Inslapen

Een ongeslepen hematiet samen met een rozenkwarts onder uw hoofdkussen helpt u met problemen bij het inslapen.

Menstruatieklachten

Hematiet helpt bij menstruatieklachten door te hevige of te kleine bloedingen. Draag hematiet op de huid met een hechtpleister of als halsketting.

Oogklachten

Bij oogklachten legt u de steen s ‘avonds ongeveer vijf minuten op de gesloten oogleden.

Vermoeide en opgezwollen benen

Samen met barnsteen en chalcedoon helpt hematiet om uw vermoeide en gezwollen benen tot rust te laten komen. De beste werking krijgt u wanneer u de stenen draagt als gemengde ketting op uw huid.

Witte en rode bloedlichaampjes

Draag een ketting van hematiet op de huid dat versterkt de aanmaak van witte en rode bloedlichaampjes.

Waarschuwing! Gebruik hematiet nooit bij enige vorm van ontsteking in uw lichaam. Hematiet kan de ontstekingsklachten juist versterken.

Kleur

Hematiet heeft een metaalglans en wordt gevonden in zwartgrijze tinten en in donker bruinrood. Hematiet is een ijzererts en krijgt door andere elementen in de omgeving van de vindplaats vaak een kleurige glans. De steen kan mat of glanzend gevonden worden. Hematiet is een mineraal dat sporen van magnesium, mangaan en titaan kan bevatten.

Handelsvormen

Een ruwe steen kan gebruikt worden om onder een hoofdkussen te leggen. Geslepen en gepolijst wordt de steen als amulet gedragen. Halfrond geslepen worden de hematietsteentjes als ketting of armband geregen.

Vindplaatsen

Het mineraal hematiet kunt u over de gehele wereld vinden. Het komt ook op de planeet Mars voor, de oranjerode kleur die Mars heeft is volledig te danken aan het mineraal. In Duitsland wordt hemetiet gewonnen rondom Lahn, hier bevindt zich de grootste voorraad van ijzererts ter wereld. Echter komt meer dan de helft van de totale voorraad hematiet uit de landen China, Brazilië en Australië.

Verzorging van hematiet

Ontladen

De steen neemt net als alle andere edelstenen en mineralen negatieve energie op. De steen moet worden ontdaan van alle opgenomen negatieve energie.

Opladen

Voor een optimale werking van hematiet moet ook deze steen weer opgeladen worden na gebruik. Dit kunt u doen door hematiet een nacht in getrommelde bergkristallen te laten ontladen. De steen wordt door de bergkristallen zowel ontladen-als opgeladen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De hematiet geeft kracht en moed aan de krijgerDe hematiet geeft kracht en moed aan de krijgerDe hematiet wordt ook wel bloedsteen genoemd, die naam deelt hij met de heliotroop die ook bloedsteen wordt genoemd. De…
Azuriet, een mineraal vol energieDe azuriet werd door de Egyptenaren gezien als een heilige steen. In de middeleeuwen werd er van het pigment van het min…
Jade, steen van de hemelJade, steen van de hemelDe edelsteen jade wordt ook wel de steen van de hemel genoemd en symboliseert de vijf deugden van de mens. De kleur van…
Amethist, een magische steenAmethist, een magische steenDe amethist is een edelsteen die al sinds de Middeleeuwen bekend staat om de geneeskrachtige werking. De kleur van de am…
Van ijzererts tot ruwijzerIJzererts bestaat uit ijzer-zuurstof verbindingen en verontreinigingen. De waarde van de erts wordt bepaald door het ijz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Svdmolen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hematiet
  • http://www.crystalstone.nl/level3pages.php?f=crystalstone&pageid=11182
  • http://members.tripod.com/mariella_and_daphna/diamondsareagirlsbestfriend/id23.html

Reageer op het artikel "Hematiet, steen van de rode planeet"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 07-10-2014
Subrubriek: Spiritueel
Special: Edelstenen
Schrijf mee!