InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaan)

Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaan)

Yogahoudingen  salabhasana (sprinkhaan) Salabhasana is een basishouding, maar niettemin zeer inspannend. Deze yogaoefening vraagt immers veel van de rug- en dijbeenspieren, omdat beide benen gestrekt in de hoogte worden gehouden. Ook de armspieren moeten flink worden aangespannen. Daardoor vergeet men wel eens om tijdens de oefening rustig door te ademen. Salabhasana (sprinkhaan) is een klassieke yogaoefening. Mede dankzij de vele gezondheidsvoordelen heeft deze asana in veel yogacursussen terecht een plekje verworven. Mensen met ernstige rugklachten kunnen beter eerst medisch advies vragen voordat ze aan salabhasana beginnen.

Inhoud

Oorsprong van salabhasana (sprinkhaan)

Het Sanskriet-woord 'salabha' betekent sprinkhaan, simpelweg omdat de houding bij de eerste aanblik lijkt op de anatomie van dit insect. Deze klassieke houding uit de hatha yoga is ook vermeld in de Gheranda-samhita, een van de gezaghebbende hatha yoga-handboeken, gebaseerd op de teksten van Goraksha, de stichter van hatha yoga als afgerond systeem. Veel handboeken sommen 84 klassieke asana's op, waarvan er volgens de Gheranda-samhita 32 houdingen geschikt zijn voor de 'gewone mensen' die vol in het leven staan.

Salabhasana (variant) / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsSalabhasana (variant) / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Een uitstekende, maar inspannende asana voor de rug- en dijbeenspieren. Blijf zolang mogelijk in salabhasana zonder de spieren te forceren. In het begin zal 5 seconden al lang zijn.
  1. Ga plat op de buik liggen, de kin op de vloer, de benen tegen elkaar en de armen eveneens gestrekt naar achteren.
  2. Adem in. Til tijdens de uitademing de benen van de vloer zonder ze te buigen.
  3. Breng in dezelfde beweging dus tijdens de uitademing ook het hoofd en het bovenlichaam zover mogelijk omhoog.
  4. Houd de armen en handen, handpalmen naar beneden gericht, evenwijdig aan het lichaam. Til ze zover mogelijk op. U kunt de handen ook gevouwen achter het hoofd houden (makarasana). Of steek de armen recht naar voren, de handen in namasté (zie foto).
  5. Probeer salabhasana 15 seconden vol te houden met maximale rekking of zolang als mogelijk zonder te forceren of buiten adem te raken. Naarmate de buikspieren beter getraind zijn, zult u de benen en de borstkas hoger van de vloer krijgen.
  6. Kom terug in de beginhouding. Ontspan u eventueel in savasana.

Aandachtspunten

Intuïtief willen velen die salabhasana beoefenen de adem vasthouden om de benen en borstkas zo hoog mogelijk van de grond te krijgen. Adem gewoon rustig door. Naarmate de spieren beter getraind zijn, vooral de buikspieren, zal salabhasana steeds beter lukken. Het is een kwestie van geduld. Span in deze yogahouding de bilspieren en dijen aan, en houd de benen bij elkaar. Probeer de ribbenkast van de vloer te krijgen en leg het hoofd in de nek.

Uitwerking

Salabhasana versterkt de rug-, arm-, dijbeen- en buikspieren. De verbeterde bloeddoorstroming komt vooral ten goede aan de buikorganen. Wie sterke rugspieren wil, is met salabhasana op de goede weg. Tijdens de menstruatie kan men deze asana beter achterwege laten. Vraag eerst professioneel medisch advies als u herniaklachten hebt of aan hoge bloeddruk lijdt.

Gezondheidseffecten van salabhasana (sprinkhaan)

De positieve gezondheidseffecten van salabhasana zijn talrijk. De Gheranda-samhita vermeldt overigens een variant van salabhasana, waarbij de handen achter het hoofd gevouwen worden. Deze asana wordt makarasana (krokodil) genoemd (zie foto). Het is een vermelding waard omdat mensen die kouwelijk zijn er veel baat bij kunnen hebben. Makarasana versterkt in dat opzicht de werking van salabhasana. 'De sprinkhaan' heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Obstipatie, maagklachten en winderigheid.
  • Slechte doorbloeding van de lever, de nieren en de alvleesklier.
  • Slechte eetlust (verbetert de spijsvertering).
  • Zwakke hamstrings, buikspieren en dijbeenspieren.
  • Kouwelijkheid.
  • Stress, onrust.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Yogahoudingen  ustrasana (kameel)Yogahoudingen ustrasana (kameel)Ustrasana verruimt de borstkas en verbetert de lichaamshouding. Deze klassieke yogaoefening is vermeld in de Gheranda-sa…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaan)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 25-10-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!