InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen ustrasana (kameel)

Yogahoudingen ustrasana (kameel)

Yogahoudingen  ustrasana (kameel) Ustrasana verruimt de borstkas en verbetert de lichaamshouding. Deze klassieke yogaoefening is vermeld in de Gheranda-samhita, een gezaghebbend yogageschrift uit India, en symboliseert standvastigheid en gericht zijn op de toekomst. Mensen op leeftijd die onlangs met yoga zijn begonnen, zullen ustrasana wellicht bijna als onuitvoerbaar beschouwen. Deze asana vraagt dan ook om een zeer lenige wervelkolom en zeer 'losse schouders'. Ustrasana stimuleert de zenuwcentra (chakra's) langs de ruggengraat, in het bijzonder de hartchakra.

Inhoud

Oorsprong van ustrasana (kameel)

Ustra is Sanskriet en betekent 'kameel'. De andere lettergreep asana wil zeggen 'lichaamshouding' of 'zit'. Ustrasana is een klassieke houding uit de hatha yoga en lijkt op de gekromde hals van een kameel, vandaar de naam. Hatha yoga is, conform de Goraksha-samhita, oorspronkelijk bedoeld om volledige beheersing te verkrijgen over het autonome zenuwstelsel. In het 'vuur van yoga' (hatha yoga) wordt het lichaam gesmeed en voorbereid op de lange, diepe meditaties, waarbij het zenuwstelsel zich geleidelijk aanpast om de ervaring van 'samadhi', ofwel de hoogste bewustzijnsfase, aan te kunnen.

Ustrasana / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsUstrasana / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Het is belangrijk dat u bij het achteroverbuigen de schouders zo ontspannen mogelijk houdt. Na standvastig oefenen worden de spieren van de rug en schouders geleidelijk soepeler. U merkt dan dat u steeds een stukje verder kunt doorbuigen.
  1. Ga geknield op de vloer zitten. Houd de knieën en voeten tegen elkaar aan, wreven op de vloer.
  2. Plaats de handen op de heupen en probeer de wervelkolom uit te rekken, waarbij u de borstkas verruimt, schouders naar achteren.
  3. Adem uit. Buig nog verder naar achteren, armen gestrekt richting voeten, en probeer met de handen de hielen te raken. De klassieke asana schrijft voor dat de handpalmen op de voetzolen worden gelegd. Een variant bestaat eruit dat u met de handen de enkels vastgrijpt.
  4. Probeer elke keer iets verder naar achteren door te buigen. Trek de schouders niet op, maar ontspan ze. De laatste fase van deze asana houdt in dat u het hoofd langzaam in de nek legt. Idealiter worden al deze fasen in een vloeiende beweging uitgevoerd.
  5. Blijf een halve tot één minuut in ustrasana. Adem rustig door.
  6. Kom in omgekeerde volgorde terug in de knielhouding. Rust eventueel uit in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Let er bij het achteroverbuigen op dat u de schouders ontspant en de borstkas zo veel mogelijk verruimt. Spreid de benen eventueel 10 tot 20 centimeter, voeten en knieën raken elkaar dus niet. In de beginfase kan dat helpen om de uitvoering van deze toch wel moeilijke yogahouding onder de knie te krijgen. Wie lijdt aan migraine, hoge bloeddruk, slapeloosheid en wie rugproblemen (letsel of een hernia) heeft, kan beter eerst medisch advies inwinnen alvorens aan ustrasana te beginnen.

Uitwerking

Ustrasana, ofwel de kameelhouding, staat voor vastberaden een eigen koers volgen, ondanks alle problemen die we op onze weg vinden. Deze asana stimuleert de chakra's in het algemeen en de hartchakra in het bijzonder. In fysiek opzicht corrigeert ustrasana afhangende schouders en een kromme rug. Ouderen zullen deze houding wellicht extra moeilijk vinden en als een uitdaging beschouwen.

Gezondheidseffecten van ustrasana (kameel)

Ustrasana is vermeld in de Gheranda-samhita als een van de 32 klassieke asana's die geschikt zijn voor mensen die vol in het leven staan. Het is een basishouding die in alle yogacursussen ingang heeft gevonden. Ustrasana kent een lange reeks van gezondheidsvoordelen en heeft een therapeutische en ondersteunende, hoewel niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slechte lichaamshouding (kromme rug).
  • Onderrugklachten als gevolg van vermoeidheid.
  • Nervositeit.
  • Stimuleert de klieren met interne secretie (endocriene systeem), zoals de schildklier en de alvleesklier.
  • Constipatie (stimuleert de spijsvertering en darmwerking).
  • Ademhalingsproblemen (ustrasana verruimt de borstkas).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Yogahoudingen  parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)Deze asana is een intensivering van utthita trikonasana, de gewone driehoekhouding. In combinatie met een voorwaartse en…
Yogahoudingen  tolasana (weegschaal)Yogahoudingen tolasana (weegschaal)Alle yogahoudingen zijn uiteindelijk gericht op meditatieve verdieping. In de hatha yoga vormen ze een aanzet om tot fys…
Yogahoudingen  salabhasana (sprinkhaan)Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaan)Salabhasana is een basishouding, maar niettemin zeer inspannend. Deze yogaoefening vraagt immers veel van de rug- en dij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen ustrasana (kameel)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!