InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Mindfulnesstraining en meditatie om rustiger te worden

Mindfulnesstraining en meditatie om rustiger te worden

Mindfulnesstraining en meditatie om rustiger te worden Rustiger worden in een samenleving die voortdurend sneller lijkt te gaan wordt alsmaar moeilijker. Je wordt van alle kanten overrompeld met berichten, informatie en beelden waardoor het lijkt alsof je in een maalstroom zit. Hierdoor kan een psychologische druk ontstaan die kan uitmonden in stress. Even de tijd stilzetten, tijd maken voor jezelf en de batterijen opladen is iets waar meer en meer mensen naar op zoek gaan. Een van de mogelijkheden om dit te doen is mindfulness. Mindfulnesstraining volgen kan je helpen om met een milde aandacht open te staan voor jezelf en de wereld. Door middel van meditatie en ademhalingsoefeningen kan mindfulness ervoor zorgen dat je een oase van rust vindt in de drukke samenleving. Letten op je ademhaling bij het mediteren is een cruciale methode van mindfulness om rustiger te worden.

Rustiger worden

Snel leven

De eenentwintigste eeuw is goed op weg om de eeuw van de technologie te worden. Van de pijlsnelle evolutie van gadgets als de smartphone naar de onvermijdelijke ontwikkeling van The Internet of Things: het lijkt stilaan alsof ons hele leven uit technologie bestaat. Deze ontwikkeling heeft ertoe geleid dat we in een alsmaar snellere levenswijze worden meegezogen waarbij we het gevoel hebben dat we de controle kwijt zijn.

Tempo

Als alles vlotter, makkelijker en toegankelijker wordt, zijn we min of meer gedwongen om daarin mee te gaan en het spel mee te spelen. Maar het is dit snelle tempo van leven waar meer en meer mensen genoeg van hebben. Het lijkt alsof ze letterlijk en figuurlijk naar adem moeten happen om hun drukke leven vol te houden. Ze gaan dan ook op zoek naar manieren om de tijd even stil te zetten en op een andere, tragere manier naar het leven te kijken. De bedoeling is om met andere woorden rustiger te worden.

Mindfulnesstraining

De redenen van die behoefte om "tijd te maken", om de "batterijen op te laden" hebben te maken met een psychologische druk die zowel lichaam als geest op de proef stelt. Stress, burn-out en depressie zijn maar enkele voorbeelden van aandoeningen die een teken aan de wand zijn van een leven dat zichzelf voorbijgaloppeert. In dat geval kan je echt gaan verlangen naar manieren om even een stapje opzij te zetten en afstand te nemen. Een mindfulnesstraining volgen is dan een van de mogelijkheden. Mindfulness is een begrip uit de boeddhistische wereld dat sinds het begin van deze eeuw erg populair is geworden.

Mildheid en respect

Mindfulness staat tegelijk voor de levenshouding die "mindful" (aandachtig, achtzaam) is, en de vorm van meditatie die mensen helpt om op een zachte manier met het leven en zichzelf om te gaan. Aandachtig zijn betekent dat je open staat voor jezelf, voor je verlangens, je ontgoochelingen, je emoties, maar ook voor het hele leven en de wereld zelf. Basisbegrippen hierbij zijn respect, mildheid en openheid van geest. Cruciaal is dat je hierbij niet oordeelt maar alles eerder neutraal bekijkt. Je kijkt aandachtig naar je acties, je reacties op de ervaringen die je meemaakt en hierbij oordeel je niet over wat je gedaan hebt.

Meditatie

Mediteren is een handeling die bij dit alles centraal staat. Door in een waardige zithouding te gaan zitten ben je voorbereid om open te staan voor je gedachten. Bij deze meditatie is het niet de bedoeling dat je ontsnapt aan de werkelijkheid en het hier en nu. Integendeel, je laat je gedachten maar op je afkomen zonder dat je deze afremt. Wat er bij het mediteren ook in je geest opkomt: je kan alles rustig zijn gang laten gaan. Waar het om gaat is dat je rustig wordt en de tijd neemt om te stoppen met je bezigheden en te kijken naar jezelf met een open, milde blik.

Rustig ademen

Een van de meditatiemethodes uit de zenboeddhistische traditie is om te letten op je ademhaling. Het is een goede manier om je te concentreren vermits je ademhaling er altijd is. Probeer hierbij te focussen op het inademen en uitademen en laat je gedachten de vrije loop. Dankzij de ademhalingsoefeningen van mindfulness kan je geleidelijk aan meer begrip krijgen voor jezelf, voor je daden en je reacties. Het kan zijn dat je daarbij om je stommiteiten gaat lachen, of dat je verbaasd staat over hoe je in de loop van de tijd veranderd bent als mens. Door dit regelmatig te doen kan je extra "ademruimte" creëren voor je innerlijk leven en rustiger worden.

Mindfulness boeken

Voorbeelden van interessante boeken over mindfulness zijn onder meer:
  • Mindfulness, in de maalstroom van je leven (Edel Maex)
  • Minfdulnesss werkboek (David Dewulf)
  • Gezond leven met mindfulness (Jon Kabat-Zinn)
  • Mindfulness voor beginners (Jon Kabat-Zinn)
  • Uit je hoofd, in het leven (Spencer Smith, Steven Hayes)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness (geraadpleegd op18/08/2015).

Reageer op het artikel "Mindfulnesstraining en meditatie om rustiger te worden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-04-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Rustiger worden
Schrijf mee!