InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – gomukhasana (koeienkop)

Yogahoudingen – gomukhasana (koeienkop)

Yogahoudingen – gomukhasana (koeienkop) In gomukhasana (koeienkop) haakt u de handen achter uw schouders ineen terwijl u met gekruiste benen zit. De houding doet met enige fantasie aan een koeienkop denken, vandaar de naam, en is zeer geschikt om de schouders los te maken. Dankzij de gekruiste benen krijgt u lenige heupen en getrainde beenspieren. Bij gomukhasana ligt de nadruk op de schouders en het bekken. De asana verruimt de borstkas en vergroot de longinhoud, wat de longventilatie ten goede komt. Wie door de jaren heen als gevolg van een ergonomisch verkeerde werkhouding een gebogen rug heeft gekregen, zou wel eens veel baat kunnen hebben bij gomukhasana.

Inhoud

Oorsprong van gomukhasana (koeienkop)

Het Sanskriet-woord go wil zeggen 'rund' of 'koe', en mukha betekent 'gezicht'. Vrij vertaald heet de yogahouding gomukhasana dan ook 'koeienkop'. Deze klassieke oefening uit de hatha yoga is een asana die ook vermeld is in het oude yogageschrift Gheranda-samhita als zijnde een van de 32 yogahoudingen die voor iedereen geschikt zijn. In gomukhasana kruist u de benen en rust het zitvlak op de voeten, waarbij u de handen achter de schouderbladen ineen haakt. Hoewel er ook veel varianten zijn (zie foto's). Het is een uitstekende asana voor mensen met stijve schouders en een verkeerde lichaamshouding.

Gomukhasana (variant) / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsGomukhasana (variant) / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Als u deze zithouding niet gewend bent, gebruik dan een dubbelgevouwen deken om de druk op de voetbeentjes en wreven weg te nemen. Zie foto voor de variant aangaande de beenplaatsing.
  1. Ga in dandasana, de benen gestrekt, de handen aan weerszijden van de heupen.
  2. Buig de linkerknie en schuif de linkervoet onder het zitvlak.
  3. Buig nu de rechterknie en plaats het gebogen been over het linkerdijbeen. Probeer zo comfortabel mogelijk in deze zithouding te volharden door de plaatsing van de voeten onder het zitvlak enigszins aan te passen. U zit nu op de hielen, de wreven rusten op de vloer. Idealiter horen de hielen elkaar te raken.
  4. Adem rustig door in de volledige yogahouding. Probeer u te ontspannen.
  5. Steek de rechterhand onder de oksel door en plaats de hand tussen de schouderbladen. De handpalm wijst naar achteren. Grijp met de linkerhand over de linkerschouder naar de rechterhand. Haak vervolgens de vingers van beide handen ineen.
  6. Kijk recht vooruit, concentreer u op de rug en schouders. Dankzij de schouderoefening zal de rug recht blijven. Forceer de rugspieren echter niet.
  7. Blijf ongeveer een minuut in gomukhasana (koeienkop). Adem rustig en ontspannen door.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in dandasana. Herhaal de yogahouding, waarbij u nu het linkerdijbeen over het rechterdijbeen brengt en ook de plaatsing van de armen wisselt.
  9. Ontspan u in savasana (lijkhouding).

Gomukhasana / Bron: Satheesan.vn / Wikimedia CommonsGomukhasana / Bron: Satheesan.vn / Wikimedia Commons

Aandachtspunten

Gomukhasana kent tal van variaties. De getoonde zithouding is de klassieke, originele versie. Ga op een yogamatje of op een dubbelgevouwen deken zitten om de druk op de wreven, hielen en voetbeentjes te verminderen. Dat geldt vooral voor degenen die deze houding met gekruiste benen niet gewend zijn. Gebruik eventueel een koord als u de handen achter uw rug niet bij elkaar krijgt. Oefen toegewijd en gedisciplineerd en het zal ook u mettertijd lukken om de vingers in elkaar te laten grijpen.

Voordelen

Niet alleen de schouderoefening, ook de zithouding levert voor beginners vaak problemen op. Er zijn dan ook veel varianten in omloop. De klassieke yogaoefening vergt doorzettingsvermogen, maar het is een voortreffelijke houding om de schouderspieren los te maken en heeft tal van andere voordelen. Mogelijk bestaat er een groot verschil tussen de lenigheid van de linker- en rechterschouder, wat mede de oorzaak is van spierspanningsklachten. Met gomukhasana corrigeert u deze 'onevenwichtigheid'. Stijve schouders zijn overigens vaak het gevolg van een ergonomisch verkeerde werkhouding.

Rustgevende werking

Ook psychische spanningen staan erom bekend dat ze een negatieve uitwerking hebben op de spieren en gewrichten van de schouders. Gomukhasana heeft een kalmerende, rustgevende werking en verruimt de borstkas, vergroot de longinhoud en verbetert aldus de longventilatie.

Bron: Brenkee / PixabayBron: Brenkee / Pixabay

Gezondheidseffecten van gomukhasana (koeienkop)

Gomukhasana focust op de schouders en heupen en corrigeert de lichaamshouding. Varianten van deze populaire yogahouding worden in veel yogacursussen beoefend, juist om schouderklachten te voorkomen of te verlichten. Gomukhasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende kwalen en aandoeningen:
  • Schouder- en bekkenproblemen.
  • Onrust, nervositeit.
  • Longproblemen.
  • Hoge bloeddruk.
  • Diabetes.
  • Gomukhasana helpt u beter te ontspannen...
  • … en zorgt voor een kaarsrechte lichaamshouding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – bhujangasana (cobra- of slanghouding)Yogahoudingen – bhujangasana (cobra- of slanghouding)Bhujangasana wordt ook wel sarpasana genoemd. De yogahouding lijkt op een cobra die dreigend zijn kop heft voordat hij t…
Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Yogahoudingen – utthita trikonasana (driehoekhouding)Yogahoudingen – utthita trikonasana (driehoekhouding)Utthita trikonasana (driehoekhouding) is een uitstekende stretchoefening voor de benen, rug, schouders en nek. De drieho…
Yogahoudingen – bharadvajasana I (vlecht)Yogahoudingen – bharadvajasana I (vlecht)Deze weldadige yogaoefening is gewijd aan Bharadvaja, een van de zeven Indiase wijsgeren uit vervlogen tijden. Van alle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – gomukhasana (koeienkop)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 06-04-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!