InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)

Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)

Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug) De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen geeft lichaam en geest een energieboost. De ideale houding voor 's ochtends. Setu bandha sarvangasana heeft echter tal van andere voordelen en is een panacee voor veel gezondheidsklachten, variërend van hoge bloeddruk tot verkoudheid, nervositeit en lage rugpijn door vermoeidheid. Mensen met milde depressieve klachten kunnen veel baat hebben bij setu bandha sarvangasana.

Inhoud

Salamba sarvangasana I (schouderstand) / Bron: Marcocarvalho / Wikimedia CommonsSalamba sarvangasana I (schouderstand) / Bron: Marcocarvalho / Wikimedia Commons

Oorsprong van setu bandha sarvangasana (brug)

Het Sanskriet-woord setu betekent 'brug'. En bandha wil zeggen 'binden' of 'overbruggen'. Sarvanga heeft als betekenis 'het hele lichaam' of 'alle ledematen'. Deze asana uit de hatha yoga is een beginnershouding en feitelijk een combinatie van twee asana's. De 'brug' is immers een variant van sarvangasana, een 'omgekeerde' yogahouding die dankzij de heilzame uitwerking ervan door B.K.S. Iyengar de 'moeder van alle asana's' werd genoemd.

Techniek

In de klassieke yoga wordt de 'brug' vanuit salamba sarvangasana I (schouderstand) uitgevoerd, het betreft een variant ervan (techniek I). Voor een beginner is dat wellicht een wat lastige overgang. De ''brug' kan dan ook worden voltooid vanuit de liggende positie (techniek II). Het is echter beter om uiteindelijk de klassieke weg te volgen vanwege de grote meerwaarde op gezondheidsgebied.

Setu bandha sarvangasana I (gevorderden)

  1. Ga in savasana en vervolgens in salamba sarvangasana I (schouderstand), waarbij u met de handen de rug steun biedt.
  2. Buig de benen gestrekt naar voren, enkels bij elkaar. Zorg ervoor dat de handen de rug goed ondersteunen.
  3. Buig zover door tot de voetzolen de vloer raken en het lichaam aldus een brug vormt, gesteund door de handen.
  4. Alleen het hoofd, de schouders, de bovenarmen en voetzolen raken de vloer.
  5. Blijf ongeveer een minuut in setu bandha sarvangasana.
  6. Kom in omgekeerde volgorde terug in salamba sarvangasana I en vervolgens in savasana.

Setu bandha sarvangasana (brug) / Bron: Joseph RENGER / Wikimedia CommonsSetu bandha sarvangasana (brug) / Bron: Joseph RENGER / Wikimedia Commons
Setu bandha sarvangasana II (beginners)
  1. Ga in savasana.
  2. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling, handpalmen op de vloer.
  3. Buig de knieën tot de onderbenen haaks op de vloer staan, op heupwijdte.
  4. De voeten rusten plat op de vloer.
  5. Adem uit, hef het bekken en trek de schouderbladen naar de ruggengraat toe (inschuiven). Steun met de handen uw onderrug (nierstreek) en maak de rug zo hol mogelijk, waarbij u de benen gestrekt houdt.
  6. Het lichaam rust op het hoofd, de schouderbladen, de bovenarmen en voetzolen.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in savasana.

Aandachtspunten

Mijd deze asana bij nekklachten, knie- of rugletsel. Win in die gevallen eerst medisch advies in en oefen onder begeleiding van een ervaren yogaleraar. Doe deze yogahouding evenmin in de laatste maanden van de zwangerschap. Overrek uw nek niet bij het 'inschuiven' van de schouderbladen, die dus niet te ver naar voren mogen zakken. Oefen eventueel op een deken om de druk op het achterhoofd en de schouderbladen te verminderen. Bhujangasana (cobra) en ustrasana (kameel) zijn uitstekende voorbereidende houdingen voor zowel techniek I als techniek II.

Uitwerking

De 'brug' kent veel voordelen in combinatie met salamba sarvangasana I. Allereerst is er de positieve uitwerking van de omgekeerde houding, waarbij het overschot aan bloed in de buik kan wegstromen en het hart, de longen en de schildklier beter doorbloed worden. In salamba sarvangasana I wordt het hart minder belast en krijgt rust.

Rug

De werking van de 'brug' heeft vooral betrekking op de achterwaartse buiging van de ruggengraat, een weldaad voor de rugspieren. Bovendien worden de buikorganen gemasseerd, de arm- en schouderspieren getraind en de borstkas verruimd.

Gezondheidseffecten van setu bandha sarvangasana (brug)

Setu banddha sarvangasana is een uitstekende houding tegen rugklachten als gevolg van vermoeidheid, bijvoorbeeld na een lange werkdag. Veel yogascholen hebben deze asana opgenomen in de oefenschema's en adviseren de houding aan mensen met een milde depressie. De 'brug' heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Onrust, stress.
  • Depressieve klachten (mild).
  • Menstruatieklachten.
  • Astma.
  • Hoge bloeddruk.
  • Lage rugplijn (vermoeidheid).
  • Gebrek aan energie (vitaliteit).
  • Vermoeide benen.
  • Verkoudheid (sinusitis).
  • Osteoporose.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  urdhva padmasana (in schouderstand)Yogahoudingen urdhva padmasana (in schouderstand)Urdhva padmasana sarvangasana is een variant van de schouderstand. Deze asana zorgt ervoor dat er nog meer bloed naar de…
Yogahoudingen  eka pada sarvangasanaYogahoudingen eka pada sarvangasanaEka pada sarvangasana is een variant van salamba sarvangasana I. Vanuit de schouderstand plaatst u een been volledig ges…
Yogahoudingen  viparita karani (halve kaars)Yogahoudingen viparita karani (halve kaars)Viparita karani wordt in de yogawereld geroemd als de verjongingshouding bij uitstek. Zelfs de Gheranda-samhita, een kla…
Yogahoudingen  halasana (de ploeg)Yogahoudingen halasana (de ploeg)Halasana (de ploeg) is een uitstekende oefening om de ruggengraat soepel te houden. Eigenlijk is deze yogahouding een vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 18-03-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!