InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – parsva halasana (gedraaide ploeg)

Yogahoudingen – parsva halasana (gedraaide ploeg)

Yogahoudingen – parsva halasana (gedraaide ploeg) Parsva halasana is een variant van halasana (ploeg). De ‘gedraaide ploeg’ intensiveert deze basishouding, waarbij de voeten niet achter maar naast het hoofd op de vloer rusten. De voordelen van parsva halasana zijn vergelijkbaar met die van halasana. Deze voortreffelijke stretchoefening voor de rug wordt in veel yogascholen gebruikt als voorbereiding op pranayama (ademoefeningen) en meditatie. Zoals bij alle torsiehoudingen kunnen mensen met chronische obstipatie veel baat hebben bij parsva halasana.

Inhoud

Oorsprong van parsva halasana (gedraaide ploeg)

Het Sanskriet-woord parsva betekent ‘zijde’ of ‘flank’. En hala wil zeggen 'ploeg'. Parsva halasana is een klassieke yogahouding uit de hatha yoga, waarbij de voeten zich idealiter evenwijdig naast het hoofd bevinden en de onderrug intens gedraaid wordt. Volgens de oude Indiase yogahandboeken heeft parsva halasana een verjongend effect. Er is veel oefening nodig om in parsva halasana tot een heilzame ontspanning te komen.

Halasana (ploeg) / Bron: Flora-Victoria / Wikimedia CommonsHalasana (ploeg) / Bron: Flora-Victoria / Wikimedia Commons

Techniek

Parsva halasana maakt de rug zeer lenig en is in dat opzicht vergelijkbaar met bijvoorbeeld ardha matsyendrasana. Let er bij het uitvoeren van deze variant van halasana op dat de rug zo recht (verticaal) mogelijk blijft en de borstkas niet meedraait wanneer u de voeten voorzichtig naast het hoofd brengt.
  1. Ga in savasana (lijkhouding). Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling, de benen gestrekt, de armen losjes langs het lichaam.
  2. Breng tijdens een uitademing de benen gestrekt omhoog tot ze een hoek van vijfenveertig graden vormen met het lichaam.
  3. Buig nu het bekken mee terwijl u de benen verder over het hoofd brengt. Houd de ellebogen op de vloer en steun het bekken met de handen. Blijf even in deze houding, de gestrekte benen evenwijdig met de vloer.
  4. Buig nu verder door tot de tenen de vloer raken, kin op de borst (jalandhara bandha). U bent nu in halasana (ploeg). Steun de nierstreek met de handen.
  5. Breng de voeten vervolgens zover mogelijk naar rechts, plaats ze naast en evenwijdig met het hoofd, de benen gestrekt en gesloten. Houd de rug recht, de borstkas in een hoek van negentig graden met de vloer.
  6. Blijf ongeveer een halve minuut in deze yogahouding. Kom in omgekeerde volgorde terug in halasana en doe de oefening links.
  7. Ontspan in savasana I of II (lijkhouding).

Aandachtspunten

Houd tijdens het uitvoeren van parsva halasana de benen gestrekt, het bovenlichaam haaks op de vloer. Het kinslot (jalandhara bandha) is een goede indicatie dat dat gelukt is. Laat de spieren dus geen moment verslappen, maar forceer ze niet. Volg de weg van de geleidelijkheid, een van de kernpunten in hatha yoga. Ontspanning in parsva halasana, en daarbij geruime tijd in deze houding blijven, lukt alleen na toegewijd oefenen.

Varianten

De verschillende varianten van halasana, zoals karnapidasana en parsva halasana, lijken bij de eerste aanblik makkelijk. De schijn bedriegt. Geleidelijkheid is het sleutelwoord. Indien u uw spieren niet forceert, zult u merken -- zoals bij alle yogahoudingen -- dat u steeds leniger worden. Tijd mag geen rol spelen, het is immers geen wedstrijd. Houd de voltooide parsva halasana zo lang vol als weldadig is.

Uitwerking

Parsva halasana heeft een versterkende uitwerking op de rug en de buikspieren. Door de zijdelingse draaiing van het onderlichaam neemt de buikdruk toe, wat gunstig is voor mensen met chronische obstipatie. Bij prostaatlijders kan deze oefening wat ongemakkelijk aanvoelen, wat te wijten is aan de toenemende druk in de onderbuik tijdens het oefenen. Naast de verjongende uitwerking van parsva halasana vermindert deze yogahouding stress en onrust. Parsva halasana heeft een goede invloed op onder andere de schildklier, de lever, de milt en de wervels.

Gezondheidseffecten van parsva halasana (gedraaide ploeg)

Mijd deze oefening bij rug- en nekklachten die niet te wijten zijn aan vermoeidheid. Win dan eerst medisch advies in. Parsva halasana wordt vaak gebruikt als voorbereiding op pranayama (ademoefeningen) en meditatie. De halasana-cyclus vormt een van de weldadigste en meest effectieve oefeningen uit de hatha yoga. Parsva halasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Obstipatie.
  • Maagklachten.
  • Stijve rug en nekklachten door vermoeidheid.
  • Vetzucht rond het middel.
  • Hypothyreoïdie (trage schildklierfunctie).
  • Stress, nervositeit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – eka pada sarvangasanaYogahoudingen – eka pada sarvangasanaEka pada sarvangasana is een variant van salamba sarvangasana I. Vanuit de schouderstand plaatst u een been volledig ges…
Yogahoudingen – upavistha konasana (zittende hoekhouding)Yogahoudingen – upavistha konasana (zittende hoekhouding)In upavistha konasana vormen de benen een extreem wijde hoek tijdens de voorwaartse buiging. De 'zittende hoekhouding' s…
Yogahoudingen – padangusthasana (grote-teengreep)Yogahoudingen – padangusthasana (grote-teengreep)Een voortreffelijke yogahouding voor wie 'niet meer met de vingers aan de grond kan'. Een weldaad voor de (vermoeide) ru…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – parsva halasana (gedraaide ploeg)"

Infoteur: Orion
Gepubliceerd: 21-11-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!