InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Joodse meditatie als alternatief voor yoga

Joodse meditatie als alternatief voor yoga

Joodse meditatie als alternatief voor yoga Yoga is razend populair over de hele wereld. En voor velen helpt het met flexibiliteit, houding, balans en ontspanning. Joden moeten er echter voor zorgen dat hun gedachten, spraak en handelingen koosjer zijn. Volgens Rabbijn Ginsburgh is yoga niet koosjer omdat er sprake is van afgodendienst. Het gaat er met name om dat door yoga de mens zich verenigd met het goddelijke. Dit is het geloofsysteem van afgoderij. Er zijn alternatieve Joodse meditatievormen die Joden kunnen helpen bij angst en stress en die conform het geloof in Eén G'd zijn.

Wat is yoga?

Het doel van yoga is om de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen om zich zo te verenigen met God. Indiakundige Jean Herbert definieert yoga als volgt:
"yoga is de staat waarin de mens zich onder één juk met het goddelijke bevindt, dat wil zeggen verbonden met het goddelijke, zoals dit wordt uitgedrukt in het woord religie. Met een kleine variant drukt het woord yoga de toestand uit, waarin de 'waarneembare mens' ook verbonden is met de 'wezenlijke mens', dat wil zeggen waarin de mens zijn ware aard heeft herkregen en er in overeenstemming mee leeft. De yogatechniek, hoe deze ook mag zijn, is een discipline, waardoor de mens tracht tot de staat van yoga te komen."

Hindoeïsme, boeddhisme en jaïnisme

Er is een breed scala aan yogascholen, -praktijken en -doelen in het hindoeïsme, boeddhisme en jaïnisme. De meest bekende vormen van yoga zijn Hatha yoga en Rāja yoga. De oorsprong van yoga gaat vermoedelijk terug tot pre-Vedische Indiase tradities; het wordt genoemd in de Rigveda, maar hoogstwaarschijnlijk is het ontwikkeld rondom de zesde en vijfde eeuw voor het begin van de gewone jaartelling, in de ascetische en śramaṇa-stromingen in het oude India. In de jaren 80 werd yoga populair als een systeem van lichaamsbeweging in de westerse wereld. In India behoudt het evenwel zijn meditatieve en spirituele kern. Er zijn studies gedaan naar de effectiviteit van yoga ten aanzien van bepaalde ziektes zoals kanker, schizofrenie, astma, etc. Maar de resultaten daarvan zijn omstreden.

Joodse (Chabad) visie: Yoga is verbonden met afgoderij

Volgens de visie van de Joodse Chabad Rabbijn Ginsburgh is yoga treife c.q. niet-koosjer omdat het intrinsiek verbonden is met afgodendienst (avodah zara) 1. Het gaat er met name om dat door yoga de mens zich verenigd met het goddelijke. Dit is het geloofsysteem van afgoderij. Voor een Jood betekent het prijzen van hindoeïstische goden reizen ver van huis, zo stelt Chabd Rabbijn Freeman. En het is niet nodig. Er zijn veel geweldige Joodse tools voor het verlichten van angst en het leren omgaan met stress. Zoek gewoon iemand die leert hoe je die hulpmiddelen kunt gebruiken zonder een agenda. Blijf thuis. Maak het gewoon comfortabeler in jezelf.

Hieronder zijn alternatieve vormen voor yoga te vinden die geschikt zijn voor Joden (en niet-Joden) die willen uitgaan van de Eenheid van G'd.

Alternatieve meditatievormen voor Joden (en niet-Joden)

Wat is Joodse meditatie?

Dit is meditatie: Als je eenmaal een lering hebt geleerd en de ideeën in je geest hebt georganiseerd, probeer het dan zo duidelijk mogelijk te visualiseren. Als je eenmaal die visualisatie hebt, probeer dan het essentiële leven van de les te voelen. Als je geest volledig gefocust is, zal de lering je bewegen totdat je niet langer hetzelfde zelf bent en je dag niet langer dezelfde dag is. Dan is het de jouwe geworden.

Ochtendmeditatie

Je kunt je dag ingaan als een slaaf van zijn meester, of als doelwit glijdend als mens. Laat de wereld wachten als je 's morgens opstaat. Tart het een beetje. Eerst iets leren om je te inspireren. Neem even de tijd om erover te mediteren. En dan kun je je in de duisternis storten, vol van licht waarmee je het kunt verlichten.

Joodse meditatie tegen woede

Bereid jezelf voor met deze meditatie, en als je woede voelt die je overwint, loop er dan in gedachten doorheen: Weet dat alles wat je overkomt afkomstig is van een enkele Bron, dat er niets buiten die Eenheid is om de schuld te krijgen voor welke gebeurtenis in het universum dan ook. En hoewel deze persoon die je heeft beledigd, pijn heeft gedaan of je bezit heeft beschadigd, een vrije keuze krijgt en schuldig wordt bevonden voor zijn beslissing om iets verkeerds te doen - dat is zijn probleem. Dat het met je moest gebeuren - dat is tussen jou en de Ene daarboven.

Chabad- en Breslov-meditatie

Binnen het Jodendom bestaan twee Chassidische groeperingen die aan meditatie doen. Dat zijn Breslov en Chabad. Breslov-meditatie wordt hitbodedut genoemd, wat 'alleen-zijn' betekent. De nadruk ligt op alleen zijn met G'd en rechtstreeks met G'd praten, vanuit het hart. Chabad-meditatie wordt hitbonenut genoemd, wat je zou kunnen vertalen als 'opnieuw begrijpen'. De focus is om diep na te denken over de mysteries van de Schepper, de schepping en de ziel totdat deze ideeën echt onderdeel van je worden - echt genoeg om je persoonlijkheid en gedrag te beïnvloeden.

Andere vormen van Joodse meditatie

Rabbi Tzvi Freeman biedt een eerste toegang tot authentieke en praktische Joodse meditatie. Hij neemt ons stap voor stap mee door de woorden van het ochtendgebed en zorgt voor beelden en concepten voor een bewuste focus. Deze serie biedt geleide meditaties passend bij het dagelijkse gebed.

Meditatie conform de Joodse Chabad-filosofie

Er zijn op de Chabad-site nog drie artikelen verschenen die gaan over meditatie conform de Joodse Chabad-filosofie. In deel een van deze serie worden de fysiologische, emotionele en spirituele voordelen van mindfulness en rust onderzocht. In deel twee wordt de Tora-benadering van opmerkzaamheid uitgebreid en een paar beproefde en waargebeurde praktijken beschreven die vervat zijn in traditionele leringen. In deel drie (https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1471874/jewish/A-Practical-Guide-to-a-Calmer-Spirit.htm) worden een aantal praktische en gemakkelijk toegankelijke methoden opgesomd, te beginnen met eenvoudige ontspanningstechnieken. Deze dertien suggesties (strategieën voor rust: ademhalingsoefeningen, progressieve spierontspanning, oefening, meditatie, inbeelding, vriendschap en gemeenschap, persoonlijke verzorging en genegenheid, muziek, positieve spraak, tracht gut (denk positief), dankbaarheidsdagboek bijhouden, het dagelijks bestuderen van de Tora (waaronder Pirkei Avot, dat als doel heeft om spiritueel sterk en gezond te blijven)) zijn één van de inleidende oefeningen die de auteurs het nuttigst vonden, afgeleid van de studie van de chassidische filosofie, en gebaseerd op bijna vier decennia aan ervaring op het gebied van Joods onderwijs, klinische gezondheidszorg, workshops voor persoonlijke ontwikkeling en counseling.

Alternatieve lichaamsbeweging voor Joden (en niet-Joden): nieuwe koosjere oefeningen van Rabbijn Ginsburgh

Volgens Rabbijn Ginsburgh is het mogelijk om nieuwe koosjere oefeningen te ontwikkelen die in de lijn van Kabbala en Chassidisme liggen om zo G'ddelijkheid in de wereld te brengen. Anno 2018 worden sommige van deze bewegingen in India onderwezen door Dror Shaul in Daramsala en door Zohar David in Rishikish. Het doel is om dit uit te breiden en een volledig gelijkgerichte aanpak voor lichaam en geest te creëren. Hierbij zullen zowel Joden als niet-Joden baat bij hebben.

Joodse meditatie door Rabbijn Ginsburgh

  • Jewish meditation #1 ● Intro to chedvah breathing ● Harav Yitzchak Ginsburgh: https://www.youtube.com/watch?v=DWsoYYN-ZM8
  • Jewish meditation #2 ● Chedvah breathing and the sefirot ● Harav Yitzchak Ginsburgh: https://www.youtube.com/watch?v=-n5I_d-UeUo&t=47s
  • Jewish meditation #3 ● Chedvah breathing: Experiencing joy ● Rabbi Yitzchak Ginsburgh: https://www.youtube.com/watch?v=egHHSr5W9s0

Voetnoot
1 Niet alle religieuze Joden zijn het met het standpunt van Rabbijn Ginsburgh eens. Er zijn rabbijnen die koosjer yoga aanbieden. Ze zeggen dat alle verbondenheid met religie (zoals Boeddha beelden) is verwijderd en dat het alleen om oefeningen gaat. Maar volgens yoga leraren kan dan niet meer gesproken worden over yoga omdat de essentie van yoga is verbonden te zijn met god, zoals Pattabhi Jois, een Indiase yogaleraar en een Sanskriet-geleerde, zegt die de vinyāsa-stijl van yoga ontwikkelde en populariseerde die wordt aangeduid als Ashtanga Yoga. "De meeste hindoeïstische teksten bespreken yoga als een oefening om de zintuigen te beheersen en uiteindelijk de geest. De meest bekende is de Bhagavad Gita (daterend uit de 6e tot de 3e eeuw vGT), waarin Krishna spreekt over vier soorten yoga - bhakti of devotie; jnana, of kennis; karma of actie; en dhyana, of concentratie (vaak raja yoga genoemd, hoewel niet alle bronnen het eens zijn over de term) - als paden om moksha te bereiken, het ultieme doel volgens het hindoe-begrip. Van de vier heeft de beschrijving van dhyana-yoga het meest gemeen met yoga zoals het tegenwoordig grotendeels wordt begrepen", (Yoga Beyond Asana: Hindu Thought in Practice, hafsite.org).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Discipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van geest en lichaam in YogaDiscipline van de geest en het lichaam vormt de essentie van yoga. Vele beoefenaars van yoga ervaren dat zonder een goed…
Yoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga is gebaseerd op het verbeteren van de mentale, fysieke en spirituele gezondheid. Hoe kun je zelf aan yoga beginnen?…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • http://www.inner.org/block/yoga-can-it-be-kosher-rav-ginsburgh-addresses-the-question
  • http://www.inner.org/questions-and-answers-about-harav-ginsburghs-position-on-yoga
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3332306/jewish/Kosher-Meditation.htm
  • https://www.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/956493/jewish/Jewish-Meditation.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Yoga
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Yoga

Reageer op het artikel "Joodse meditatie als alternatief voor yoga"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-08-2018
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!