Ontzag voor G'd geeft religieuze Joden positieve energie

Ontzag voor G'd geeft religieuze Joden positieve energie Wanneer we geconfronteerd worden met een orkaan, de Grand Canyon of het heelal voelen we een enorm gevoel van ontzag. Eigenlijk kan ontzag in heel veel dingen en momenten gevonden worden. Dit gevoel geeft ons enorm veel positieve energie. Stop te kijken naar wie u bent. Kijk naar wat u kunt. U kunt problemen oplossen in plaats van lijdzaam toezien. G'd is de bron van al het ontzag. Als de schepping al ontzagwekkend is, hoe ontzagwekkend is G'd dan wel niet?

Ontzag geeft u positieve energie

B'aima betekent in het Hebreeuws "met ontzag". Wanneer we naar de sterren kijken zien we macht, schoonheid en harmonie. We realiseren ons dat de kleine ster feitelijk een zon is. We voelen ons nederig en nietig en realiseren ons dat we sterfelijk zijn. Dit gevoel maakt ons niet depressief maar geeft enorme positieve energie omdat we ons voelen samensmelten met het groter geheel.

Als u het geheim van ontzag kent en het effectief gebruikt kunt u haar kracht dagelijks gebruiken.

Hoe vang je het ontzag-gevoel?

Het geheim is om het ontzag-gevoel te vangen en het in herinnering te roepen om de energie in de toekomst te gebruiken. Hoe doet u dit? De volgende keer dat u zo'n ervaring meemaakt zegt u hardop hoe u ervan onder de indruk bent. Het moment wordt dan geconcretiseerd. De volgende stap is dat u de ontzagwekkende ervaring in uw gedachte afspeelt. U kunt dat bijvoorbeeld doen wanneer u in de file staat. U projecteert uw ervaring en plotseling ziet de wereld er anders uit. U bent op een andere golflengte. Dit is geen gewone file!

Zet dingen in perspectief

Stel dat u ruzie heeft met iemand. U wordt boos. Is hier een remedie tegen? Jazeker. Loop naar buiten en kijk naar de hemel en realiseer u hoe ontzagwekkend het is. Daarna keert u terug en verontschuldigt u zich. Ontzag bevrijdt u van de grenzen van uw lichaam. U bent plotseling in een wereld met andere dimensies, van eeuwigheid, schoonheid, macht en majesteit. Het is niet langer u en ik. We zijn allemaal één.

Ontzag in "kleine dingen"

De wereld lijkt zo gewoon. Toch kunnen we in het alledaagse veel bijzondere dingen zien die ontzag kunnen opwekken. In plaats van dat we onze omgeving voor gewoon aannemen moeten we ons er met bijzondere aandacht op focussen. Kijk bijvoorbeeld naar de mens hoe bijzonder die is. Hoe fantastisch het is dat een mens kan spreken bijvoorbeeld: de coördinatie van de lippen, tanden, tong, de hersenen die alles oproepen, formuleren en gedachten overbrengen in bewegingen van de spieren die dan een geluid voortbrengen. U hoeft niet de wereld over te reizen op zoek naar ontzagwekkende momenten. Ze zijn constant om ons heen. Kijk gewoon goed om u heen. Er is niets gewoons aan ons bestaan. Een heel bos kan voortkomen uit één enkel zaadje! Blijf u constant verbazen over het leven, wie we zijn en wat we doen. U zult merken dat u de wereld op een heel andere manier ervaart.

Verheven menselijk potentieel

Een luipaard is ontzagwekkend, evenals als een super-computer. Maar een mens is nog veel ontzagwekkender. De mens heeft een spiritueel potentieel. Elk mens is geschapen naar het beeld van G'd. We hebben goddelijke krachten. We kunnen groots worden door God na te streven. Dat alleen al maakt een mens ontzagwekkend. Koning David schreef: Wanneer ik naar de hemel kijk en het werk van Uw vingers zie, denk ik aan de mens. en ik zeg: "Wat is de mens dat U hem herinnert? Wat is de mensheid waar U omgeeft?" En toch heeft U hem een beetje als G'd gemaakt. Open uzelf en ontdek uw ware potentie. Onderschat uzelf niet. Stop te kijken naar wie u bent. Kijk naar wat u kunt. U kunt problemen oplossen in plaats van lijdzaam toezien. Wees altijd bewust van uw ontzagwekkende kracht binnen uzelf en bij anderen. Behandel iedereen met respect en doe dat ook met uzelf.

G'd is de bron van ontzag

G'd is de bron van al het ontzag. Als de schepping al ontzagwekkend is, hoe ontzagwekkend is G'd dan wel niet? Wanneer we ons realiseren dat G'd bestaat opent dit nieuwe perspectieven, nieuwe dimensies. G'd is een persoonlijke G'd. Hij is van ons bewust. Wij zijn in Zijn aanwezigheid. Hij besteedt aandacht aan ons. Hij communiceert met ons. Hij is hier en beschikbaar. G'd wil dat wij samen met hem de wereld onderzoeken. G'd houdt van u. Dat is fantastisch nieuws! Daarom heeft G'd Zich geopenbaard via de Tora. Het is Zijn boodschap aan de wereld waarvan Hij houdt. Via gebed is het mogelijk om met G'd te communiceren. U spreekt dan met de Schepper van de gehele schepping. Realiseert u dat goed! Vraag uzelf steeds af waarom u iets doet. Het is voor de eer om verbonden te zijn met uw Schepper. Realiseert u zich dit voordat u gaat eten, werken, slapen, etc.

Wandel met uw hoofd in de hemel en met beide voeten op de grond!

Waarom is ontzag een ingrediënt van wijsheid?

  • Ontzag geeft u geweldige positieve energie.
  • Ontzag verheft u boven kleinzerigheid.
  • De realiteit van de wereld is dat er niets gewoon is.
  • Het leven is enerverend als u de kracht van ieder moment begrijpt.
  • Concretiseer ontzagwekkende ervaringen en roep ze elk moment op.
  • Ontzag is het resultaat van verwezenlijkt potentieel.
  • Ontzag is zelfs in klein dingen zichtbaar.
  • Breng ontzag in verbinding met de Schepper.
  • Ontdek de kracht en het plezier van het ontdekken van de waarheid.
  • Kijk naar de sterren en breng uw leven in perspectief.

Lees verder

© 2008 - 2020 Jehoeda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • Tenach
  • God in Search of Man - Abraham Joshua Heschel

Reageer op het artikel "Ontzag voor G'd geeft religieuze Joden positieve energie"

Infoteur: Jehoeda
Laatste update: 09-02-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!