Angst omzetten in positieve energie volgens Joodse wijsheden

Angst omzetten in positieve energie volgens Joodse wijsheden Angst is een slechte raadgever, zo luidt het gezegde. Toch kan de energie ervan gebruikt worden voor goede doeleinden. Angst voor de gevolgen van iets kan een grote motivator zijn om een karwei snel en efficiënt te doen. Het Hebreeuwse woord yirah betekent 'angst hebben' of 'zien'. Yirah leert ons dat de essentiële keuze van het leven is je ogen te openen voor beschikbare mogelijkheden en bang te zijn voor de gevolgen die deze realiteit vermijden.

Wees bang voor nietszeggendheid

Het leven is een serieuze aangelegenheid. Elk moment kan ten volle benut worden of verspild worden in nietsdoen. De grootste menselijke angst is te leven zonder doel. We willen allemaal invloed hebben: anderen helpen, de wereld veranderen, etc. Gebruik de angst om uzelf te inspireren uit te zoeken wat het meest in het leven telt. Ga dan aan de slag.

Angst voor sterfelijkheid

Iedereen weet dat hij op een dag zal sterven. Toch realiseren we ons niet dat het ieder moment kan gebeuren. Deze wetenschap moet ons doen beseffen onze tijd nuttig te gebruiken. De Joodse wijzen zeggen: "Zet uw leven op het spoor één dag voordat u zult sterven." Leef iedere dag alsof het uw laatste dag is, want op een dag is het voorbij.

Wees niet kleinzielig

Hoe voorkomt u kleinzieligheid? Stel u voor dat u met uw kinderen of uw ouders ruzie hebt en er achter komt dat u nog één dag te leven hebt. Wat zou u zeggen? Te vaak realiseren we ons niet dat we niet appreciëren wat we hebben. Het leven is te kostbaar om kleinzielig te doen.

Vrees God

In het Jodendom bestaat er de verplichting God te vrezen. Dit heeft als doel de realiteit en de gevolgen van onze handelingen onder ogen te zien. God kijkt constant mee met onze handelingen. Eens moeten verantwoording afleggen voor onze daden. Maar God vrezen geeft ons volledige vrijheid. Het maakt ons los van alle andere angsten. God is altijd nabij om te helpen. God is de sleutel om alles te bereiken wat we willen.

Mythen over angst

Mythe: angst is pijnlijk

Aan de ene kant proberen mensen angst te vermijden, aan de andere kant kijken we graag naar horror films. Hoe kunnen we deze tegenspraak verklaren? Angst geeft een huiveringwekkende ervaring. Leven zonder angst is saai. Hoe haalt u het meest uit uw leven? Denk dat u constant in een achtbaan zit en voel de huiveringwekkende ervaring bij alles wat u doet.

Mythe: angst is verlammend

Angst is niet verlammend. Het geeft u enorme kracht die u niet eerder voelde. Angst is alleen schadelijk als u er voor wegloopt. U kunt meer dan uw denkt. Gebruik uw angst als positieve energie om dingen die u niet kunt aan te pakken. U zult erg effectief worden.

Mythe: angst betekent verlies van vrijheid

Het tegenovergestelde is juist waar. Wanneer u God vreest leidt dit tot vrijheid. God wil u niet als een robot behandelen. Hij wil het allerbeste voor u. Wanneer u God vreest verliest u de angst voor alle andere zaken.

Mythe: angst is vernederend

De Joodse wijzen zeggen: "Iemand die God dient omdat hij beloning zoekt of geen straf wil, is een slechte dienaar." Iemand die God dient uit liefde is op een veel hoger niveau. We moeten streven naar het goede omdat het goed is, niet omdat het de wil van Boven is.

De pijn reflex

Iedereen is geboren met de mogelijkheid pijn te voelen. Maar sommige mensen voelen nooit pijn. Zij leven in constant gevaar. Pijn is essentieel om te overleven. Dat is het doel van het vrezen van God, het steeds in gedachten houden van de consequenties van ons handelen. Het is niet het levensdoel op zich, maar een middel tot een doel. Het helpt ons tweemaal na te denken voor iemand te beledigen of te schreeuwen naar onze ouders. Angst voor straf is een pijn reflex. Het voorkomt dat wil dingen doen die ons later zullen schaden. Het krijgt u waar u wilt zijn.

Waarom is angst een ingrediënt van wijsheid?

  • Angst helpt u te doen wat juist is, niet wat de maatschappij denkt dat juist is.
  • Angst doet u beseffen dat u sterfelijk bent.
  • Angst is een oefening in vrije wil.
  • Angst doet u beseffen dat het leven kostbaar is.
  • Angst is macht en vrijheid.
  • Angst kan uw leven energiek maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klussen: elektronica  circuit en regelen elektrische stroomKlussen: elektronica circuit en regelen elektrische stroomStroom bestaat uit beweging van negatief geladen deeltjes (elektronen) van een negatieve naar een positieve pool. De con…
Waarom zijn we bang in het donker?Waarom zijn we bang in het donker?Bang in het donker, dat zijn we allemaal wel eens geweest. Maar waarom zijn we dat eigenlijk? Soms zelfs op latere leeft…
De werking van een LED-lampIn steeds meer woningen vinden we LED-verlichting terug. Misschien ben je zelf ook al overgeschakeld naar spots, hanglam…

Kracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijshedenKracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijshedenVreugde geeft u kracht, motivatie en vertrouwen om dingen te bereiken die anders moeilijk zijn. Vreugde is pure energie.…
Waarom gaan Joden naar een mikwe (ritueel bad)?Waarom gaan Joden naar een mikwe (ritueel bad)?De meeste Joden, religieus of niet-religieus, zijn bekend met de Sjabbat, kosjer eten, de Joodse feesten, etc. Minder Jo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rliessum, Pixabay (bewerkt)
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson
  • Tenach

Reageer op het artikel "Angst omzetten in positieve energie volgens Joodse wijsheden"

Reactie

A. Bloem, 18-07-2010 22:54 #1
L.S.,
Uw citaat: "Waarom is angst een ingrediënt van wijsheid?" Mijn antwoord: dat is het absoluut niet.
Hoe vaak staat er niet in de Tenach, dat G'd zegt, tegen zovelen die een bepaalde taak krijgen: "Vrees niet", oftewel: "Laat je niet beheersen door de angst dat je het niet zou kunnen."
Al vanaf mijn kindertijd leef ik in angst voor het leven, op de korte en lange termijn, en met reden.
Een afschuwelijke emotie, elke dag weer.
Het maakt me een beetje boos, als iets negatiefs wordt verdraaid tot iets positiefs. Lekker makkelijk, maar een illusie van mensen die wellicht zelf niet weten wat het is om in angst te leven.
Angst heeft alleen zin in situaties waar je een adrenalinestoot nodig hebt om te vluchten.
Vriendelijke groet,
A. Bloem. Reactie infoteur, 19-07-2010
Geachte,

Dit artikel gaat uiteraard niet om extreme angstsituaties. Natuurlijk zijn er altijd mensen die, om wat voor reden dan ook, in enorme angst leven. Voor die mensen is het verstandig hulp te zoeken. Vooral mensen die bijvoorbeeld een oorlog hebben meegemaakt.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Reacties: 1
Schrijf mee!