InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Joodse wijsheden: nederigheid is het ware charisma

Joodse wijsheden: nederigheid is het ware charisma

Joodse wijsheden: nederigheid is het ware charisma Nederigheid is geen minderwaardigheidscomplex. Het is het doen van het juiste en niet afhankelijk zijn van de opinies van anderen. Het charisma is met nederigheid (B'anava - in het Hebreeuws). De nederige persoon is totaal toegewijd aan het navolgen van waarheid. En omdat hij niet afhankelijk is van anderen kan hij het juiste kiezen zelfs wanneer het niet populair is of politiek incorrect. Hij is het tegenovergestelde van een arrogant persoon bij wie het draait om zijn ego.

Definities

  • Arrogantie = Ik ben het om wie het draait
  • Nederigheid = Wat groter is dan ik dat telt

Mozes was de nederigste mens op aarde

Mozes, zo staat er geschreven, was de nederigste van alle mensen. Kennelijk wist hij wie hij was. Hij wist dat van alle mensen, hij alleen was gekozen om de grootste taken van de geschiedenis te vervullen - een hele natie uit de slavernij te leiden en hen tot de grootste onthulling te brengen die ooit zou zijn. Hij was de grootste van alle profeten, die rechtstreeks met G'd sprak wanneer hij maar wilde. Hij wist dit allemaal en toch was hij nederig. Mozes zei: "Dit is niet mijn eigen prestatie, dit is wat ik heb gedaan met de krachten die G'd me heeft geschonken. Misschien had iemand anders dezelfde krachten gekregen, misschien dat iemand anders het nog beter had gedaan."

Het overschrijden van kleinzieligheid

Nederigheid betekent vrijheid. Wanneer u alleen bezorgd bent om de waarheid dan bent u vrij om u zelf uit te drukken op een integere wijze. Dat is pas charisma!

Zoals eerder gemeld vertelt de Tora ons dat Mozes de nederigste persoon was en daardoor ook de meest charismatische. Als leraar van de Tora had Mozes erg veel vertrouwen in de juistheid van zijn zaak. Mozes kon makkelijk boven wereldse kleinzerigheid staan. Hij hoefde niet op elke belediging te reageren. Hij kende zijn plaats en kon andere mensen helpen hun plaats te vinden. Hij kon elk mens belangrijk laten voelen. Hij trok mensen aan als een magneet.

De menselijke noodzaak voor betekenis

Mensen zoeken naar betekenis in hun leven. Geld alleen is niet voldoende. Mensen willen andere mensen helpen. Elke dag moet u de vraag stellen: waar leef ik voor? Kijk naar wat betekenis geeft in uw leven. Het is net zoals water en voedsel belangrijk voor uw gezondheid.

Doe het juiste

Het juiste doen is vaak moeilijk maar het levert wel het grootste plezier op. Liefde geeft groter plezier dan materialistische dingen. U zou uw kind voor geen 10 miljoen euro willen ruilen. Het doen van goed is zo belangrijk dat u er voor zo willen sterven.

Wat is uw zaak?

Wat is zo belangrijk voor u dat u daarvoor zou willen sterven? Waar wilt u voor worden herinnerd? Schrijf een aantal belangrijke zaken op. Dan heeft u het antwoord waarvoor u zou willen leven. En als u echt voor die zaak wilt leven dan voelt u ongekende kracht, doel en plezier.

Doe het voor de juiste reden

U moet het juist wel doen met de juiste reden. Als u het voor egoïstische redenen doet komt u bedrogen uit. Ware charisma is zonder egoïsme.

G'd: de ultieme betekenis

Het Jodendom stelt dat u de ware betekenis kunt vinden door te doen wat onze Schepper wil. G'd is de bron van objectiviteit. Hij definieert wat 'goed' is. Objectiviteit doet ons boven ons eigen ik uit te stijgen en voor het goede te kiezen voor de juiste redenen. Dit leidt tot nederigheid.

Mozes stond vol ontzag voor G'd. Mozes kende zijn plek. Hij deed wat G'd wilde. Vraag uzelf af: Wat wil G'd van me? Doe wat Hij zegt, dan doet u altijd het goede.

Sta open voor wijsheid

Gebruik nederigheid om open te staan voor wijsheid. De Joodse wijzen stellen een fundamentele vraag: Waarom werd de Tora in de woestijn gegeven? Omdat de woestijn leeg is. Om G'ds wijsheid te ontvangen moeten we ruimte hebben om de wijsheid toe te laten. Door anderen te helpen krijgt u meer objectiviteit.

Waarom is nederigheid een ingrediënt van wijsheid?

  • Nederigheid genereert waarheid en objectiviteit.
  • Nederigheid is vrijheid.
  • Nederigheid is plezier.
  • Nederigheid helpt u anderen te omhelzen.
  • Nederigheid verdiept uw relatie met G'd.
  • Tot u niet weet waarvoor u zou willen sterven, bent u niet met leven begonnen.

Visie van Etsel

Feitelijk is er geen plek voor arrogantie in de wereld. Het idee dat de wereld om mij zou draaien is absoluut absurd. Joodse wijzen zeggen dat de mens tegen zijn wil is gevormd, tegen zijn wil geboren wordt, tegen zijn wil leeft en tegen zijn wil sterft. Alles ligt in G'ds handen (Ethiek van de Vaderen 4:22). Toch is het niet de bedoeling dat de mens zich wegcijfert. Zou dat het hoogste goed zijn dan zou zelfmoord het ultieme zedelijke gedrag zijn.

Nee, nederigheid betekent G'd dienen en niet jezelf. Geven is belangrijker dan nemen. Daarbij is zelfvertrouwen belangrijk, zolang dit niet leidt tot arrogantie. Mozes combineerde zelfvertrouwen met nederigheid. Hij wist voor de volle honderd procent dat het dienen van G'd het enige juiste was. Hij wist dat hij een belangrijke missie leidde en was daar ook trots op. Tegelijkertijd was hij nederig omdat hij besefte dat er iets groters is dan hij. Mozes besefte dat God het was die hem in staat stelde zijn missie te vervullen. Mozes had het niet aan zichzelf te danken.

Zo moeten wij ook beseffen dat we niets van onszelf hebben. Al onze talenten zijn door G'd aan ons gegeven. We mogen er best trots op zijn en het moet ons ook zelfvertrouwen geven, maar altijd met de gedachte dat G'd ons dit geschonken heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse filosofie Heschel: gevoel voor het mysterieDe mens kan niets ontdekken. Dat wordt duidelijk bij een verhaal in Prediker waarin een man naar wijsheid zocht. Hij is…
Joodse wijsheden 23: het zoeken naar wijsheidEr valt veel te leren in het leven. U kunt alles zelf uitzoeken, maar dit is dwaas en kost veel tijd. Wijsheid zult u na…
Leiderschap in organisaties volgens Bijbelse richtlijnenLeiderschap in organisaties volgens Bijbelse richtlijnenVanuit bijbels oogpunt zijn verschillende manieren van leiderschap te onderscheiden. Het soort leiderschap wat berust is…
De betekenis van het Gilgamesj-eposOpvallend aan het verhaal van Gilgamesj is de zeer menselijke kant ervan en de aanvaarding van de dood, ondanks de aanwe…
Geschiedenis Jodendom: Ethische werken/BijbelcommentarenGeschiedenis Jodendom: Ethische werken/BijbelcommentarenDe Talmoed werd voortgezet door het Rabbijnse Jodendom die naast de Halacha ook aandacht schonk aan de aggada (ethische…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • Is True Humilty Possible - Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden: nederigheid is het ware charisma"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!