Waarom zijn religieuze Joden nederig tegenover G'd?

Waarom zijn religieuze Joden nederig tegenover G'd? Nederigheid is geen minderwaardigheidscomplex. Het is het doen van het juiste en niet afhankelijk zijn van de opinies van anderen. Het charisma is met nederigheid (B'anava - in het Hebreeuws). De nederige persoon is totaal toegewijd aan het navolgen van waarheid. En omdat hij niet afhankelijk is van anderen kan hij het juiste kiezen zelfs wanneer het niet populair is of politiek incorrect. Hij is het tegenovergestelde van een arrogant persoon bij wie het draait om zijn ego.

Definities

  • Arrogantie = Ik ben het om wie het draait
  • Nederigheid = Wat groter is dan ik dat telt

Mozes was de nederigste mens op aarde

Mozes, zo staat er geschreven, was de nederigste van alle mensen. Kennelijk wist hij wie hij was. Hij wist dat van alle mensen, hij alleen was gekozen om de grootste taken van de geschiedenis te vervullen - een hele natie uit de slavernij te leiden en hen tot de grootste onthulling te brengen die ooit zou zijn. Hij was de grootste van alle profeten, die rechtstreeks met G'd sprak wanneer hij maar wilde. Hij wist dit allemaal en toch was hij nederig. Mozes zei: "Dit is niet mijn eigen prestatie, dit is wat ik heb gedaan met de krachten die G'd me heeft geschonken. Misschien had iemand anders dezelfde krachten gekregen, misschien dat iemand anders het nog beter had gedaan."

Het overschrijden van kleinzieligheid

Nederigheid betekent vrijheid. Wanneer u alleen bezorgd bent om de waarheid dan bent u vrij om u zelf uit te drukken op een integere wijze. Dat is pas charisma!

Zoals eerder gemeld vertelt de Tora ons dat Mozes de nederigste persoon was en daardoor ook de meest charismatische. Als leraar van de Tora had Mozes erg veel vertrouwen in de juistheid van zijn zaak. Mozes kon makkelijk boven wereldse kleinzerigheid staan. Hij hoefde niet op elke belediging te reageren. Hij kende zijn plaats en kon andere mensen helpen hun plaats te vinden. Hij kon elk mens belangrijk laten voelen. Hij trok mensen aan als een magneet.

De menselijke noodzaak voor betekenis

Mensen zoeken naar betekenis in hun leven. Geld alleen is niet voldoende. Mensen willen andere mensen helpen. Elke dag moet u de vraag stellen: waar leef ik voor? Kijk naar wat betekenis geeft in uw leven. Het is net zoals water en voedsel belangrijk voor uw gezondheid.

Doe het juiste

Het juiste doen is vaak moeilijk maar het levert wel het grootste plezier op. Liefde geeft groter plezier dan materialistische dingen. U zou uw kind voor geen 10 miljoen euro willen ruilen. Het doen van goed is zo belangrijk dat u er voor zo willen sterven.

Wat is uw zaak?

Wat is zo belangrijk voor u dat u daarvoor zou willen sterven? Waar wilt u voor worden herinnerd? Schrijf een aantal belangrijke zaken op. Dan heeft u het antwoord waarvoor u zou willen leven. En als u echt voor die zaak wilt leven dan voelt u ongekende kracht, doel en plezier.

Doe het voor de juiste reden

U moet het juist wel doen met de juiste reden. Als u het voor egoïstische redenen doet komt u bedrogen uit. Ware charisma is zonder egoïsme.

G'd: de ultieme betekenis

Het Jodendom stelt dat u de ware betekenis kunt vinden door te doen wat onze Schepper wil. G'd is de bron van objectiviteit. Hij definieert wat 'goed' is. Objectiviteit doet ons boven ons eigen ik uit te stijgen en voor het goede te kiezen voor de juiste redenen. Dit leidt tot nederigheid.

Mozes stond vol ontzag voor G'd. Mozes kende zijn plek. Hij deed wat G'd wilde. Vraag uzelf af: Wat wil G'd van me? Doe wat Hij zegt, dan doet u altijd het goede.

Sta open voor wijsheid

Gebruik nederigheid om open te staan voor wijsheid. De Joodse wijzen stellen een fundamentele vraag: Waarom werd de Tora in de woestijn gegeven? Omdat de woestijn leeg is. Om G'ds wijsheid te ontvangen moeten we ruimte hebben om de wijsheid toe te laten. Door anderen te helpen krijgt u meer objectiviteit.

Waarom is nederigheid een ingrediënt van wijsheid?

  • Nederigheid genereert waarheid en objectiviteit.
  • Nederigheid is vrijheid.
  • Nederigheid is plezier.
  • Nederigheid helpt u anderen te omhelzen.
  • Nederigheid verdiept uw relatie met G'd.
  • Tot u niet weet waarvoor u zou willen sterven, bent u niet met leven begonnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)Torastudie 98: het plan van Jitro - Exodus (18:17-19)Waarom werd hij Jitro (zijn toevoeging) genoemd? Omdat Jitro (de schoonvader van Mozes) een hoofdstuk aan de Tora toevoe…
Het unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieHet unieke Bijbelboek Deuteronomium - Joodse visieDeuteronomium is een speciaal boek. Het boek is door Mozes geschreven in tegenstelling tot de vier andere boeken van de…
Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomGeschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomDe oprichting van de moderne Joodse staat Israël wordt als één van de wonderen van deze tijd beschouwd. Ook het feit dat…

Kracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijshedenKracht, motivatie en vertrouwen volgens Joodse wijshedenVreugde geeft u kracht, motivatie en vertrouwen om dingen te bereiken die anders moeilijk zijn. Vreugde is pure energie.…
Waarom gaan Joden naar een mikwe (ritueel bad)?Waarom gaan Joden naar een mikwe (ritueel bad)?De meeste Joden, religieus of niet-religieus, zijn bekend met de Sjabbat, kosjer eten, de Joodse feesten, etc. Minder Jo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • Is True Humilty Possible - Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Waarom zijn religieuze Joden nederig tegenover G'd?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-02-2020
Subrubriek: Spiritueel
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!